- 32 - Een aanzet daartoe kan zijn om beter dan tot nu toe aan de men sen uit te leggen waarom bepaalde, soms pijnlijke, besluiten worden genomen. Een goede voorlichting, via de lokale media, is daarvoor onmisbaar. De eerste stappen daartoe zijn reeds gezet. Daarnaast, maar zo mogelijk nog belangrijker, is het van belang dat we goed luisteren naar dat wat er onder de mensen leeft en daar ook actief op te reageren. Dit kan in verschillende vormen tot uitdrukking komen, zoals werkbezoeken, burgerpanels of zono dig een correctief referendum. Luisteren is echter wat anders dan zonder meer uitvoeren wat mensen willen. Alle wensen en verlangens kunnen nu eenmaal niet worden ingewilligd. De uiteindelijke verantwoordelijkheid om besluiten te nemen ligt op grond van de wet bij de raad. Het kan en mag dan ook niet zo zijn dat een raadslid letterlijk en figuurlijk voor het nemen van een besluit wegloopt. Wie dat wel doet zal zich nog eens goed op zijn functioneren in de ge meenteraad moeten beraden. In de komende jaren zullen we als gemeentebestuur alles moeten doen om goed te communiceren, zowel onderling binnen de raad, maar ook tussen de ambtelijke organisatie en de raad en tussen de gemeente en haar inwoners. Met elkaar zullen we moeten werken aan het oplossen van de problemen, in plaats van het bedenken van problemen bij het oplossen. Het idee van het stage-wethouder schap spreekt ons dan ook aan. De begroting. De ontwerp-begroting 1995 geeft geen aanleiding tot een hoera- stemming. In tegenstelling tot het op basis van de Meerjarenbe groting 1994-1997 verwachtte positieve saldo van f 25.834,00 voor 1995 komt de primitieve begroting uit op een tekort van f 604.000,00. Een flinke tegenvalIer 1 Het is verstandig om met het oog op de toekomst goed nota te nemen van de oorzaken die hebben geleid tot dit tekort. In de stukken komen deze oorzaken echter onvoldoende helder tot uit drukking. Over de opzet en systematiek van de primitieve begroting hebben wij een aantal vragen gesteld. Daarbij ging het onder meer over het principe "kostendekkend", de toerekening van kosten en de prognose van aantallen. Het is ons duidelijk dat in dit stadium geen wijzigingen meer kunnen worden aangebracht in de gehanteer de uitgangspunten bij de begroting. De vragen en de opmerkingen die wij op dit punt hebben gesteld moeten dan ook worden gezien als aandachtspunten, die wij graag bij de voorbereiding op de begroting 1996 verder met u willen bespreken. De aanbiedingsbrief. Het lezen van een begroting is niet gemakkelijk. Bijkomend pro bleem in dit geval is dat de voorliggende begroting nogal af wijkt van de vorige begroting. Een probleem dus, zeker voor nieu we raadsleden. Daarnaast ontbreekt een beleidsmatige vertaling van het cijferwerk. Ook de aanbiedingsbrief draagt niet bij aan de helderheid. Graag willen we u in overweging geven om in de toekomst de aanbiedingsbrief de volgende opzet te geven: a. een toelichting op de primitieve begroting; b. een analyse van het tekort (ten opzichte van de meerjarenbe groting) c. een toelichting op de le wijziging. N0T1411/0/H/BR0UWERJ/32

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1994 | | pagina 34