- 11 -
Onze eerder gestelde vraag over het ziekteverzuim willen wij
graag integraal beantwoord zien. Er zijn toch per maand cijfers
bekend. Wij vragen u dus om een percentage ziekteverzuim, waarin
ook de langdurig zieken zijn meegenomen. Mocht dit tot problemen
leiden dan zijn wij ook tevreden met de gegevens over de laatste
drie kwartalen.
Ook willen wij meer duidelijkheid over de bedragen die wij heb
ben uitgegeven aan externe deskundigen en interim krachten. Wij
willen hier graag een bedrag in guldens zien.
Deze raad heeft budget vrijgemaakt om gewezen wethouders via een
outplacement procedure aan een passende baan te helpen. De vraag
van de fractie van Gemeentebelangen 2000 is of in onze gemeente
al concrete maatregelen genomen zijn en zo ja hoe verlopen de
vorderingen?
Tarievenbeleid
In het tarievenbeleid wordt uitgegaan van een trendmatige ver
hoging van 3 procent. De vraag van onze fractie is waar deze 3
procent op gestoeld is. Veel liever zouden wij zien dat de al
gemene tariefstijging wordt gekoppeld aan het CBS prijsindexcij
fer voor werknemersgezinnen. De gemiddelde stijging over de afge
lopen 10 jaren is circa 2 procent per jaar geweest Relatief ge
zien ligt de huidige stijging 50% boven deze index. In het voor
stel van het college wordt rekening gehouden met een verhoging
van steigergelden en toeristenbelasting. Door een verhoging van
de toeristenbelasting van bijna 18 procent en de hogere steiger-
gelden zijn we wederom op weg om de duurste waterrecreatie-ge
meente van het noorden te worden. Vorig jaar hebben wij ons hier
tegen verzet en ook dit jaar zijn wij van mening dat de gemeente
hier met contra-produktieve maatregelen bezig is.
De onroerende zaakbelasting neemt toe met 3,5%. Gemeentebelangen
2000 is verheugd over het feit dat de draconische tariefstijgin
gen uit het verleden enigszins afgezwakt worden. Dan nog is een
stijging van 3,5% substantieel, zeker omdat de tariefstij ging
uiteindelijk 4% wordt, omdat het kwijtscheldingsbeleid wordt
gefinancierd uit de onroerendzaak-belasting. Wij vinden deze
koppeling niet juist. De fractie hecht aan zuivere productbeg
rotingen. Het versluieren van kosten voor het minimabeleid mid
dels een directe koppeling met de onroerend-zaakbelasting vinden
wij pertinent onjuist en niet acceptabel.
Rioolbeheer en rioolheffingen.
Voorzitter, we moeten helaas constateren dat we substantieel
moeten reserveren voor het up to date houden voor ons rioolnet.
Het water staat ons letterlijk tot de lippen. Gemeentebelangen
2000 constateert dat ons thans de rekening wordt gepresenteerd
voor het wanbeleid dat de afgelopen decennia op dit gebied is
gevoerd. Hoe pijnlijk ook, een inhaalslag is ook naar onze me
ning onafwendbaar.
Ontwikkelingen in het kader van automatisering.
Voorzitter, het is een goede zaak dat de gemeente investeert in
automatisering en informatisering. Hiermee zijn belangrijke kos
ten gemoeid. Wat wij niet hebben aangetroffen is de batenkant
van de investeringen in automatisering. Het is toch zo dat de
efficiency-voordelen als gevolg van automatisering financieel
vertaald kunnen worden? Wellicht dat het college hier nadere
uitleg over kan geven. In het meerjareninvesteringsplan wordt
voorzien in een investering in stemcomputers. Voordat onze frac
tie daar ja tegen zegt willen wij, in een baten - lasten verhou
ding, aangetoond zien dat het hier om een verbetering gaat.
N0T1311/0/H/BR0UWERJ11