- 2 -
Planologische mogelijkheden
De voorgestelde lokatie door Plaatselijk Belang hoeft in principe
geen belenmering te zijn voor het realiseren van een dorpshuis, hoe
wel er beperkingen zijn. Een dergelijke accommodatie houdt in, dat er
nog slechts zeer beperkte mogelijkheden voor woningbouw zijn op deze
plek (Catweazle)Ook zal een planologische procedure moeten worden
doorlopen, waar zorgvuldig belangen moeten worden afgewogen.
De onderhavige lokatie is de meest gunstige lokatie voor aantrekke
lijk wonen aan het water. Door hier een multifunctionele accommodatie
te vestigen, gaat de mogelijkheid om hier woningbouw te plegen verlo
ren. Er blijft slechts nog plaats voor één woning, wanneer de plannen
van Plaatselijk Belang gerealiseerd worden. De beperkte woningbouw
hangt samen met de omstandigheid, dat er een minimumafstand tussen
woningen en de gewenste multifunctionele accommodatie moet zijn van
50 meter.
De grootte van het totale perceel is 4850 vierkante meter. Voor wo
ningbouw wordt een perceel ingeruimd van ongeveer 800 meter. De
grond, die nodig is voor het dorpshuis c.a. zou inclusief voldoende
parkeervoorzieningen minimaal 4050 vierkante meter moeten zijn.
Inhoudelijke beoordeling
Het verzoek om een eenvoudige gemeenschapsvoorziening voor Poppenwxer
hebben wij van harte willen ondersteunen. Onze financiële bijdrage
hebben wij ook steeds willen relateren aan het in stand houden van
activiteiten, die van belang zijn voor de leefbaarheid van het dorp.
Centraal daarin staat het verenigingsleven.
Ook is aan de orde de wens in het dorp om een volwaardige horecavoor-
ziening te creëren. Weliswaar zal Plaatselijk Belang de eigenaar wor
den en is het verenigingsleven verzekerd van een "eigen huis", maai
de exploitatie moet in handen gegeven worden van een beheerder. Wij
hebben begrip voor het argument van Plaatselijk Belang, dat daarmee
de continuïteit gewaarborgd wordt, maar stellen daar tegenover, dat
in onze ogen dan sprake is van een duidelijk commerciële activiteit.
Ook omvat het plan een woonhuis. Aan deze delen van het plan (horeca
en woonhuis) willen wij geen financiële medewerking geven.
Over commerciële nevenactiviteiten bij dorpshuizen hebben wij contact
gehad met de Stichting Dorpshuizen Friesland en de Provincie.
Tussen de Stichting Dorpshuizen Friesland en het Bedrijfsschap Horeca
Friesland bestond tot voor kort een convenant, dat overigens eenzij
dig opgezegd is door het Bedrijfsschap Horeca Friesland. Dit conve
nant regelde de toelaatbare verhouding tussen commerciële en met-com
merciële activiteiten. Breekpunt in de onderhandelingen naar een
nieuw convenant was het feit, dat het Bedrijfsschap Horeca vasthield
aan het opnemen van een absoluut verbod voor het houden van bruilof
ten en partijen.
De Provincie heeft in haar subsidieverordening en de richtlijnen hier
op aanvullende bepalingen opgenomen. Bedoelde accommodaties komen
uitsluitend voor subsidie in aanmerking, als het eigendom en het be
heer van de voorziening zodanig zijn geregeld, dat - naar het oordeel
van Gedeputeerde Staten - de toegankelijkheid van de accommodatie
voor de gehele gemeenschap gewaarborgd is. Eenzelfde gedragslijn kan
ook voor een gemeentelijke bijdrage gevolgd worden.
Op basis van het voorgaande komen wij tot de volgende uitgangspunten.
HMRPP0.03/WZ/2