33 4. Landelijke beleidsprioriteiten heden recherche en het uitdragen van de tactische recherchefunctie in de basiseen heden. Hiervoor wordt gewerkt volgens het model beschreven in het rapport BOR. 4.5 Slachtofferzorg Op alle drie de arrondissementsparketten zijn zgn. medewerkers slachtofferinfor matie werkzaam. Hun werkzaamheden spitsen zich met name toe op het verstrekken van informatie aan het slachtoffer omtrent het verloop/de afloop van de strafzaak en hen te informeren omtrent de mogelijkheid om zich, ter verkrijging van een schadevergoeding, als civiele partij te voegen in het strafproces. In Leeuwarden en Groningen worden de brieven waarin een slachtoffer/aangever ge wezen wordt op de mogelijkheden om door het parket geïnformeerd te worden aan gemaakt door de politie, en gevoegd bij het proces-verbaal. Na ontvangst van het proces-verbaal draagt de medewerker slachtofferinformatie van het parket zorg voor doorzending van de brief naar het slachtoffer/de aangever. De respons op deze eerste slachtofferbrieven, dwz. het aantal mensen dat te kennen geeft geïnformeerd te wil len worden, bedraagt ca. 25wo. In Assen is in 1993 een nieuwe methode ontwikkeld, waarbij het slachtoffer niet meer de zgn. 'politiebrief' ontvangt maar korte tijd na inzending en beoordeling van het proces-verbaal ten parkette, direct de juiste op hem/haar van toepassing zijnde infor matie verkrijgt over de wijze van afhandeling van de zaak. Aan invoering van deze werkwijze in de praktijk heeft het Assense parket in 1993 echter nog geen uitvoering kunnen geven, omdat het parket fungeerde als 'controle-parket' voor de invoering van de Wet Terwee (zie onder) terwijl het parket zich tevens voorbereidde op de in voering van het Snelrechter-project. Aan toepassing van de nieuwe werkwijze voor slachtofferinformatie zal daarom pas in de loop van 1994 uitvoering gegeven gaan worden. In het kader van intensivering van de slachtofferzorg wordt er naar gestreefd de toe passing van schadebemiddeling uit te breiden. Voordelen van schadebemiddeling kunnen o.a. zijn genoegdoening voor het slachtoffer en directe confrontatie van de verdachte met de gevolgen van zijn daad. Het Openbaar Ministerie draagt de verant woordelijkheid voor de selectie van zaken welke zich lenen voor toepassing van schadebemiddeling. Indien het slachtoffer van een misdrijf te kennen heeft gegeven schadevergoeding te wensen, dient het Openbaar Ministerie te bevorderen dat één van de navolgende afdoeningsbeslissingen m.b.t. de verdachte genomen wordt: - sepot of transactie onder de voorwaarde dat de schade vergoed wordt; - het eisen van een voorwaardelijke straf ter terechtzitting onder de voorwaarde dat de schade vergoed wordt; - dagvaarding van de verdachte voor de feiten waardoor het slachtoffer schade is toe gebracht, en het slachtoffer daarbij de mogelijkheid bieden zich als beledigde partij te stellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1995 | | pagina 36