- 2 - Met betrekking tot bovenlokale (regionale) aangelegenheden heeft de provincie een ordenende, coördinerende en verdelen de functie. In het samenspel met provincie en gemeenten stelt het rijk kaders op hoofdlijnen vast en schept het voorwaarden. 1.2 Bestuurlijke structuren voor het gehele provinciale terri toir op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen of bijzondere wetgeving dienen in beginsel ter discussie te komen. Doelstelling is een heldere toedeling van taken aan hetzij de gemeenten, hetzij aan de provincie. In dit kader zal het project Bestuurlijke Vernieuwing voor stellen ontwikkelen over de politie, de Vervoerregio en het RBA. 1.3 Het opheffen van de regio's (territoriale WGR-constructies) behoeft in het algemeen niet te leiden tot overdracht van taken naar de provincie. De taken kunnen in veel gevallen bij de gemeenten blijven als voor het schaalprobleem in de uitvoering een oplossing wordt gevonden. Een dergelijke oplossing kan worden gevonden door uitvoeringsorganisaties op contractbasis voor gemeenten de werkzaamheden te laten uitvoeren. Ook de provincie en waterschappen zouden aan deze organisaties werkzaamheden kunnen uitbesteden. 1.4 Om te komen tot een doorzichtige overheid is het nodig vol gens de vorenstaande karakteristiek een heldere taakverde ling tussen de drie overheidslagen tot stand te brengen. Toezicht op gemeenten dient op grond van de filosofie van drie volwaardige overheidslagen tot een minimum te worden teruggebracht, dan wel te worden afgeschaft. 1.5 Bestuurlijke slagkracht is een voorwaarde voor de sociaal- economische en ruimtelijke ontwikkeling van het stedelijk knooppunt Leeuwarden. Met de huidige stadsgewestelijke samenwerking van gemeenten en provincie wordt die voorwaarde onvoldoende vervuld. Beter is het dat de provincie (versneld) uit het stadsge westelijk bestuurlijk platform treedt, terwijl de provincie nadrukkelijker dan tot dusver de hoofdlijnen vaststelt en handhaaft voor de toekomstige economisch-ruimtelijke ontwik kelingen. De provincie houdt daarbij rekening met de bijzon dere positie van de hoofdstad voor de provincie als geheel. Bij de formulering van de definitieve voorstellen zal de Stuurgroep zich baseren op de uitkomsten van de takendiscus sie op de verschillende relevante deelterreinen. De Stuur groep onderkent dat vanuit de sociaal-economische optiek en mede in het licht van het rijksbeleid sprake is van een voor Friesland belangrijk en specifiek vraagstuk dat derhal ve ook een specifieke oplossing vraagt. De Stuurgroep realiseert zich dat het noodzakelijk kan blij ken voorstellen te doen met betrekking tot een beperkte herindeling bij Leeuwarden, waarbij gedacht kan worden aan de gemeenten Leeuwarderadeel en Menaldumadeel. 1.6 Gemeenten en provincie zullen hun energie steken in het voeren van de takendiscussie gebaseerd op bovenstaande vijf punten. Een systematische gemeentelijke herindeling is dan niet nodig; het zou de energie voor de takendiscussie ge heel absorberen. 1.7 Bij een heldere verdeling van taken en bevoegdheden blijft het noodzakelijk aparte aandacht te besteden aan de afstem ming tussen de bestuurslagen. RDBVF8/RAAD/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1995 | | pagina 26