De gemeente Boarnsterhim zal als een goed communicerende overheid een stap naar de burgers moeten zetten; in een vroegtijdig stadium zullen inwoners bij de beleidsvorming betrokken worden. Het beleid zal even eens zorgvuldig uitgelegd moeten worden. Juist in een tijd waarin aan de demotiverende werking van bezuinigingen haast niet te ontkomen lijkt, zal het gemeentebestuur een extra inspanning moeten verrichten om inwoners uit te nodigen en te inspireren in actie te blijven c.q. te komen. Ten aanzien van het experiment bestuurlijke vernieuwing Friesland, waarin er geschoven zal gaan worden met taken tussen rijk, provincie en gemeenten, dient de gemeente als overheid die het dichtst bij de inwoners staat een volwaardig en integraal takenpakket te behouden. Aan functionele samenwerkingsverbanden neemt de gemeente deel, indien dit een aantoonbare meerwaarde heeft. Met betrekking tot de schaal van de gemeente wordt Boarnsterhim mooi op maat geacht. B.& W. hebben kennis van zaken, visie en zijn besluitvaardig. B.& W. oefenen geen nevenfunkties of andere aktiviteiten uit die in relatie staan tot gemeentelijke belangen of verantwoordelijkheden. Er komen 3 wethouders die in deeltijd werkzaam zijn voor 70%. B.& W. dragen de eerste verantwoordelijkheid voor het functioneren van de gemeentelijke organisatie. Voor 1996 wordt communicatiebeleid vastgesteld, waarin invulling zal worden gegeven aan de wijze van communiceren binnen de gemeentelijke organisatie en daarbuiten. Daarbij zal ook nader over het benodigde budget worden beslist. In het communicatiebeleid zullen de mogelijkheden van een burgerpanel, referendum en de lokale media, w.o. de lokale omroep, worden meegenomen. Bekeken wordt in hoeverre aan de lokale omroep een bijdrage voor dienstverlening gerealiseerd kan worden. Het formuleren van communicatiebeleid behoort tot het reguliere takenpakket van de voorlichter. Er zal een nieuwe structuur en werkwijze worden ontwikkeld voor adviescommissies, raadscommissies en afdelingsvergaderingen (van 4 naar 3 of 2). De verdeling van de beleidsvelden zal daartoe opnieuw worden bekeken. Een nieuwe opzet van afdelingsvergaderingen heeft hierbij de hoogste prioriteit. Aan de orde komt dan ook in hoeverre het mogelijk en wenselijk is om niet raadsleden in raadscommissies en afdelingen op te nemen (personen die op de kandidatenlijst staan van in de raad vertegenwoordigde partijen)Het voorzitterschap van de afdelingen komt eveneens aan de orde. Dit algemene hoofdstuk geeft aan hoe wij de komende periode willen besturen en welk instrumentarium wij daarbij nodig hebben. Het ontwikkelen van deze nieuwe werkwijze is de basis van het bestuursprogramma 1994 - 1998, zoals dit in het navolgende op hoofdlijnen besproken wordt. Onderwerpen die met aangegeven worden, zijn zaken waar wij een inspanningsverplichting aan verbinden. Dat wil zeggen dat wij binnen de beperkte financiële marges zullen proberen die zaken in ieder geval te realiseren. In willekeurige volgorde zijn dit: dorpsvernieuwing, nieuwe structuur Welzijnssector, minimabeleid, dorpshuizen, basisonderwijs. bedrij fsterreinen/werkgelegenheidsfonds /2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1994 | | pagina 51