32
4. Landelijke beleidsprioriteiten
In 1993 kreeg het onderwerp woninginbraken regionale prioriteit, wat zijn weerslag
vond in regionale, districtelijke en afdelingsbeleidsplannen en werkplannen. Des
ondanks leidde dit niet tot de gewenste (en door het OM verwachte) resultaten. Het
plan van aanpak raakte wat op de achtergrond ondanks pogingen van de trekkende
officier van justitie meer aandacht voor het stappenplan te krijgen.
4.4 De zware georganiseerde criminaliteit
In de bestrijding van de zware georganiseerde criminaliteit moet het in 1993 gevorm
de Kernteam Noord-Oost Nederland een belangrijke rol gaan vervullen. De vraag
van het gezag en beheer heeft geleid tot een constructie waarbij de driehoek Zwolle
(Burgemeester, Hoofdofficier van Justitie en Korpschef) met deze taken is belast.
Uitgangspunt is dat de negen samenwerkende regiokorpsen voor het Kernteam
Noord-Oost Nederland l^o van de politiesterkte zullen afstaan. Op basis van de
analyses (criminele groeperingen) kwam vooralsnog te weinig informatie voor een
(operationeel) onderzoek in het ressort Leeuwarden. Dit heeft ertoe geleid het
operationele (zogenaamde G 2) onderzoek in het ressort Arnhem te starten. Verder
is er capaciteit aanwezig voor onderzoek naar enkele 'fenomenen'.
In het noordelijk ressort zijn bij de bestrijding van de bovenlokale, ernstige criminali
teit in het jaar 1993 de nodige resultaten behaald. In Assen is in samenwerking met
de Amsterdamse politie een onderzoek gevoerd naar (georganiseerde) cv-ketel- en
geyserdiefstallen op verschillende plaatsen in het arrondissement. Vanuit het Amster
damse zijn hiervoor BOP-gelden beschikbaar gesteld en dit RRT-onderzoek heeft
inmiddels tot aanhoudingen geleid.
In Leeuwarden, waar de opsporingsprioriteiten door een begeleidingscommissie wor
den vastgesteld, werd in 1993 een aantal langdurige drugsonderzoeken uitgevoerd.
Verder vond in een aantal grote onderzoeken (tevens) onderzoek plaats door het
BFO. Dit heeft geleid tot ontneming van wederrechtelijk verkregen voordeel in zeker
5 drugsonderzoeken. De totale ontneming bedroeg in deze zaken ruim 4 ton. Deze
aanpak zal worden gehandhaafd en waar mogelijk worden uitgebreid, zij het dat een
en ander thans gaat plaatsvinden onder de regime van de Plukze wetgeving. Door het
instellen van een SFO (een strafrechtelijk financieel onderzoek) is het mede mogelijk
inzicht te krijgen in de mogelijke aanwezige (financiële) organisatiestructuur en de
mogelijke verbindingen met de zogenaamde 'financiële bovenwereld'.
In Groningen is in 1993 de Divisie Zware en Georganiseerde Crimininaliteit operatio
neel geworden. Zowel de leidinggevende als de overige functies zijn ingevuld. Het zal,
gelet op de nieuwe constructie, nog wel enige tijd duren voordat de divisie soepel
functioneert. Een belangrijk voordeel is dat zij is bemand met personeelsleden die
ruime recherche-erv aring hebben. De aandacht van de politie en het Openbaar Minis
terie zullen vooral worden gericht op twee aspecten. Ten eerste dienen de lopende
RRT-onderzoeken te worden voortgezet. In 1993 liepen er twee. Daarnaast zal de
nodige energie moeten worden gestoken in de ondersteuning van de functionele een-