- 23 - De splitsing in de begroting van het algemene beleidswerk dat de gemeente als lokale overheid doet voor het onderwijs en het werk dat als bestuur van het openbaar onderwijs is nog niet tot stand gebracht. Aan die zogenaamde ontvlechting wordt echter wel hard gewerkt. Hij heeft niet de indruk dat de gemeente ten aanzien van de LONDO-normvergoeding de scholen tekort doet. Binnenkort komt er ook meer zicht op hoe de bestuursvorm voor het onderwijs zal worden. Dan is er ook nog het vraagstuk van hoe het onder wijs breed moet worden geïntegreerd in de samenleving. Ook wat het lokale onderwijsbeleid betreft zijn er diverse mogelijkhe den, bij voorbeeld de financiële mogelijkheden voor het gebouwen beheer. De foarsitter slút de gearkomste tydlik om 11.45 oere. Nei it skoft weriepenet hy de gearkomste om 12.00 oere. Mevrouw Aukes zegt dat het feitelijk wel juist is dat raad en college één zijn vanwege het monistische stelsel maar het moet toch kunnen dat de raad het college kritisch volgt. Juist het luisterend vermogen van het college is dan heel belangrijk. Haar fractie zal het college kritisch volgen maar daarnaast ook aange ven hoe het anders zou kunnen. Klachten van burgers zijn inderdaad niet te voorkomen. Het gaat echter om de vraag hoe met die klachten wordt omgegaan. Een goe de communicatie is dan heel belangrijk. Er zijn genoeg voorbeel den te geven van klachten. Haar fractie heeft verschillende ke ren afschriften van brieven van burgers gericht aan het college gekregen Haar fractie is het eens met de F.N.P. dat er zo weinig mogelijk besloten vergaderingen moeten zijn. De F.N.P. deed de suggestie voor een fractievoorzittersoverleg. Zij vraagt zich af of de F.N.P. zich realiseert dat ook op die manier besloten vergaderin gen in de hand worden gewerkt. Haar fractie wil nu wat de belastingdruk betreft een concrete daad stellen door de O.Z.B. met 1 minder te verhogen. Het is een misverstand te denken dat haar fractie dat eenmalig uit de knyppuntenpot wil betalen. Zij wil de post onvoorzien structu reel verlagen van f 6,00 naar f 3,50 per inwoner. Haar fractie vraagt hoe er in het algemeen met zaken als "Boarn- sterhim in petear" moet worden omgegaan. Zij vindt dat er niet teveel verwachtingen moeten worden gewekt en niet teveel over hoop moet worden gehaald. Over de weidewinkels zijn schriftelijke vragen gesteld. Het col lege is echter met een mager antwoord in de antwoordnota geko men. Haar fractie vindt dat op korte termijn duidelijkheid moet komen of er wel of niet mee doorgegaan moet worden. Zij wijst erop dat er een uitspraak van het Stadsgewest moet komen. Als blijkt dat er geen draagvlak in het Stadsgewest is moet de knoop worden doorgehakt. Het is ook goed kennis te nemen van alle reac ties die over de weidewinkels zijn verschenen, bij voorbeeld die van de voorzitter van de Kamer van Koophandelleden van Provin ciale Staten en mensen uit Den Haag. Daarnaast ligt er een brief van de Verenigingen van Plaatselijke Belang waarin gevraagd wordt een goede afweging met betrekking tot de weidewinkels te maken. Dit alles is voor haar fractie aanleiding te vragen om een tussentijdse evaluatie. Daarbij kan dan het onlangs versche nen rapport van Deloitte en Touche betrokken worden. N0T1311/0/H/BR0UWERJ/23

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 24