- 23 - Vraag 2. Wat is de belangrijkste leidraad geweest voor het fundament van deze begroting en welke afwegingen hebben plaatsgevon den met betrekking tot de diverse beleidsonderdelen. Wij twijfelen er niet aan dat uw college, na het constateren van een tekort van circa f 600.000,00 in de begroting 1995, een in ventarisatie heeft gemaakt welke kosten respectievelijk opbrengs ten niet beïnvloedbaar zijn, welke wel beïnvloedbaar zijn en tot slot welke op termijn beïnvloedbaar zullen zijn. Vraag 3. Kunt u de raad dit inzicht per beleidsterrein respectieve lijk per hoofdfunctiegroep geven? Alhoewel de gemeenteraad alleen maar cijfers ter goedkeuring krijgt voorgelegd, willen wij nadrukkelijk de aandacht vestigen op een andere, en naar onze mening betere benadering, want "in zicht zonder uitzicht leidt tot uitzicht zonder inzicht". Een gebruikelijke en algemeen geaccepteerde werkwijze is dat er jaarlijks een heroriëntatie plaatsvindt binnen de organisatie waarbij het in principe gaat over de volgende trefwoorden: 1. waar staan wij nu; 2. waar willen wij naar toe en 3. hoe pakken wij dat aan. Een dergelijke aanpak vergemakkelijkt de controle op de voort gang en geeft inzicht op welke momenten bijsturing noodzakelijk is. Hiermee wordt reeds een start gemaakt met de voorbereidingen om te komen tot de invoering van het BBI-instrumentarium. Wij hebben het afgelopen halfjaar tevens moeten constateren dat uw college geen enkel zicht heeft op het tussentijdse begrotingsver loop over het jaar 1994. Ook de gemeenteraad kan hierover, on danks verzoeken hiertoe, nog steeds niet beschikken. Gemeentebe langen 2000 vindt dit verontrustend. Vraag 4. Wanneer is het college in staat de gemeenteraad tussentijds cijfers te presenteren? KORTOM: Gemeentebelangen 2000 wil inzicht hebben en wil betrokken worden bij het proces dat zich afspeelt "voor de cijfers" en afrekenen om "na de cijfers" te kunnen controle ren of de voorgenomen doelstellingen respectievelijk activi teiten zijn gerealiseerd en of dit is gebeurd op basis van een effectieve prijs/prestatie-verhouding. Deze aanpak vergt een geheel andere benadering en voorbereiding dan thans is geschiedt, namelijk: 1. Het hebben van een visie voor de gemeente Boarnsterhim. In contreto betekent dit dat er per beleidsonderdeel een heldere visie neergezet moet worden en dat er bestuurlijke keuzes gemaakt moeten worden. Hierbij moet uitgegaan worden van heldere en geaccepteerde doelstellingen. Een situatie zoals deze zich het afgelopen halfjaar heeft afgespeeld tussen de raadsfracties van de P.v.d.A. en D'66 en hun wethouders kan hierdoor mogelijk worden voorkomen. N0T1411/0/H/BR0UWERJ/23

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1994 | | pagina 25