- 25 -
b. een betere betrokkenheid van de ambtelijke organisatie bij
te ontwikkelen beleidsonderdelen op de verschillende ni
veau s
c. het optimaler kunnen aansturen en controleren van de ambte
lijke organisatie;
d. het efficiënter vergaderen (ook binnen de raadscommissies);
e. een heldere aanpak, hetgeen participatie van bevolking,
maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven kan bevorde
ren
Gemeentebelangen 2000 is van mening dat een dergelijke aanpak zo
snel mogelijk geïmplementeerd moet worden, waarbij de beleids
voorbereiding ligt bij de ambtelijke organisatie en de beleidsbe
paling bij de gemeenteraad. Het omgekeerde geldt ook. De gemeen
teraad zou zich niet moeten laten committeren aan taken die tot
het domein van de beleidsuitvoering horen. Wij kunnen ons niet
aan de indruk onttrekken dat het daar de afgelopen jaren wel
eens aan geschort heeft. Gemeentebelangen 2000 zal wat dit be
treft uw college kritisch volgen.
Gemeentebelangen 2000 vindt dat het jaar 1995 voor de gemeente
Boarnsterhim een jaar van consolidatie moet worden. In concreto
betekent dit:
dat die zaken die inmiddels op de rails zijn gezet op kwali
tatieve wijze moeten worden afgerond;
dat met prioriteit gewerkt moet worden aan de kwaliteit van
de ambtelijke organisatie;
dat het college en het Managementteam komen tot een korte
aansturing van de organisatie;
dat zo weinig mogelijk nieuwe zaken worden opgepakt, dat
een start wordt gemaakt met een heldere beleidsvisie met
betrekking tot de diverse beleidstereinen en
dat die zaken die voor de burger en ondernemers moeten ge
beuren gewoon goed gebeuren.
Gemeentebelangen 2000 spreekt haar ernstige zorg uit over het
toenemende beslag dat gemeenschappelijke regelingen leggen op
het budget van de gemeente Boarnsterhim. Ditzelfde geldt ook
voor de financiering van de gemeente in de exploitatie-tekorten
van een aantal organisaties en instellingen. Hierdoor kunnen
verdringings-effecten ontstaan welke ten koste kunnen gaan van
andere speerpunten binnen onze gemeente.
Een betere beheersbaarheid van deze uitgaven is volgens Gemeente
belangen 2000 te realiseren door de subsidie-systematiek te wij
zigen, namelijk van vraagsubsidie naar aanbodsubsidie. Hierbij
wordt de gevraagde dienst voor een te bepalen bedrag gefinan
cierd in plaats van de organisatie nu.
Vraag 6.
Is het college bereid de huidige
die-/financieringssystematiek te heroverwegen en
gaan naar aanbodsubsidie?
Tot slot moet ons nog één ding van het hart.
Gemeentebelangen 2000 is geschrokken van enkele inproductivi-
teits-ratio's met betrekking tot het ambtenaren-apparaat, name
lijk:
circa 10% ziekteverzuim en
circa 10% wachtgeld.
subsi-
over te
N0T1411/0/H/BR0UWERJ/25