- 6 - De meer direct betrokkenen hebben alle gelegenheid gehad kun ideeën en standpunten naar voren te brengen. De bezwaren zijn te rangschikken in 3 soorten: directe nadelen voor aanwonenden, waar heel zorgvuldig mee om moet worden gegaan; over de bereik baarheid van de winkels wordt zeer genuanceerd gedacht en er zijn discussies over de verkeers- en veiligheidsaspecten. Daar bij moet niet vergeten worden dat de huidige situatie veel te wensen overlaat. Als alternatief voor het Efterom is de brug in de U.T.-wei aange dragen. Na alle overweging heeft het college vastgesteld dat de U.T.-wei geen goed alternatief is. Het is dus ook niet als keuze naast de andere route genoemd. Het hoofddoel blijft een inrich ting van de dorpskom waarbij sprake is van een aantrekkelijk woon- en winkelgebied. Op het Heechein, dat voldoende breed is, wordt echter wel centrumverkeer toegelaten. Dus zeker niet al het verkeer gaat uit de kom. Voor de Buorren is het streven een combinatie van winkelen en Horeca en daarom is er gekozen voor een verkeersluwe inrichting. Ten zuiden van de U.T.-wei is over de Polsloot een beweegbare brug gedacht ter ontsluiting van de nieuwe woonwijk ten zuiden van Akkrum op Rijksweg 32. Het gaat echter voortdurend over de route Eferom-Leechein. Doorgaand verkeer zal er altijd wel zijn maar gezien de ontwikke lingen in het grote verkeersnetwerk en het provinciale beleid is de verwachting dat het doorgaande, lange-afstand-verkeer, veel minder door Akkrum zal gaan. Voor het ontsluitingsverkeer is de brug over de Pols loot-zuid bedoeld. Het verkeer dat in het centrum moet zijn moet ook dichtbij het centrum worden gehouden. De discussie is of dat centrumverkeer door de Buorren moet of niet. Het is heel belangrijk de verkeers stromen goed te regelen. Als er geen goede oplossing komt voor het doorgaande en het ontsluitingsverkeer is het plan in feite al mislukt. Een brug in de U.T.-wei en de Buorren verkeersluw betekent dat er ongewenste effecten optreden, met name een te grote belasting van de U.T.-wei en de Feansterdyk. Dit geldt ook voor de combinatie brug in de U.T.-wei en brug in de Polsloot- zuid. Het college vindt, gezien de huidige inzichten, een brug in de U.T.-wei geen goede zaak. De route via het Leechein is technisch haalbaar. Ook wat betreft de betrekkelijk krappe bocht ter hoogte van Rakswâl en Trigreppel. Op aandringen is dat ech ter nogmaals bekeken en wederom is gebleken dat er geen techni sche bezwaren zijn. Daarbij is rekening gehouden met de draai- ruimte van bijvoorbeeld een verhuiswagen. Het totale project wordt aangemeld bij de provincie in het kader van het meerjarenplan dorpsvernieuwing. Voor de uitvoering wordt het plan in een aantal stukken geknipt. De herinrichting van het Heechein, die nooit omstreden is geweest, wordt direct uitvoe- ringsgereed gemaakt en mogelijk in 1997 uitgevoerd. Daarnaast wordt nu zo spoedig mogelijk het dorpsvemieuwingsplan gemaakt. Dit plan gaat de gebruikelijke procedure door. Tegelijkertijd wordt begonnen met kostenraming en verdere planverkenning. Uit ervaring blijkt dat als de plannen duidelijk zijn er sneller extra middelen beschikbaar worden gesteld. De structuurschets geeft de visie op lange termijn aan. Gevolg van uitstel van de beslissing over de keuze van de route nu betekent dat er weer een jaar verloren is. Het gaat nu om een plan van aanpak en een indicatieve structuurschets. Het is zeker niet de laatste keer dat de raad met deze plannen wordt geconfronteerd. NOT2301/0/H/BROUHERJ/6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 49