- 23 -
Vraag 2.
Wat is de belangrijkste leidraad geweest voor het fundament
van deze begroting en welke afwegingen hebben plaatsgevon
den met betrekking tot de diverse beleidsonderdelen.
Wij twijfelen er niet aan dat uw college, na het constateren van
een tekort van circa f 600.000,00 in de begroting 1995, een in
ventarisatie heeft gemaakt welke kosten respectievelijk opbrengs
ten niet beïnvloedbaar zijn, welke wel beïnvloedbaar zijn en tot
slot welke op termijn beïnvloedbaar zullen zijn.
Vraag 3.
Kunt u de raad dit inzicht per beleidsterrein respectieve
lijk per hoofdfunctiegroep geven?
Alhoewel de gemeenteraad alleen maar cijfers ter goedkeuring
krijgt voorgelegd, willen wij nadrukkelijk de aandacht vestigen
op een andere, en naar onze mening betere benadering, want "in
zicht zonder uitzicht leidt tot uitzicht zonder inzicht".
Een gebruikelijke en algemeen geaccepteerde werkwijze is dat er
jaarlijks een heroriëntatie plaatsvindt binnen de organisatie
waarbij het in principe gaat over de volgende trefwoorden:
1. waar staan wij nu;
2. waar willen wij naar toe en
3. hoe pakken wij dat aan.
Een dergelijke aanpak vergemakkelijkt de controle op de voort
gang en geeft inzicht op welke momenten bijsturing noodzakelijk
is. Hiermee wordt reeds een start gemaakt met de voorbereidingen
om te komen tot de invoering van het BBI-instrumentarium. Wij
hebben het afgelopen halfjaar tevens moeten constateren dat uw
college geen enkel zicht heeft op het tussentijdse begrotingsver
loop over het jaar 1994. Ook de gemeenteraad kan hierover, on
danks verzoeken hiertoe, nog steeds niet beschikken. Gemeentebe
langen 2000 vindt dit verontrustend.
Vraag 4.
Wanneer is het college in staat de gemeenteraad tussentijds
cijfers te presenteren?
KORTOM: Gemeentebelangen 2000 wil inzicht hebben en wil
betrokken worden bij het proces dat zich afspeelt "voor de
cijfers" en afrekenen om "na de cijfers" te kunnen controle
ren of de voorgenomen doelstellingen respectievelijk activi
teiten zijn gerealiseerd en of dit is gebeurd op basis van
een effectieve prijs/prestatie-verhouding.
Deze aanpak vergt een geheel andere benadering en voorbereiding
dan thans is geschiedt, namelijk:
1. Het hebben van een visie voor de gemeente Boarnsterhim.
In contreto betekent dit dat er per beleidsonderdeel een
heldere visie neergezet moet worden en dat er bestuurlijke
keuzes gemaakt moeten worden.
Hierbij moet uitgegaan worden van heldere en geaccepteerde
doelstellingen. Een situatie zoals deze zich het afgelopen
halfjaar heeft afgespeeld tussen de raadsfracties van de
P.v.d.A. en D'66 en hun wethouders kan hierdoor mogelijk
worden voorkomen.
N0T1411/0/H/BR0UWERJ/23