Toch willen wij nadrukkelijk enkele kanttekeningen plaatsen. Zo zijn wij teleurgesteld over de ongestructureerde en vaak weinig doordachte introductie van min of meer grootschalige projecten. Voorbeelden: de woningbouwplannen in Goatum, het 1000-woningen- plan Jirnsum, grootschalige detailhandelsvestigingen op Biensma en een grootschalig overslagcentrum bij Jirnsum. Voorzitter, wij zijn niet altijd tegen de inhoud van de plannen, maar wel tegen de manier en het moment waarop uw college met deze plannen naar buiten komt. De dadendrang van dit college leidt nog teveel tot het blazen van zeepbellen en dit komt de beeldvorming van onze gemeente niet ten goede. Voorzitter, een andere grief betreft het luisterend vermogen van het college. Eigenlijk gaat het om het onvoldoende luisteren van uw college naar argumenten. Gemeentebelangen 2000 merkt op, dat in bepaalde gevallen te zeer wordt vastgehouden aan reeds ingeno men standpunten, waarbij voorbijgegaan wordt aan de gevoelens, die in de raad leven en rationele argumenten, die in de raad naar voren worden gebracht. Zo vinden wij ondermeer, dat het standpunt van de raad en de raadscommissie inzake de moerasplan nen onvoldoende en weinig concreet is doorvertaald naar de pro vincie Friesland. Voorzitter, deze raad is in overgrote meerder heid tegen welk moerasplan dan ook. En dit mag dan ook klip en klaar gecommuniceerd worden. Gemeentebelangen 2000 heeft het afgelopen jaar enkele malen ge pleit voor een meer zakelijke manier van vergaderen. Een aspect dat niet alleen raadsleden zich moeten aantrekken maar ook het college. Wij constateren, dat het uw college in meerdere geval len ontbreekt aan voldoende feitelijke kennis, hetgeen zichtbaar wordt bij de beantwoording van vragen, welke breedvoerig worden verhandeld, verpakt in wollig taalgebruik zonder vervolgens in houdelijk iets te zeggen. Een situatie die tevens wordt ingege ven door de nog steeds zeer matige kwaliteit van de voorberei ding van de agendapunten van de commissie- en raadsvergaderin gen. Op dit punt is er nog nauwelijks sprake van enige verbete ring. Het resultaat van deze combinatie van factoren is veelal langdurige vergaderingen. Tijd die naar onze mening effectiever ingezet kan worden. Ook de flexibiliteit inzake civielrechtelijke procedures is in sonmige gevallen zo zeer afwezig dat wij in allerlei juridische procedures verwikkeld raken, terwijl dat niet altijd hoeft. De uitbreiding van het budget ten behoeve van juridische aangelegen heden is één ding, het voorkomen van juridische procedures is een ander. Er is een belangrijke aanzet gegeven ten aanzien van de profes sionalisering van de ambtelijke organisatie. Eén en ander he- perkt zich in de ogen van onze fractie nog teveel tot het invul len van randvoorwaarden. Uiteindelijk zullen de burgers in deze gemeente de veranderingen moeten kunnen waarnemen als verbeterin gen. De kwaliteit van de dienstverlening moet op korte termijn beter. Gezien de stroom van klachten, die bij onze fractie bin nen komt, vinden wij dat nu de kwaliteitszorg met verve opgepakt moet worden. Bij de algemene beschouwingen met betrekking tot de begroting 1995 hebben wij aangedrongen op consolidatie van de activiteiten om op deze wijze een fundament neer te leggen voor een kwalitatief goede (ambtelijke) organisatie. Helaas moeten wij constateren dat u ons advies niet ter harte hebt genomen. Ook op dit moment voldoet de organisatie nog steeds niet aan de eisen die onze inwoners daar minimaal aan mogen stellen. Ook ambtelijk kunnen wij helaas nog steeds niet spreken van een sta biele situatie. - 10 - N0T1311/0/H/BR0UWERJ/10

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 11