- 6 -
De meer direct betrokkenen hebben alle gelegenheid gehad kun
ideeën en standpunten naar voren te brengen. De bezwaren zijn te
rangschikken in 3 soorten: directe nadelen voor aanwonenden,
waar heel zorgvuldig mee om moet worden gegaan; over de bereik
baarheid van de winkels wordt zeer genuanceerd gedacht en er
zijn discussies over de verkeers- en veiligheidsaspecten. Daar
bij moet niet vergeten worden dat de huidige situatie veel te
wensen overlaat.
Als alternatief voor het Efterom is de brug in de U.T.-wei aange
dragen. Na alle overweging heeft het college vastgesteld dat de
U.T.-wei geen goed alternatief is. Het is dus ook niet als keuze
naast de andere route genoemd. Het hoofddoel blijft een inrich
ting van de dorpskom waarbij sprake is van een aantrekkelijk
woon- en winkelgebied. Op het Heechein, dat voldoende breed is,
wordt echter wel centrumverkeer toegelaten. Dus zeker niet al
het verkeer gaat uit de kom. Voor de Buorren is het streven een
combinatie van winkelen en Horeca en daarom is er gekozen voor
een verkeersluwe inrichting. Ten zuiden van de U.T.-wei is over
de Polsloot een beweegbare brug gedacht ter ontsluiting van de
nieuwe woonwijk ten zuiden van Akkrum op Rijksweg 32. Het gaat
echter voortdurend over de route Eferom-Leechein.
Doorgaand verkeer zal er altijd wel zijn maar gezien de ontwikke
lingen in het grote verkeersnetwerk en het provinciale beleid is
de verwachting dat het doorgaande, lange-afstand-verkeer, veel
minder door Akkrum zal gaan. Voor het ontsluitingsverkeer is de
brug over de Pols loot-zuid bedoeld.
Het verkeer dat in het centrum moet zijn moet ook dichtbij het
centrum worden gehouden. De discussie is of dat centrumverkeer
door de Buorren moet of niet. Het is heel belangrijk de verkeers
stromen goed te regelen. Als er geen goede oplossing komt voor
het doorgaande en het ontsluitingsverkeer is het plan in feite
al mislukt. Een brug in de U.T.-wei en de Buorren verkeersluw
betekent dat er ongewenste effecten optreden, met name een te
grote belasting van de U.T.-wei en de Feansterdyk. Dit geldt ook
voor de combinatie brug in de U.T.-wei en brug in de Polsloot-
zuid. Het college vindt, gezien de huidige inzichten, een brug
in de U.T.-wei geen goede zaak. De route via het Leechein is
technisch haalbaar. Ook wat betreft de betrekkelijk krappe bocht
ter hoogte van Rakswâl en Trigreppel. Op aandringen is dat ech
ter nogmaals bekeken en wederom is gebleken dat er geen techni
sche bezwaren zijn. Daarbij is rekening gehouden met de draai-
ruimte van bijvoorbeeld een verhuiswagen.
Het totale project wordt aangemeld bij de provincie in het kader
van het meerjarenplan dorpsvernieuwing. Voor de uitvoering wordt
het plan in een aantal stukken geknipt. De herinrichting van het
Heechein, die nooit omstreden is geweest, wordt direct uitvoe-
ringsgereed gemaakt en mogelijk in 1997 uitgevoerd. Daarnaast
wordt nu zo spoedig mogelijk het dorpsvemieuwingsplan gemaakt.
Dit plan gaat de gebruikelijke procedure door. Tegelijkertijd
wordt begonnen met kostenraming en verdere planverkenning. Uit
ervaring blijkt dat als de plannen duidelijk zijn er sneller
extra middelen beschikbaar worden gesteld. De structuurschets
geeft de visie op lange termijn aan. Gevolg van uitstel van de
beslissing over de keuze van de route nu betekent dat er weer
een jaar verloren is. Het gaat nu om een plan van aanpak en een
indicatieve structuurschets. Het is zeker niet de laatste keer
dat de raad met deze plannen wordt geconfronteerd.
NOT2301/0/H/BROUHERJ/6