- 2 - Om de kosten te drukken fietsen de leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 onder begeleiding van een leerkracht en een vrijwilliger naar de sportzaal. In tegenstelling met eerdere aanvragen wordt voor deze groepen geen subsidie meer gevraagd. Omdat het onderhavige verzoek is ingediend op basis van argumenten van verkeersveiligheid, hebben wij de aanvraag om advies voorgelegd aan de gemeentelijke verkeersadviescommissie, die het voor u bij de raadsstukken ter inzage liggende rapport heeft uitgebracht. De commis sie is van mening, dat de afstand tussen school en sportzaal van cir ca twee kilometer ook voor de leerlingen uit de groepen 3 en 4 per fiets overbrugbaar is. Zij concludeert, dat het gymnastiekvervoer per auto of bus uit een oogpunt van verkeersveiligheid niet dringend nood zakelijk is. Wij kunnen ons verenigen met de zienswijze van de commissie en blij ven bovendien van oordeel, dat het rijk - via een aanvulling van het Londo-bekostigingsstelsel - de hierbedoelde kosten voor zijn rekening dient te nemen. De zorg voor de invulling van de leemte, die het bekostigingsstelsel in dit opzicht vertoont, ligt bij het rijk en niet bij de gemeente. In onze opinie dient binnen de Londo-vergoeding "materiele instandhouding" een afzonderlijke component "gymnastiekkos- tenvervoer" te worden opgenomen. Afgezien van de technisch problemen, ontbreekt het het rijk in dit opzicht aan budgettaire mogelijkheden. Een aanvullende voorziening in het Londo-stelsel zal voorlopig dan ook op zich laten wachten, zo oordeelt de Vereniging van Nedserlandse Gemeenten. Anders dan bij het - met in achtneming van het bepaalde in artikel 45 van de Wet op het Basisonderwijs - toekennen van een gemeentelijke vergoeding voor leerlingenvervoer tussen de woning van de leerling en de school, gaat het hier om leerlingenvervoer binnen de schooltijden of feitelijk om een voorziening, die het de leerlingen mogelijk maakt gymnastiekonderwijs te volgen. De wettelijke zorg van de gemeente bestaat uit het beschikbaar stellen van een accommodatie voor het gymnastiekonderwijs. Daaraan is voldaan door het mede in gebruik ge ven van de sportzaal te Sibrandabuorren. Hieraan zijn geen kosten verbonden voor het schoolbestuur. Niettegenstaande de beleidsvrijheid van gemeente, handhaven wij dan ook ons standpunt, dat de hierbedoelde kosten ten principale niet voor rekening van de gemeente komen, maar voor het rijk. Niet de ge meente is in dezen verantwoordelijk, maar het rijk. Nu naar het oordeel van de gemeentelijke verkeerscommissie de veilig heid van bedoelde leerlingen niet in het geding is, wanneer deze - onder begeleiding - per fiets de afstand tussen school en sportzaal visa versa afleggen en de gemeente in dezen geen zorg- en bekostiging- sverplichting heeft - hier ligt in de eerste plaats een taak voor het rijk via aanvulling van de Londoregelgeving - dient onzes inziens het onderwerpelijke verzoek om subsidie - mede gezien in het licht van de slechte financiële positie van de gemeente, die een sterk restrictief subsidiebeleid zeer dringend noodzakelijk maakt - te worden afgewezen. Het onderhavige voorstel is tevens besproken in de vergadering van de 2e afdeling van uw raad op 3 december 1993. De afdeling heeft zich met onze zienswijze kunnen verenigen. Voorafgaande aan het subsidie verzoek heeft de wethouder van onderwijs nog een oriënterend gesprek met het schoolbestuur gehad. DMVSSGV.TER/OW12

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1993 | | pagina 69