- 10 -
Het verschuiven van de bovenlokale brandweertaken naar Provincia
le Staten kan tot een gedeeltelijke uitholling van de gemeente
lijke autonomie leiden omdat deze brandweertaken uit de recht
streekse invloedssfeer, die gemeenten via hun regio's hadden,
verdwijnen.
Gemeentelijk standpunt.
Politie.
Ten aanzien van het korpsbeheerderschap adviseren wij uw raad,
conform het gevoelen van uw raadscommissie van 27 maart 1995, om
in te stemmen met de uitspraak van de Stuurgroep dat de CdK re
gionaal korpsbeheerder wordt.
Ten aanzien van het beheer van de politieregio Friesland blijft
ons college van oordeel, in tegenstelling tot een aantal frac
ties binnen uw raadscommissie Algemene Zaken en Welzijn, dat een
overdracht naar Provinciale Staten onjuist zou zijn. De mening
van ons college wordt gedeeld door het dagelijks bestuur van het
Regionaal College. In de "Concept visie inzake Openbare orde en
veiligheid", die uw raad bij de ter inzage liggende stukken aan
treft, stelt het D.B. het algemeen bestuur van het Regionaal
College voor om de huidige wettelijke status van het Regionaal
College te handhaven.
Ten aanzien van het beheer adviseren wij uw raad derhalve om de
huidige situatie (beheer bij het Regionaal College) te laten
zoals die is.
Brandweer.
Wij adviseren uw raad om in te stemmen met de uitspraken van de
stuurgroep; de provinciale schaal van Friesland vormt voor de
bovengemeentelijke brandweertaken een juiste afbakening, met
name daar waar het gaat om grootschalige taken (hulpverle
ning/ rampenbestrijding) en schaalvoordelen met betrekking tot
bedrijfseconomische principes van beheer.
V. HET ONDERZOEK NAAR DE ORGANISATIE VAN MILIEUTAKEN IN FRIESLAND.
In het rapport "Pilot Milieu" worden, na een beschrijving inzake
het wettelijk kader en een knelpuntenanalyse, aanbevelingen ge
daan voor de bestuurlijke organisatie ten aanzien van de handha
ving van de milieuwetgeving.
Uitspraken.
4.1 Om tot een goed samenspel op milieugebied in Friesland te
komen, formuleren de betrokken overheden (gemeenten, water
schap Friesland, provincie, rijk) een gezamenlijk beleidska
der.
Het beleidskader bevat, getoetst aan het nationale beleid,
de middellange termijndoelstellingen.
Het geeft aan wat van de verschillende actoren verwacht
wordt.
Binnen aangegeven grezen moet er ruimte zijn voor eigen
invulling (maatwerk)
4.2 De provincie heeft een regierol bij de totstandkoming van
het beleidskader. Provinciale Staten stellen het vast.
In beginsel leggen G.S. Provinciale Staten een beleidskader
voor waarover overeenstemming bestaat met de gemeenten, het
waterschap en het rijk.
RDBVF8/RAAD/10