Naast het bovengenoemde zijn er nog enkele ontwikkelingen die
een nauwe relatie hebben met het rapport Fryslân Fernijt, die
wij uw raad beknopt willen vermelden:
a. Op 15 september 1995 heeft het Kabinet zijn standpunt over
de vernieuwing van de bestuurlijke organisatie gepresen
teerd. Het kabinet stelt samengevat het volgende voor:
herverdeling van taken die in regionale hulpstructuren zijn
ondergebracht over gemeenten en provincie;
schaalvergroting van gemeenten, in het bijzonder van gemeen
ten met een centrumfunctie.
b. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft op 17 januari
1996 de discussienota "toekomstige positie van de gemeenten,
de taken" gepresenteerd. Zoals uw raad bekend zal zijn loopt
Friesland thans voorop bij deze takendiscussie die elders in
Nederland nog dient plaats te vinden.
De provincies komen in het voorjaar van 1996, in IPO-ver
band, met een eigen voorstel voor herverdeling van taken
tussen rijk, provincies en gemeenten.
c. Bij brief van 25 januari 1996 hebben wij de discussienota
"Leeuwarden hoofdstad - bestuurlijke noodzaak" ontvangen van
het college van Gedeputeerde Staten. Wij zijn voornemens om
deze discussienota met uw raadscommissie Algemene Zaken en
Welzijn te bespreken op 25 maart 1996 alvorens het college
van G.S. het zogenaamde "open overleg" opstart in het kader
van de Wet ARHI.
III. FRYSLAN FERNIJT.
Met het starten van het Project Bestuurlijke Vernieuwing Fries
land hebben de gemeenten, provincie en rijk met elkaar afgespro
ken te willen werken aan nieuwe bestuurlijke verhoudingen in
onze provincie.
In de notitie "Tuskenspul" zijn hiertoe algemene richtinggevende
uitspraken (grondslagen) geformuleerd.
In het eindrapport "Fryslân Fernijt" wordt vermeld dat de geza
menlijke bestuurslagen met de vernieuwing "een helder en herken
baar bestuur voor de friese sasienleving" willen bereiken.
Kort samengevat houdt dit het volgende in:
Doorzichtigheid:
Duidelijkheid voor de burger welke bestuurslaag waarover be
slist; bij voorkeur beslist één bestuurslaag over een zaak; ver
eenvoudiging van procedures komt de snelheid van besluitvorming
ten goede.
Snel handelend:
Een efficiënte en effectieve dienstverlening van de overheid
richting de burger.
Samenhangend:
Beleid van de drie overheidslagen dient op elkaar aan te slui
ten; aan de samenhang moet vorm worden gegeven.
De overheid dicht bij huis.
Heeft de burger direct met de uitoefening van een overheidstaak
te maken, dan behoort die taak in principe tot de verantwoorde
lijkheid van de gemeente.
RDVRTÎ1/RAAD/2