4. Landelijke beleidsprioriteiten
Als doelstelling voor 1993 gold voor het parket Groningen dat in 20 - 25% van het
totaal aantal misdrijven met een slachtoffer een poging tot het tot stand brengen van
een schadebemiddeling zou moeten zijn ondernomen. Voor de parketten Assen en
Leeuwarden was het streefpercentage 10%. Geen van de parketten heeft de beoogde
doelstelling gehaald.
Van groot belang voor de vraag of een schaderegeling tot stand kan komen zijn de
door de politie in het proces-verbaal te verschaffen gegevens over alles wat met de
vergoeding van de schade te maken heeft (hoogte schadebedrag, draagkracht van de
verdachte, bereidheid tot medewerking aan een schaderegeling bij de verdachte en het
slachtoffer, etc). In alle drie de arrondissementen is deze informatievoorziening nog
niet optimaal, en wordt met de politie overlegd om te komen tot verbetering daarvan.
Exacte gegevens over het aantal tot stand gekomen schaderegelingen per parket zijn
niet bekend, omdat zulks niet apart geregistreerd wordt.
Een grove schatting leert echter dat het aantal zaken met de afdoeningsbeslissing
'transactie schadevergoeding' danwel 'transactie schadevergoeding' danwel
schadevergoeding als bijzondere voorwaarde in het arrondissement Groningen ca.
250 is, in Leeuwarden ca. 50 zaken en in Assen 25 zaken (alleen transactie schade
vergoeding).
4.6 Het verkeer
Het jaar 1993 stond voor wat betreft het verkeer in het teken van de totstandkoming
en de implementatie van de Leidraad voor de Verkeershandhaving. De leidraad
schetst de uitgangspunten voor de verkeershandhaving zoals die door de vergadering
van Procureurs-Generaal, na overleg met de politie, zijn vastgesteld. Kern van het
beleidsplan is de bestrijding van verkeersonveilig gedrag. Deze moet zoveel mogelijk
plaatsvinden als onderdeel van een geïntegreerde aanpak in de vorm van gericht ver-
keerstoezichtprojecten (GVT).
In het arrondissement Assen zijn in het verslagjaar in het Regionale Orgaan voor de
Verkeersveiligheid (ROV) afspraken gemaakt voor de uitvoering van de leidraad.
In het arrondissement Leeuwarden is in eerste instantie getracht een draagvlak te
creëren voor het in de leidraad geschetste beleid. De uitgangspunten van dat beleid
zijn verwerkt in een nota die eind 1993 werd geaccordeerd door het ROV Friesland.
Begin 1994 zal vervolgens worden begonnen met het aanwijzen en het starten van
GVT-projecten.
In het arrondissement Groningen liepen reeds vier projecten in het kader van gericht
verkeerstoezicht. Het betrof: de S2 (Groningen - Lauwersoog), de Frieschestraatweg,
de S17 (Groningen - Delfzijl), en de S5 (Winsum - Uithuizen). In oktober 1993 werd
een vijfde project gestart: de S9 (Kielsterachterweg). In alle bescheidenheid kan wor
den gezegd dat Groningen als bakermat kan worden beschouwd voor de leidraad en
de daarmee annex zijnde GVT-projecten.