- 32 -
Een aanzet daartoe kan zijn om beter dan tot nu toe aan de men
sen uit te leggen waarom bepaalde, soms pijnlijke, besluiten
worden genomen. Een goede voorlichting, via de lokale media, is
daarvoor onmisbaar. De eerste stappen daartoe zijn reeds gezet.
Daarnaast, maar zo mogelijk nog belangrijker, is het van belang
dat we goed luisteren naar dat wat er onder de mensen leeft en
daar ook actief op te reageren. Dit kan in verschillende vormen
tot uitdrukking komen, zoals werkbezoeken, burgerpanels of zono
dig een correctief referendum.
Luisteren is echter wat anders dan zonder meer uitvoeren wat
mensen willen. Alle wensen en verlangens kunnen nu eenmaal niet
worden ingewilligd. De uiteindelijke verantwoordelijkheid om
besluiten te nemen ligt op grond van de wet bij de raad.
Het kan en mag dan ook niet zo zijn dat een raadslid letterlijk
en figuurlijk voor het nemen van een besluit wegloopt. Wie dat
wel doet zal zich nog eens goed op zijn functioneren in de ge
meenteraad moeten beraden.
In de komende jaren zullen we als gemeentebestuur alles moeten
doen om goed te communiceren, zowel onderling binnen de raad,
maar ook tussen de ambtelijke organisatie en de raad en tussen
de gemeente en haar inwoners. Met elkaar zullen we moeten werken
aan het oplossen van de problemen, in plaats van het bedenken
van problemen bij het oplossen. Het idee van het stage-wethouder
schap spreekt ons dan ook aan.
De begroting.
De ontwerp-begroting 1995 geeft geen aanleiding tot een hoera-
stemming. In tegenstelling tot het op basis van de Meerjarenbe
groting 1994-1997 verwachtte positieve saldo van f 25.834,00
voor 1995 komt de primitieve begroting uit op een tekort van
f 604.000,00. Een flinke tegenvalIer 1
Het is verstandig om met het oog op de toekomst goed nota te
nemen van de oorzaken die hebben geleid tot dit tekort. In de
stukken komen deze oorzaken echter onvoldoende helder tot uit
drukking.
Over de opzet en systematiek van de primitieve begroting hebben
wij een aantal vragen gesteld. Daarbij ging het onder meer over
het principe "kostendekkend", de toerekening van kosten en de
prognose van aantallen. Het is ons duidelijk dat in dit stadium
geen wijzigingen meer kunnen worden aangebracht in de gehanteer
de uitgangspunten bij de begroting. De vragen en de opmerkingen
die wij op dit punt hebben gesteld moeten dan ook worden gezien
als aandachtspunten, die wij graag bij de voorbereiding op de
begroting 1996 verder met u willen bespreken.
De aanbiedingsbrief.
Het lezen van een begroting is niet gemakkelijk. Bijkomend pro
bleem in dit geval is dat de voorliggende begroting nogal af
wijkt van de vorige begroting. Een probleem dus, zeker voor nieu
we raadsleden. Daarnaast ontbreekt een beleidsmatige vertaling
van het cijferwerk. Ook de aanbiedingsbrief draagt niet bij aan
de helderheid. Graag willen we u in overweging geven om in de
toekomst de aanbiedingsbrief de volgende opzet te geven:
a. een toelichting op de primitieve begroting;
b. een analyse van het tekort (ten opzichte van de meerjarenbe
groting)
c. een toelichting op de le wijziging.
N0T1411/0/H/BR0UWERJ/32