- 3 -
hetgeen in de gemeentewet is vastgelegd met betrekking tot de vast
stelling van de begroting en de voorlopige vaststelling van de reke
ning.
Voorts zijn in het kader van het toezicht op de bestuurscommissie nog
enkele andere instrumenten beschikbaar.
Het regionale bedrijfsleven zal vertegenwoordigd zijn in de bestuurs
commissie
De drie gemeenteraden zullen 4 van de 11 bestuursleden afvaardigen.
In het fusierapport is eveneens opgenomen een concept directiestatuut.
De hierin gekozen hoofdlijn is: de voorbereiding en de uitvoering van
de werkzaamheden wordt zoveel mogelijk gemandateerd aan de directie.
De bestuurscommissie stelt het te voeren beleid vast.
42 De Onderwijskundige structuur.
Uitgangspunt hierbij was een ruim aantal leerwegen aan te bieden en
via een optimale doorstroming te bewerkstelligen dat elke leerling
uiteindelijk belandt in het voor hem of haar meest passende leertra
ject.
In het eerste fusierapport wordt schematisch weergeven hoe op de ver
schillende vestigingen de structuur eruit komt te zien.
Een belangrijk winstpunt was dat met name in de eerste twee leerjaren
de basisvorming vrij "breed" kan worden aangeboden in de nevenvesti
gingen en dat daarna naadloos kan worden aangesloten bij leertra
jecten die alleen op de hoofdvestiging kunnen worden aangeboden.
Apart wordt in het fusierapport aandacht besteed aan de leerlingenbe
geleiding. Hiermee wordt onderkend dat binnen zo'n brede scholenge
meenschap groot belang moet worden gehecht aan een individuele bege
leiding en ondersteuning van leerlingen.
4.3. De Organisatie.
Het is geen eenvoudige zaak geweest om met de bepaling van de inten
tieverklaring in het achterhoofd aangaande de directie een goede orga
nisatie, inclusief directiestructuur uit te werken in het eerste fu
sierapport. De school kende immers vier onderwijssectoren.
En het onderwijs werd gegeven op 6 locaties, terwijl de onderwijskun
dige structuur per locatie ook nog verschillend was.
Deze complexiteit heeft ertoe geleid dat vooral de opzet van de direc
tiestructuur moeizaam is verlopen. In het eerst fusierapport trof u
een directiestructuur aan die voorzag in een overgangssituatie. Op
termijn zou het centrale directiemodel moeten worden ingevoerd. Bij
de start van de scholengemeenschap zou dan moeten worden gewerkt met
een Centraal Management Team bestaande uit maximaal 5 personen en
een Algemeen Management Team (gericht op het locatiemanagement) be
staande uit 6 personen.
Bij de vorming van de directiestructuur was voorts het ontbreken van
definitieve regelgeving in deze een forse handicap. Deze werd pas
definitief nadat hierover vlak voor de zomervakantie is gediscussi
eerd in de Tweede Kamer.
De medezeggenschapsraden hebben in hun adviezen aangaande het eerste
fusierapport bijna allemaal kanttekeningen geplaatst bij de directies
tructuur.
Dit is voor het bestuurlijk overleg aanleiding geweest om de project
leiding te vragen een aangepaste directiestructuur te ontwikkelen en
die wederom aan de medezeggenschapsraden voor te leggen.
EHVRTUSI.E/RAAD/3