- 2 - Genoemde vragen en opmerkingen hebben geleid tot vervolgoverleg met de werkgroep dorpsvernieuwing Akkrum alsmede overleg met de verkeers- adviescommissie, de verkeerskundig adviseur u de extern stedebouwkun- dige. De behandeling van dit raadsvoorstel in de commissie WWM op 28 november jongstleden, gaf aanleiding om de hierna volgende tekst op enkele onderdelen aan te passen of uit te breiden. Aangaande bovengenoemde punten het volgende. A. Route voor het doorgaande verkeer. Een belangrijke doelstelling uit de in de nota van aanpak voorge stelde verkeersstructuur is het weren van doorgaand verkeer uit de kom van Akkrum. Derhalve is in genoemde nota, ervan uitgaande dat de huidige totale verkeersstroom niet substantieel zal afne men, een rondweg opgenomen. Verwacht wordt echter dat de voorgenomen gestuurde ontwikkelin gen op het provinciale net van doorgaande wegen kunnen leiden tot een sterke afname van het doorgaande verkeer in Akkrum. Het gereed komen van de A-32 is daarbij een gewichtige factor. Daar bij is het noodzakelijk dat er een consequent beleid, gericht op concrete uitvoering, wordt gevoerd ten aanzien van bewegwijze ring, het herinrichten van kruispunten en wegen waar geen door gaand verkeer gewenst is. Dit heeft tot gevolg dat een volledige rondweg om Akkrum vooralsnog minder noodzakelijk is. Wel blijft de dwingende noodzaak bestaan om, ten behoeve van de ontwikke ling van het bedrijventerrein ten westen van de Polsloot en de op termijn beoogde zuidelijke nieuwe woonwijk, een eigen ontslui ting richting Rijksweg 32 aan te leggen. Hiervoor denken wij aan een nieuwe beweegbare brug over de Polsloot. Of op termijn de aanleg van een nieuwe ontsluitingsroute over de Meinesloot noodzakelijk zal zijn kan nu nog niet goed beoordeeld worden Uitgangspunt en doelstelling blijft in ieder geval een situatie waarbij de route door de kom (nagenoeg) geen functie meer heeft voor doorgaand verkeer. B. De U.T.-wei varianten. Ontsluiting van "Akkrum zuid" via een brug in de U.T.-wei naar Rijksweg 32 heeft belangrijke nadelen. Alle verkeer voor de nieu we wijk komt dan langs de Feansterdyk en U.T.-wei (oost). Boven dien ontstaat, zonder verdere maatregelen, een aantrekkelijke sluiproute voor doorgaand verkeer. Daadwerkelijk geschikt maken voor doorgaand verkeer zou een nieuwe gevaarlijke route tussen kom en nieuwe woonwijk tot gevolg hebben. Bovendien komt er dan helemaal geen verkeer meer langs, bijvoorbeeld, het Heechein. Als oplossing is wel aangedragen om dan éénrichtingsverkeer in te stellen (met de klok mee) op het circuit U.T.-wei - Leeuw- arderweg - Heechein - Leechein/Rakswâl. Dat is echter nadelig voor de bereikbaarheid van het centrum en voor de verkeersveilig heid. Bovendiaa leidt dit tot meer vervoerskilometers. Ook is een brug in de U.T.-wei bekeken als variant voor de voor gestelde nieuwe verbinding Achterom - Leechein. Dit ter ontlas ting van de Buorren. Zowel met als zonder combinatie met een nieuwe meer zuidelijke ontsluiting brengt dit vrijwel alle hierboven omschreven nadelen met zich mee. Bovendien komt de verkeersroute dan zover van de Buorren af te liggen, dat de bereikbaarheid daarvan op loopaf stand slechter wordt. JJDVAKKR.VST/WUR/0NTW/J0NGJ/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 53