- 2 -
Om de kosten te drukken fietsen de leerlingen van de groepen 5 tot en
met 8 onder begeleiding van een leerkracht en een vrijwilliger naar
de sportzaal. In tegenstelling met eerdere aanvragen wordt voor deze
groepen geen subsidie meer gevraagd.
Omdat het onderhavige verzoek is ingediend op basis van argumenten
van verkeersveiligheid, hebben wij de aanvraag om advies voorgelegd
aan de gemeentelijke verkeersadviescommissie, die het voor u bij de
raadsstukken ter inzage liggende rapport heeft uitgebracht. De commis
sie is van mening, dat de afstand tussen school en sportzaal van cir
ca twee kilometer ook voor de leerlingen uit de groepen 3 en 4 per
fiets overbrugbaar is. Zij concludeert, dat het gymnastiekvervoer per
auto of bus uit een oogpunt van verkeersveiligheid niet dringend nood
zakelijk is.
Wij kunnen ons verenigen met de zienswijze van de commissie en blij
ven bovendien van oordeel, dat het rijk - via een aanvulling van het
Londo-bekostigingsstelsel - de hierbedoelde kosten voor zijn rekening
dient te nemen. De zorg voor de invulling van de leemte, die het
bekostigingsstelsel in dit opzicht vertoont, ligt bij het rijk en
niet bij de gemeente. In onze opinie dient binnen de Londo-vergoeding
"materiele instandhouding" een afzonderlijke component "gymnastiekkos-
tenvervoer" te worden opgenomen. Afgezien van de technisch problemen,
ontbreekt het het rijk in dit opzicht aan budgettaire mogelijkheden.
Een aanvullende voorziening in het Londo-stelsel zal voorlopig dan
ook op zich laten wachten, zo oordeelt de Vereniging van Nedserlandse
Gemeenten.
Anders dan bij het - met in achtneming van het bepaalde in artikel 45
van de Wet op het Basisonderwijs - toekennen van een gemeentelijke
vergoeding voor leerlingenvervoer tussen de woning van de leerling en
de school, gaat het hier om leerlingenvervoer binnen de schooltijden
of feitelijk om een voorziening, die het de leerlingen mogelijk maakt
gymnastiekonderwijs te volgen. De wettelijke zorg van de gemeente
bestaat uit het beschikbaar stellen van een accommodatie voor het
gymnastiekonderwijs. Daaraan is voldaan door het mede in gebruik ge
ven van de sportzaal te Sibrandabuorren. Hieraan zijn geen kosten
verbonden voor het schoolbestuur.
Niettegenstaande de beleidsvrijheid van gemeente, handhaven wij dan
ook ons standpunt, dat de hierbedoelde kosten ten principale niet
voor rekening van de gemeente komen, maar voor het rijk. Niet de ge
meente is in dezen verantwoordelijk, maar het rijk.
Nu naar het oordeel van de gemeentelijke verkeerscommissie de veilig
heid van bedoelde leerlingen niet in het geding is, wanneer deze -
onder begeleiding - per fiets de afstand tussen school en sportzaal
visa versa afleggen en de gemeente in dezen geen zorg- en bekostiging-
sverplichting heeft - hier ligt in de eerste plaats een taak voor het
rijk via aanvulling van de Londoregelgeving - dient onzes inziens het
onderwerpelijke verzoek om subsidie - mede gezien in het licht van de
slechte financiële positie van de gemeente, die een sterk restrictief
subsidiebeleid zeer dringend noodzakelijk maakt - te worden afgewezen.
Het onderhavige voorstel is tevens besproken in de vergadering van de
2e afdeling van uw raad op 3 december 1993. De afdeling heeft zich
met onze zienswijze kunnen verenigen. Voorafgaande aan het subsidie
verzoek heeft de wethouder van onderwijs nog een oriënterend gesprek
met het schoolbestuur gehad.
DMVSSGV.TER/OW12