- 2 - Planologische mogelijkheden De voorgestelde lokatie door Plaatselijk Belang hoeft in principe geen belenmering te zijn voor het realiseren van een dorpshuis, hoe wel er beperkingen zijn. Een dergelijke accommodatie houdt in, dat er nog slechts zeer beperkte mogelijkheden voor woningbouw zijn op deze plek (Catweazle)Ook zal een planologische procedure moeten worden doorlopen, waar zorgvuldig belangen moeten worden afgewogen. De onderhavige lokatie is de meest gunstige lokatie voor aantrekke lijk wonen aan het water. Door hier een multifunctionele accommodatie te vestigen, gaat de mogelijkheid om hier woningbouw te plegen verlo ren. Er blijft slechts nog plaats voor één woning, wanneer de plannen van Plaatselijk Belang gerealiseerd worden. De beperkte woningbouw hangt samen met de omstandigheid, dat er een minimumafstand tussen woningen en de gewenste multifunctionele accommodatie moet zijn van 50 meter. De grootte van het totale perceel is 4850 vierkante meter. Voor wo ningbouw wordt een perceel ingeruimd van ongeveer 800 meter. De grond, die nodig is voor het dorpshuis c.a. zou inclusief voldoende parkeervoorzieningen minimaal 4050 vierkante meter moeten zijn. Inhoudelijke beoordeling Het verzoek om een eenvoudige gemeenschapsvoorziening voor Poppenwxer hebben wij van harte willen ondersteunen. Onze financiële bijdrage hebben wij ook steeds willen relateren aan het in stand houden van activiteiten, die van belang zijn voor de leefbaarheid van het dorp. Centraal daarin staat het verenigingsleven. Ook is aan de orde de wens in het dorp om een volwaardige horecavoor- ziening te creëren. Weliswaar zal Plaatselijk Belang de eigenaar wor den en is het verenigingsleven verzekerd van een "eigen huis", maai de exploitatie moet in handen gegeven worden van een beheerder. Wij hebben begrip voor het argument van Plaatselijk Belang, dat daarmee de continuïteit gewaarborgd wordt, maar stellen daar tegenover, dat in onze ogen dan sprake is van een duidelijk commerciële activiteit. Ook omvat het plan een woonhuis. Aan deze delen van het plan (horeca en woonhuis) willen wij geen financiële medewerking geven. Over commerciële nevenactiviteiten bij dorpshuizen hebben wij contact gehad met de Stichting Dorpshuizen Friesland en de Provincie. Tussen de Stichting Dorpshuizen Friesland en het Bedrijfsschap Horeca Friesland bestond tot voor kort een convenant, dat overigens eenzij dig opgezegd is door het Bedrijfsschap Horeca Friesland. Dit conve nant regelde de toelaatbare verhouding tussen commerciële en met-com merciële activiteiten. Breekpunt in de onderhandelingen naar een nieuw convenant was het feit, dat het Bedrijfsschap Horeca vasthield aan het opnemen van een absoluut verbod voor het houden van bruilof ten en partijen. De Provincie heeft in haar subsidieverordening en de richtlijnen hier op aanvullende bepalingen opgenomen. Bedoelde accommodaties komen uitsluitend voor subsidie in aanmerking, als het eigendom en het be heer van de voorziening zodanig zijn geregeld, dat - naar het oordeel van Gedeputeerde Staten - de toegankelijkheid van de accommodatie voor de gehele gemeenschap gewaarborgd is. Eenzelfde gedragslijn kan ook voor een gemeentelijke bijdrage gevolgd worden. Op basis van het voorgaande komen wij tot de volgende uitgangspunten. HMRPP0.03/WZ/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1994 | | pagina 50