- 3 -
Samenvattend: de aanleg van een verbindingsroute met een brug in
de U.T.-wei heeft nogal wat nadelen en levert geen bijdrage in
de ontwikkeling van een levendig winkelcentrum.
C. Technische uitvoerbaarheid omleiding via het Leechein.
De in de nota van aanpak opgenomen schets van de omleiding over
het Leechein heeft in de discussies vaak de status van planteke
ning toegemeten gekregen. Dit is volkomen onterecht. Het is een
schets waarin op hoofdlijnen is aangegeven dat deze route qua
ruimtebeslag, boogstralen en vertcaal alignement haalbaar is,
zeker wanneer, zoals betoogd, wordt uitgegaan van het feit dat
in de toekomst het doorgaande verkeer niet meer aanwezig is. Wij
hebben geen redenen om aan de uitvoerbaarheid te twijfelen. Ver
dere uitwerking zal pas in een volgende fase plaatsvinden.
D. Éénrichtingsverkeer.
De éénrichtingsverkeervariant (voor de Buorren) is opnieuw uit
voerig onderwerp van gesprek geweest in de werkgroep dorpsver
nieuwing. Ook de verkeersadviescommissie heeft hierover een ad
vies uitgebracht. Beide groepen zijn unaniem van mening dat deze
variant veruit de slechtste optie zou betekenen. Uit het oogpunt
van verkeersveiligheid wordt de situatie, doordat rij snelheden
toenemen, ongunstiger. De overlast wordt gespreid maar 'gedeelde
smart' betekent in dit geval 'dubbele smart'. De kostenpost
wordt verhoogd vanwege het aanleggen en in stand houden van twee
routes, geschikt voor gemotoriseerd verkeer. Ook een punt is dat
deze oplossing, zoals bij elk éénrichtingverkeerssysteem, een
tamelijk forse verhoging van de af te leggen afstand met zich
mee brengt (meer autokilometers). Het valt verder te betwijfelen
of de provincie geldmiddelen uit het provinciaal dorpsvernieu
wingsfonds voor deze oplossing wenst vrij te maken, omdat van
een optimale herinrichting van de Buorren onvoldoende sprake zal
zijn.
E. Financiële haalbaarheid.
De aanleg van de in de nota van aanpak voorgestelde verkeers-
structuur zal veel geld vergen. Vooral de brug over de Polsloot
in de route over het Leechein is een kostenverhogend element.
Niet mag uit het oog worden verloren dat voor een dergelijke
oplossing, naar alle waarschijnlijkheid, een substantiële bijdra
ge uit het provinciaal dorpsvernieuwingsfonds tot de mogelijkhe
den behoort. Het is de moeite waard in te zetten op de kwalita
tief aantrekkelijkste variant.
Gezien de reacties van de Werkgroep Dorpsvernieuwing, van Plaatselijk
Belang en van de W.H.I.N. mogen wij er nog steeds vanuit gaan dat er
in het dorp een groot draagvlak is voor de voorgestelde maatregelen.
De tijdens de inspraakavond geuite kritiek en de daarop volgende
schriftelijke reacties waren niet mis te verstaan, doch duidelijk
afkomstig van een beperkte groep. De bezwaren zijn serieus gewogen
maar leiden niet tot een andere keuze.
Samenvattend moge duidelijk zijn dat de route door het centrum van
het dorp op termijn alleen een functie voor bestemmingsverkeer met
slechts een zeer geringe hoeveelheid doorgaand verkeer verkrijgt.
JJDVAKXR.VST/WWR/0NTW/J0NGJ/3