- 3 - Samenvattend: de aanleg van een verbindingsroute met een brug in de U.T.-wei heeft nogal wat nadelen en levert geen bijdrage in de ontwikkeling van een levendig winkelcentrum. C. Technische uitvoerbaarheid omleiding via het Leechein. De in de nota van aanpak opgenomen schets van de omleiding over het Leechein heeft in de discussies vaak de status van planteke ning toegemeten gekregen. Dit is volkomen onterecht. Het is een schets waarin op hoofdlijnen is aangegeven dat deze route qua ruimtebeslag, boogstralen en vertcaal alignement haalbaar is, zeker wanneer, zoals betoogd, wordt uitgegaan van het feit dat in de toekomst het doorgaande verkeer niet meer aanwezig is. Wij hebben geen redenen om aan de uitvoerbaarheid te twijfelen. Ver dere uitwerking zal pas in een volgende fase plaatsvinden. D. Éénrichtingsverkeer. De éénrichtingsverkeervariant (voor de Buorren) is opnieuw uit voerig onderwerp van gesprek geweest in de werkgroep dorpsver nieuwing. Ook de verkeersadviescommissie heeft hierover een ad vies uitgebracht. Beide groepen zijn unaniem van mening dat deze variant veruit de slechtste optie zou betekenen. Uit het oogpunt van verkeersveiligheid wordt de situatie, doordat rij snelheden toenemen, ongunstiger. De overlast wordt gespreid maar 'gedeelde smart' betekent in dit geval 'dubbele smart'. De kostenpost wordt verhoogd vanwege het aanleggen en in stand houden van twee routes, geschikt voor gemotoriseerd verkeer. Ook een punt is dat deze oplossing, zoals bij elk éénrichtingverkeerssysteem, een tamelijk forse verhoging van de af te leggen afstand met zich mee brengt (meer autokilometers). Het valt verder te betwijfelen of de provincie geldmiddelen uit het provinciaal dorpsvernieu wingsfonds voor deze oplossing wenst vrij te maken, omdat van een optimale herinrichting van de Buorren onvoldoende sprake zal zijn. E. Financiële haalbaarheid. De aanleg van de in de nota van aanpak voorgestelde verkeers- structuur zal veel geld vergen. Vooral de brug over de Polsloot in de route over het Leechein is een kostenverhogend element. Niet mag uit het oog worden verloren dat voor een dergelijke oplossing, naar alle waarschijnlijkheid, een substantiële bijdra ge uit het provinciaal dorpsvernieuwingsfonds tot de mogelijkhe den behoort. Het is de moeite waard in te zetten op de kwalita tief aantrekkelijkste variant. Gezien de reacties van de Werkgroep Dorpsvernieuwing, van Plaatselijk Belang en van de W.H.I.N. mogen wij er nog steeds vanuit gaan dat er in het dorp een groot draagvlak is voor de voorgestelde maatregelen. De tijdens de inspraakavond geuite kritiek en de daarop volgende schriftelijke reacties waren niet mis te verstaan, doch duidelijk afkomstig van een beperkte groep. De bezwaren zijn serieus gewogen maar leiden niet tot een andere keuze. Samenvattend moge duidelijk zijn dat de route door het centrum van het dorp op termijn alleen een functie voor bestemmingsverkeer met slechts een zeer geringe hoeveelheid doorgaand verkeer verkrijgt. JJDVAKXR.VST/WWR/0NTW/J0NGJ/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 54