- 11 - Onze eerder gestelde vraag over het ziekteverzuim willen wij graag integraal beantwoord zien. Er zijn toch per maand cijfers bekend. Wij vragen u dus om een percentage ziekteverzuim, waarin ook de langdurig zieken zijn meegenomen. Mocht dit tot problemen leiden dan zijn wij ook tevreden met de gegevens over de laatste drie kwartalen. Ook willen wij meer duidelijkheid over de bedragen die wij heb ben uitgegeven aan externe deskundigen en interim krachten. Wij willen hier graag een bedrag in guldens zien. Deze raad heeft budget vrijgemaakt om gewezen wethouders via een outplacement procedure aan een passende baan te helpen. De vraag van de fractie van Gemeentebelangen 2000 is of in onze gemeente al concrete maatregelen genomen zijn en zo ja hoe verlopen de vorderingen? Tarievenbeleid In het tarievenbeleid wordt uitgegaan van een trendmatige ver hoging van 3 procent. De vraag van onze fractie is waar deze 3 procent op gestoeld is. Veel liever zouden wij zien dat de al gemene tariefstijging wordt gekoppeld aan het CBS prijsindexcij fer voor werknemersgezinnen. De gemiddelde stijging over de afge lopen 10 jaren is circa 2 procent per jaar geweest Relatief ge zien ligt de huidige stijging 50% boven deze index. In het voor stel van het college wordt rekening gehouden met een verhoging van steigergelden en toeristenbelasting. Door een verhoging van de toeristenbelasting van bijna 18 procent en de hogere steiger- gelden zijn we wederom op weg om de duurste waterrecreatie-ge meente van het noorden te worden. Vorig jaar hebben wij ons hier tegen verzet en ook dit jaar zijn wij van mening dat de gemeente hier met contra-produktieve maatregelen bezig is. De onroerende zaakbelasting neemt toe met 3,5%. Gemeentebelangen 2000 is verheugd over het feit dat de draconische tariefstijgin gen uit het verleden enigszins afgezwakt worden. Dan nog is een stijging van 3,5% substantieel, zeker omdat de tariefstij ging uiteindelijk 4% wordt, omdat het kwijtscheldingsbeleid wordt gefinancierd uit de onroerendzaak-belasting. Wij vinden deze koppeling niet juist. De fractie hecht aan zuivere productbeg rotingen. Het versluieren van kosten voor het minimabeleid mid dels een directe koppeling met de onroerend-zaakbelasting vinden wij pertinent onjuist en niet acceptabel. Rioolbeheer en rioolheffingen. Voorzitter, we moeten helaas constateren dat we substantieel moeten reserveren voor het up to date houden voor ons rioolnet. Het water staat ons letterlijk tot de lippen. Gemeentebelangen 2000 constateert dat ons thans de rekening wordt gepresenteerd voor het wanbeleid dat de afgelopen decennia op dit gebied is gevoerd. Hoe pijnlijk ook, een inhaalslag is ook naar onze me ning onafwendbaar. Ontwikkelingen in het kader van automatisering. Voorzitter, het is een goede zaak dat de gemeente investeert in automatisering en informatisering. Hiermee zijn belangrijke kos ten gemoeid. Wat wij niet hebben aangetroffen is de batenkant van de investeringen in automatisering. Het is toch zo dat de efficiency-voordelen als gevolg van automatisering financieel vertaald kunnen worden? Wellicht dat het college hier nadere uitleg over kan geven. In het meerjareninvesteringsplan wordt voorzien in een investering in stemcomputers. Voordat onze frac tie daar ja tegen zegt willen wij, in een baten - lasten verhou ding, aangetoond zien dat het hier om een verbetering gaat. N0T1311/0/H/BR0UWERJ11

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 13