- 2 - In de paragraaf Kerntaken (blz.1) geeft u aan dat in de komende 2 jaar een brede discussie moet worden gevoerd over de kerntaken van de gemeen te. Die discussie is pas zinvol wanneer u kunt beschikken over een nieuw beleids- en beheersinstrumentarium zo schrijft u. Met dit laatste ben ik het eens. Uw wens om binnen 2 jaar dat intensieve traject zoals hierbo ven is beschreven te voltooien lijkt mij nogal ambitieus. Juist omdat kwaliteit van het door u gewenste sturingsmechanisme preva leert boven een overhaaste aanpak én de wetenschap dat beheersing en hantering ervan mensenwerk is komt het mij wenselijk voor de termijn van 2 jaar niet te hanteren. Mijns inziens ware beter af te spreken dat re gelmatig terugkoppeling naar de raadsafdeling plaatsvindt, óf, indien zulks aansluit bij het gewicht dat u hieraan terecht toekent, de raad zou een commissie ad hoe ter begeleiding van het "BBI" kunnen instellen. Onderdeel 5 (pagine 3). lid 2: Een flexibele meerjarenbegroting is nuttig; de raad zal echter onge twijfeld willen voldoen aan de laatste begrotings- en comptabili- teitsvoorschriften m.b.t. het planmatige karakter van de meerjaren begroting. In die zin kan een meerjarenbegroting niet vrijblijvend zijn. lid 3: Ik begrijp dat u, indien u nieuw beleid wenst te introduceren, er voor kiest de dekking ervan te zoeken door besparingen elders te realiseren. Het lijkt mij goed u er op te attenderen dat besparingen op basis van de huidige begroting, bijzonder moeilijk te realiseren zullen zijn. De consequenties daarvan zullen bijna altijd zeer in grijpend zijn. Ik maak deze opmerking mede tegen de achtergrond van het geringe deel van de begroting dat écht beïnvloedbaar is. lid 8:(pagina 4): Daar waar u spreekt over "geld terug vloeien naar de bur gers" merk ik gaarne op dat mijns inziens niet voorbijgegaan mag worden aan de buitengewoon slechte reserve positie van onze gemeen te. In dat verband moge ik u verzoeken pas tot uitvoering van het onder 8 gestelde over te gaan, nadat de financiële huishouding van de gemeente weer geheel op orde is. Onderdeel 6 (pagine 4). Ik geef u gaarne in overweging de verslaglegging zoals bedoeld in de laatste zin van de eerste alinea niet te beperken tot een sociaal verslag. Wenselijk lijkt mij in de organisatie-verordening te regelen welke verslagen over wel ke (bedrijfs)onderdelen u met welke frequentie wenst te ontvangen en (in de afdeling) te bespreken. Hoofdstuk II. Onderdeel: woonomgeving (pagina 5). Ik ontraad u opneming van de tekst "ieder dorp dat zich aanmeldt komt in beginsel in aanmerking De spankracht van onze organisatie is be perkt; meer dan 2 3 dorpen zullen we niet kunnen waar maken, tenzij wij in alle dorpen (zonder uitzondering) dorpsbeheer gaan doorvoeren. Overigens deel ik uw mening dat de proef in Reduzum afgewacht moet worden. Onderdeel: dorpsvernieuwing (pagina 5). Afgezien van de vraag of het provinciaal bestuur (in het kader van de nieuwe verdeel systematiek) al onze wensen zal honoreren door het beschikbaar stel len van middelen uit het dorpsvernieuwingsfondsis het zeker dat het gemeen tebestuur óók zelf een substantiële bijdrage zal moeten leveren. ASBRBURG.17/AB/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1994 | | pagina 69