- 23 -
De splitsing in de begroting van het algemene beleidswerk dat de
gemeente als lokale overheid doet voor het onderwijs en het werk
dat als bestuur van het openbaar onderwijs is nog niet tot stand
gebracht. Aan die zogenaamde ontvlechting wordt echter wel hard
gewerkt. Hij heeft niet de indruk dat de gemeente ten aanzien
van de LONDO-normvergoeding de scholen tekort doet. Binnenkort
komt er ook meer zicht op hoe de bestuursvorm voor het onderwijs
zal worden. Dan is er ook nog het vraagstuk van hoe het onder
wijs breed moet worden geïntegreerd in de samenleving. Ook wat
het lokale onderwijsbeleid betreft zijn er diverse mogelijkhe
den, bij voorbeeld de financiële mogelijkheden voor het gebouwen
beheer.
De foarsitter slút de gearkomste tydlik om 11.45 oere.
Nei it skoft weriepenet hy de gearkomste om 12.00 oere.
Mevrouw Aukes zegt dat het feitelijk wel juist is dat raad en
college één zijn vanwege het monistische stelsel maar het moet
toch kunnen dat de raad het college kritisch volgt. Juist het
luisterend vermogen van het college is dan heel belangrijk. Haar
fractie zal het college kritisch volgen maar daarnaast ook aange
ven hoe het anders zou kunnen.
Klachten van burgers zijn inderdaad niet te voorkomen. Het gaat
echter om de vraag hoe met die klachten wordt omgegaan. Een goe
de communicatie is dan heel belangrijk. Er zijn genoeg voorbeel
den te geven van klachten. Haar fractie heeft verschillende ke
ren afschriften van brieven van burgers gericht aan het college
gekregen
Haar fractie is het eens met de F.N.P. dat er zo weinig mogelijk
besloten vergaderingen moeten zijn. De F.N.P. deed de suggestie
voor een fractievoorzittersoverleg. Zij vraagt zich af of de
F.N.P. zich realiseert dat ook op die manier besloten vergaderin
gen in de hand worden gewerkt.
Haar fractie wil nu wat de belastingdruk betreft een concrete
daad stellen door de O.Z.B. met 1 minder te verhogen. Het is
een misverstand te denken dat haar fractie dat eenmalig uit de
knyppuntenpot wil betalen. Zij wil de post onvoorzien structu
reel verlagen van f 6,00 naar f 3,50 per inwoner.
Haar fractie vraagt hoe er in het algemeen met zaken als "Boarn-
sterhim in petear" moet worden omgegaan. Zij vindt dat er niet
teveel verwachtingen moeten worden gewekt en niet teveel over
hoop moet worden gehaald.
Over de weidewinkels zijn schriftelijke vragen gesteld. Het col
lege is echter met een mager antwoord in de antwoordnota geko
men. Haar fractie vindt dat op korte termijn duidelijkheid moet
komen of er wel of niet mee doorgegaan moet worden. Zij wijst
erop dat er een uitspraak van het Stadsgewest moet komen. Als
blijkt dat er geen draagvlak in het Stadsgewest is moet de knoop
worden doorgehakt. Het is ook goed kennis te nemen van alle reac
ties die over de weidewinkels zijn verschenen, bij voorbeeld die
van de voorzitter van de Kamer van Koophandelleden van Provin
ciale Staten en mensen uit Den Haag. Daarnaast ligt er een brief
van de Verenigingen van Plaatselijke Belang waarin gevraagd
wordt een goede afweging met betrekking tot de weidewinkels te
maken. Dit alles is voor haar fractie aanleiding te vragen om
een tussentijdse evaluatie. Daarbij kan dan het onlangs versche
nen rapport van Deloitte en Touche betrokken worden.
N0T1311/0/H/BR0UWERJ/23