- 3 -
Voor een communicatiestructuur waarin recht wordt gedaan
aan de gelijkwaardigheid, is het noodzakelijk dat de geza
menlijke gemeenten overleggen met de provincie. Op die ma
nier kunnen gemeenten en provincie integraal overheidsbe
leid in Friesland realiseren.
Versterking van de Vereniging van Friese Gemeenten als
spreekbuis, overlegplatform en ondersteuner van de gemeente
lijke inbreng is voor zo'n communicatiestructuur een eerste
stap.
1.8 Besluitvorming over de eindvoorstellen met betrekking tot
de herverdeling van taken en bevoegdheden tussen gemeenten,
provincie en rijk moet plaatsvonden op basis van een even
wichtig en samenhangend pakket.
Commentaar op de uitspraken.
Uit de richtinggevende uitspraken blijkt dat bestuurlijke ver
nieuwing in Friesland zich met name toespitst om oplossingen te
creëren voor de bijzondere gemeentegrensoverschrijdende vraag
stukken (werkgelegenheidsbeleid, infrastructuur, grootschalige
woningbouw etc.) van de centrumgemeente Leeuwarden.
Primair zou de discussie omtrent bestuurlijke vernieuwing zich
moeten toespitsen op de vraagstelling welke taken en verantwoor
delijkheden bij de bestuurslaag gemeente thuishoren (principe
"doe lokaal wat lokaal kan"). Uw raad heeft in uw vergadering
van 14 februari 1995 reeds een duidelijk signaal gegeven om de
discussie over bestuurlijke vernieuwing niet te verengen tot een
emotioneel geladen discussie over gemeentelijke herindeling.
Bij de aanvang van het Project Bestuurlijke Vernieuwing is als
één van de ijkpunten opgenomen dat de drie huidige regio's zul
len verdwijnen. Uit de recente besluitvorming van het college
van G.S. en de gemeenteraden van Leeuwarderadeel en Menal-
dumadeel blijkt dat gemeentelijke schaalvergrotingen zeer gevoe
lig liggen.
In principe resteert er dan slechts één optie namelijk dat de
"zwaardere" gemeentelijke taken bij de provincie komen te lig
gen. Deze taken zullen uit de rechtstreekse invloedssfeer, die
gemeenten hadden via hun regio's verdwijnen. Het voorgaande
leidt tot een uitholling van de gemeentelijke autonomie.
Teneinde deze ontwikkelingen ten gunste van het provinciale ni
veau te voorkomen, hecht ons college de nodige waarde aan het
voornemen van het Bestuurlijk Overlegplatform van het Stadsge
west Leeuwarden om binnen een termijn van een half jaar voorstel
len te ontwikkelen voor een versterking van de samenwerkings
structuur van het Stadsgewest; een fundamentele wijziging van
deze structuur moet leiden tot een versterking van de bestuurlij
ke slagkracht op het terrein van de ruimtelijk-economische ont
wikkeling van het Stadsgewest Leeuwarden.
In principe zijn er, gelet op het voorgaande, twee opties:
1. In de eerste plaats kan uw raad het standpunt innemen dat
een uitholling van de gemeentelijke autonomie niet accepta
bel is. In dat geval zou uw raad uw besluit van 19 oktober
1993 kunnen handhaven. De primaire oplossing dient niet te
worden gezocht in een herverkaveling van taken maar in het
aandragen van verbeterpunten voor de gesignaleerde knelpun
ten binnen de regios
RDBVF8/RAAD/3