- 3 - Voor een communicatiestructuur waarin recht wordt gedaan aan de gelijkwaardigheid, is het noodzakelijk dat de geza menlijke gemeenten overleggen met de provincie. Op die ma nier kunnen gemeenten en provincie integraal overheidsbe leid in Friesland realiseren. Versterking van de Vereniging van Friese Gemeenten als spreekbuis, overlegplatform en ondersteuner van de gemeente lijke inbreng is voor zo'n communicatiestructuur een eerste stap. 1.8 Besluitvorming over de eindvoorstellen met betrekking tot de herverdeling van taken en bevoegdheden tussen gemeenten, provincie en rijk moet plaatsvonden op basis van een even wichtig en samenhangend pakket. Commentaar op de uitspraken. Uit de richtinggevende uitspraken blijkt dat bestuurlijke ver nieuwing in Friesland zich met name toespitst om oplossingen te creëren voor de bijzondere gemeentegrensoverschrijdende vraag stukken (werkgelegenheidsbeleid, infrastructuur, grootschalige woningbouw etc.) van de centrumgemeente Leeuwarden. Primair zou de discussie omtrent bestuurlijke vernieuwing zich moeten toespitsen op de vraagstelling welke taken en verantwoor delijkheden bij de bestuurslaag gemeente thuishoren (principe "doe lokaal wat lokaal kan"). Uw raad heeft in uw vergadering van 14 februari 1995 reeds een duidelijk signaal gegeven om de discussie over bestuurlijke vernieuwing niet te verengen tot een emotioneel geladen discussie over gemeentelijke herindeling. Bij de aanvang van het Project Bestuurlijke Vernieuwing is als één van de ijkpunten opgenomen dat de drie huidige regio's zul len verdwijnen. Uit de recente besluitvorming van het college van G.S. en de gemeenteraden van Leeuwarderadeel en Menal- dumadeel blijkt dat gemeentelijke schaalvergrotingen zeer gevoe lig liggen. In principe resteert er dan slechts één optie namelijk dat de "zwaardere" gemeentelijke taken bij de provincie komen te lig gen. Deze taken zullen uit de rechtstreekse invloedssfeer, die gemeenten hadden via hun regio's verdwijnen. Het voorgaande leidt tot een uitholling van de gemeentelijke autonomie. Teneinde deze ontwikkelingen ten gunste van het provinciale ni veau te voorkomen, hecht ons college de nodige waarde aan het voornemen van het Bestuurlijk Overlegplatform van het Stadsge west Leeuwarden om binnen een termijn van een half jaar voorstel len te ontwikkelen voor een versterking van de samenwerkings structuur van het Stadsgewest; een fundamentele wijziging van deze structuur moet leiden tot een versterking van de bestuurlij ke slagkracht op het terrein van de ruimtelijk-economische ont wikkeling van het Stadsgewest Leeuwarden. In principe zijn er, gelet op het voorgaande, twee opties: 1. In de eerste plaats kan uw raad het standpunt innemen dat een uitholling van de gemeentelijke autonomie niet accepta bel is. In dat geval zou uw raad uw besluit van 19 oktober 1993 kunnen handhaven. De primaire oplossing dient niet te worden gezocht in een herverkaveling van taken maar in het aandragen van verbeterpunten voor de gesignaleerde knelpun ten binnen de regios RDBVF8/RAAD/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1995 | | pagina 27