Toch willen wij nadrukkelijk enkele kanttekeningen plaatsen. Zo
zijn wij teleurgesteld over de ongestructureerde en vaak weinig
doordachte introductie van min of meer grootschalige projecten.
Voorbeelden: de woningbouwplannen in Goatum, het 1000-woningen-
plan Jirnsum, grootschalige detailhandelsvestigingen op Biensma
en een grootschalig overslagcentrum bij Jirnsum. Voorzitter, wij
zijn niet altijd tegen de inhoud van de plannen, maar wel tegen
de manier en het moment waarop uw college met deze plannen naar
buiten komt. De dadendrang van dit college leidt nog teveel tot
het blazen van zeepbellen en dit komt de beeldvorming van onze
gemeente niet ten goede.
Voorzitter, een andere grief betreft het luisterend vermogen van
het college. Eigenlijk gaat het om het onvoldoende luisteren van
uw college naar argumenten. Gemeentebelangen 2000 merkt op, dat
in bepaalde gevallen te zeer wordt vastgehouden aan reeds ingeno
men standpunten, waarbij voorbijgegaan wordt aan de gevoelens,
die in de raad leven en rationele argumenten, die in de raad
naar voren worden gebracht. Zo vinden wij ondermeer, dat het
standpunt van de raad en de raadscommissie inzake de moerasplan
nen onvoldoende en weinig concreet is doorvertaald naar de pro
vincie Friesland. Voorzitter, deze raad is in overgrote meerder
heid tegen welk moerasplan dan ook. En dit mag dan ook klip en
klaar gecommuniceerd worden.
Gemeentebelangen 2000 heeft het afgelopen jaar enkele malen ge
pleit voor een meer zakelijke manier van vergaderen. Een aspect
dat niet alleen raadsleden zich moeten aantrekken maar ook het
college. Wij constateren, dat het uw college in meerdere geval
len ontbreekt aan voldoende feitelijke kennis, hetgeen zichtbaar
wordt bij de beantwoording van vragen, welke breedvoerig worden
verhandeld, verpakt in wollig taalgebruik zonder vervolgens in
houdelijk iets te zeggen. Een situatie die tevens wordt ingege
ven door de nog steeds zeer matige kwaliteit van de voorberei
ding van de agendapunten van de commissie- en raadsvergaderin
gen. Op dit punt is er nog nauwelijks sprake van enige verbete
ring. Het resultaat van deze combinatie van factoren is veelal
langdurige vergaderingen. Tijd die naar onze mening effectiever
ingezet kan worden.
Ook de flexibiliteit inzake civielrechtelijke procedures is in
sonmige gevallen zo zeer afwezig dat wij in allerlei juridische
procedures verwikkeld raken, terwijl dat niet altijd hoeft. De
uitbreiding van het budget ten behoeve van juridische aangelegen
heden is één ding, het voorkomen van juridische procedures is
een ander.
Er is een belangrijke aanzet gegeven ten aanzien van de profes
sionalisering van de ambtelijke organisatie. Eén en ander he-
perkt zich in de ogen van onze fractie nog teveel tot het invul
len van randvoorwaarden. Uiteindelijk zullen de burgers in deze
gemeente de veranderingen moeten kunnen waarnemen als verbeterin
gen. De kwaliteit van de dienstverlening moet op korte termijn
beter. Gezien de stroom van klachten, die bij onze fractie bin
nen komt, vinden wij dat nu de kwaliteitszorg met verve opgepakt
moet worden. Bij de algemene beschouwingen met betrekking tot de
begroting 1995 hebben wij aangedrongen op consolidatie van de
activiteiten om op deze wijze een fundament neer te leggen voor
een kwalitatief goede (ambtelijke) organisatie. Helaas moeten
wij constateren dat u ons advies niet ter harte hebt genomen.
Ook op dit moment voldoet de organisatie nog steeds niet aan de
eisen die onze inwoners daar minimaal aan mogen stellen. Ook
ambtelijk kunnen wij helaas nog steeds niet spreken van een sta
biele situatie.
- 10 -
N0T1311/0/H/BR0UWERJ/10