- 2 -
Genoemde vragen en opmerkingen hebben geleid tot vervolgoverleg met
de werkgroep dorpsvernieuwing Akkrum alsmede overleg met de verkeers-
adviescommissie, de verkeerskundig adviseur u de extern stedebouwkun-
dige. De behandeling van dit raadsvoorstel in de commissie WWM op
28 november jongstleden, gaf aanleiding om de hierna volgende tekst
op enkele onderdelen aan te passen of uit te breiden.
Aangaande bovengenoemde punten het volgende.
A. Route voor het doorgaande verkeer.
Een belangrijke doelstelling uit de in de nota van aanpak voorge
stelde verkeersstructuur is het weren van doorgaand verkeer uit
de kom van Akkrum. Derhalve is in genoemde nota, ervan uitgaande
dat de huidige totale verkeersstroom niet substantieel zal afne
men, een rondweg opgenomen.
Verwacht wordt echter dat de voorgenomen gestuurde ontwikkelin
gen op het provinciale net van doorgaande wegen kunnen leiden
tot een sterke afname van het doorgaande verkeer in Akkrum. Het
gereed komen van de A-32 is daarbij een gewichtige factor. Daar
bij is het noodzakelijk dat er een consequent beleid, gericht op
concrete uitvoering, wordt gevoerd ten aanzien van bewegwijze
ring, het herinrichten van kruispunten en wegen waar geen door
gaand verkeer gewenst is. Dit heeft tot gevolg dat een volledige
rondweg om Akkrum vooralsnog minder noodzakelijk is. Wel blijft
de dwingende noodzaak bestaan om, ten behoeve van de ontwikke
ling van het bedrijventerrein ten westen van de Polsloot en de
op termijn beoogde zuidelijke nieuwe woonwijk, een eigen ontslui
ting richting Rijksweg 32 aan te leggen. Hiervoor denken wij aan
een nieuwe beweegbare brug over de Polsloot.
Of op termijn de aanleg van een nieuwe ontsluitingsroute over de
Meinesloot noodzakelijk zal zijn kan nu nog niet goed beoordeeld
worden
Uitgangspunt en doelstelling blijft in ieder geval een situatie
waarbij de route door de kom (nagenoeg) geen functie meer heeft
voor doorgaand verkeer.
B. De U.T.-wei varianten.
Ontsluiting van "Akkrum zuid" via een brug in de U.T.-wei naar
Rijksweg 32 heeft belangrijke nadelen. Alle verkeer voor de nieu
we wijk komt dan langs de Feansterdyk en U.T.-wei (oost). Boven
dien ontstaat, zonder verdere maatregelen, een aantrekkelijke
sluiproute voor doorgaand verkeer. Daadwerkelijk geschikt maken
voor doorgaand verkeer zou een nieuwe gevaarlijke route tussen
kom en nieuwe woonwijk tot gevolg hebben. Bovendien komt er dan
helemaal geen verkeer meer langs, bijvoorbeeld, het Heechein.
Als oplossing is wel aangedragen om dan éénrichtingsverkeer in
te stellen (met de klok mee) op het circuit U.T.-wei - Leeuw-
arderweg - Heechein - Leechein/Rakswâl. Dat is echter nadelig
voor de bereikbaarheid van het centrum en voor de verkeersveilig
heid. Bovendiaa leidt dit tot meer vervoerskilometers.
Ook is een brug in de U.T.-wei bekeken als variant voor de voor
gestelde nieuwe verbinding Achterom - Leechein. Dit ter ontlas
ting van de Buorren.
Zowel met als zonder combinatie met een nieuwe meer zuidelijke
ontsluiting brengt dit vrijwel alle hierboven omschreven nadelen
met zich mee. Bovendien komt de verkeersroute dan zover van de
Buorren af te liggen, dat de bereikbaarheid daarvan op loopaf
stand slechter wordt.
JJDVAKKR.VST/WUR/0NTW/J0NGJ/2