4. Landelijke beleidsprioriteiten Als doelstelling voor 1993 gold voor het parket Groningen dat in 20 - 25% van het totaal aantal misdrijven met een slachtoffer een poging tot het tot stand brengen van een schadebemiddeling zou moeten zijn ondernomen. Voor de parketten Assen en Leeuwarden was het streefpercentage 10%. Geen van de parketten heeft de beoogde doelstelling gehaald. Van groot belang voor de vraag of een schaderegeling tot stand kan komen zijn de door de politie in het proces-verbaal te verschaffen gegevens over alles wat met de vergoeding van de schade te maken heeft (hoogte schadebedrag, draagkracht van de verdachte, bereidheid tot medewerking aan een schaderegeling bij de verdachte en het slachtoffer, etc). In alle drie de arrondissementen is deze informatievoorziening nog niet optimaal, en wordt met de politie overlegd om te komen tot verbetering daarvan. Exacte gegevens over het aantal tot stand gekomen schaderegelingen per parket zijn niet bekend, omdat zulks niet apart geregistreerd wordt. Een grove schatting leert echter dat het aantal zaken met de afdoeningsbeslissing 'transactie schadevergoeding' danwel 'transactie schadevergoeding' danwel schadevergoeding als bijzondere voorwaarde in het arrondissement Groningen ca. 250 is, in Leeuwarden ca. 50 zaken en in Assen 25 zaken (alleen transactie schade vergoeding). 4.6 Het verkeer Het jaar 1993 stond voor wat betreft het verkeer in het teken van de totstandkoming en de implementatie van de Leidraad voor de Verkeershandhaving. De leidraad schetst de uitgangspunten voor de verkeershandhaving zoals die door de vergadering van Procureurs-Generaal, na overleg met de politie, zijn vastgesteld. Kern van het beleidsplan is de bestrijding van verkeersonveilig gedrag. Deze moet zoveel mogelijk plaatsvinden als onderdeel van een geïntegreerde aanpak in de vorm van gericht ver- keerstoezichtprojecten (GVT). In het arrondissement Assen zijn in het verslagjaar in het Regionale Orgaan voor de Verkeersveiligheid (ROV) afspraken gemaakt voor de uitvoering van de leidraad. In het arrondissement Leeuwarden is in eerste instantie getracht een draagvlak te creëren voor het in de leidraad geschetste beleid. De uitgangspunten van dat beleid zijn verwerkt in een nota die eind 1993 werd geaccordeerd door het ROV Friesland. Begin 1994 zal vervolgens worden begonnen met het aanwijzen en het starten van GVT-projecten. In het arrondissement Groningen liepen reeds vier projecten in het kader van gericht verkeerstoezicht. Het betrof: de S2 (Groningen - Lauwersoog), de Frieschestraatweg, de S17 (Groningen - Delfzijl), en de S5 (Winsum - Uithuizen). In oktober 1993 werd een vijfde project gestart: de S9 (Kielsterachterweg). In alle bescheidenheid kan wor den gezegd dat Groningen als bakermat kan worden beschouwd voor de leidraad en de daarmee annex zijnde GVT-projecten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1995 | | pagina 37