33
4. Landelijke beleidsprioriteiten
heden recherche en het uitdragen van de tactische recherchefunctie in de basiseen
heden. Hiervoor wordt gewerkt volgens het model beschreven in het rapport BOR.
4.5 Slachtofferzorg
Op alle drie de arrondissementsparketten zijn zgn. medewerkers slachtofferinfor
matie werkzaam. Hun werkzaamheden spitsen zich met name toe op het verstrekken
van informatie aan het slachtoffer omtrent het verloop/de afloop van de strafzaak
en hen te informeren omtrent de mogelijkheid om zich, ter verkrijging van een
schadevergoeding, als civiele partij te voegen in het strafproces.
In Leeuwarden en Groningen worden de brieven waarin een slachtoffer/aangever ge
wezen wordt op de mogelijkheden om door het parket geïnformeerd te worden aan
gemaakt door de politie, en gevoegd bij het proces-verbaal. Na ontvangst van het
proces-verbaal draagt de medewerker slachtofferinformatie van het parket zorg voor
doorzending van de brief naar het slachtoffer/de aangever. De respons op deze eerste
slachtofferbrieven, dwz. het aantal mensen dat te kennen geeft geïnformeerd te wil
len worden, bedraagt ca. 25wo.
In Assen is in 1993 een nieuwe methode ontwikkeld, waarbij het slachtoffer niet meer
de zgn. 'politiebrief' ontvangt maar korte tijd na inzending en beoordeling van het
proces-verbaal ten parkette, direct de juiste op hem/haar van toepassing zijnde infor
matie verkrijgt over de wijze van afhandeling van de zaak. Aan invoering van deze
werkwijze in de praktijk heeft het Assense parket in 1993 echter nog geen uitvoering
kunnen geven, omdat het parket fungeerde als 'controle-parket' voor de invoering
van de Wet Terwee (zie onder) terwijl het parket zich tevens voorbereidde op de in
voering van het Snelrechter-project. Aan toepassing van de nieuwe werkwijze voor
slachtofferinformatie zal daarom pas in de loop van 1994 uitvoering gegeven gaan
worden.
In het kader van intensivering van de slachtofferzorg wordt er naar gestreefd de toe
passing van schadebemiddeling uit te breiden. Voordelen van schadebemiddeling
kunnen o.a. zijn genoegdoening voor het slachtoffer en directe confrontatie van de
verdachte met de gevolgen van zijn daad. Het Openbaar Ministerie draagt de verant
woordelijkheid voor de selectie van zaken welke zich lenen voor toepassing van
schadebemiddeling. Indien het slachtoffer van een misdrijf te kennen heeft gegeven
schadevergoeding te wensen, dient het Openbaar Ministerie te bevorderen dat één
van de navolgende afdoeningsbeslissingen m.b.t. de verdachte genomen wordt:
- sepot of transactie onder de voorwaarde dat de schade vergoed wordt;
- het eisen van een voorwaardelijke straf ter terechtzitting onder de voorwaarde dat
de schade vergoed wordt;
- dagvaarding van de verdachte voor de feiten waardoor het slachtoffer schade is toe
gebracht, en het slachtoffer daarbij de mogelijkheid bieden zich als beledigde partij
te stellen.