Deze werkgroep is van oordeel dat voor de aanpak van de bestuur lijke vernieuwing in Friesland de volgende uitgangspunten zullen moeten gelden: 1. versterking van de doelmatigheid van het bestuur; 2. het verminderen van de bestuurlijke dichtheid en daarmee het vergroten van de doorzichtigheid van het bestuur; 3. herstel en versterking van de integraliteit van het bestuur; 4. versterking van de democratische legitimatie van het be- s tuur De bovengenoemde uitgangspunten wijzen naar de opvatting van de werkgroep in de richting van een aanpak van bestuurlijke vernieu wing die de volgende kernpunten omvat: 1. het uitgangspunt van de vermindering van bestuurlijke dicht heid leidt tot het vasthouden aan niet meer dan drie vol waardige bestuurslagen: gemeenten, middenbestuur en rijks overheid. Voor Friesland betekent dit dat de provincie en de gemeen ten blijven bestaan als bestuurskrachtige, volwaardige en integrale bestuurslagen met een open huishouding. 2. de vorming van één WGR-regio op de schaal van Friesland dient te worden afgewezen. Een provincie Friesland en een WGR-regio Friesland naast elkaar en op hetzelfde grondge bied zou een bestuurlijke verdichting betekenen hetgeen competentiestrijd en rivaliteit kan opleveren. 3. uit de punten 1 en 2 vloeit in combinatie met de uitgangs punten voort, dat een nader open en zakelijk beraad over een herschikking van taken tussen de provincie en de gemeen ten geboden is. Deze herschikking zal ertoe moeten leiden dat de schaal van het bestuur (beter dan thans) aansluit op de aard en schaal van problemen en het met betrekking daar toe te voeren beleid. 4. een experiment met een herziene taakverdeling kan dienstig zijn en dient onder voorwaarden te worden aangegaan. Herschikking van taken. Bij het beraad over een herschikking van taken tussen de provin cie en de gemeenten worden betrokken: het takenpakket van de provincie; het takenpakket van gemeenten; de taken die aan de WGR-regio's zijn opgedragen; de taken van de gedeconcentreerde rijksdiensten; de taken van de functionele bestuursvormen. Ten aanzien van elke taak en van onderdelen van taken moeten drie vragen worden beantwoord: kunnen zij worden toebedeeld aan dan wel worden teruggelegd bij de gemeenten? is toedeling aan de provincie op grond van doelmatigheids overwegingen en uit een oogpunt van democratische legitima tie geboden? is privatisering mogelijk en doelmatig?

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1993 | | pagina 30