Naast het bovengenoemde zijn er nog enkele ontwikkelingen die een nauwe relatie hebben met het rapport Fryslân Fernijt, die wij uw raad beknopt willen vermelden: a. Op 15 september 1995 heeft het Kabinet zijn standpunt over de vernieuwing van de bestuurlijke organisatie gepresen teerd. Het kabinet stelt samengevat het volgende voor: herverdeling van taken die in regionale hulpstructuren zijn ondergebracht over gemeenten en provincie; schaalvergroting van gemeenten, in het bijzonder van gemeen ten met een centrumfunctie. b. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft op 17 januari 1996 de discussienota "toekomstige positie van de gemeenten, de taken" gepresenteerd. Zoals uw raad bekend zal zijn loopt Friesland thans voorop bij deze takendiscussie die elders in Nederland nog dient plaats te vinden. De provincies komen in het voorjaar van 1996, in IPO-ver band, met een eigen voorstel voor herverdeling van taken tussen rijk, provincies en gemeenten. c. Bij brief van 25 januari 1996 hebben wij de discussienota "Leeuwarden hoofdstad - bestuurlijke noodzaak" ontvangen van het college van Gedeputeerde Staten. Wij zijn voornemens om deze discussienota met uw raadscommissie Algemene Zaken en Welzijn te bespreken op 25 maart 1996 alvorens het college van G.S. het zogenaamde "open overleg" opstart in het kader van de Wet ARHI. III. FRYSLAN FERNIJT. Met het starten van het Project Bestuurlijke Vernieuwing Fries land hebben de gemeenten, provincie en rijk met elkaar afgespro ken te willen werken aan nieuwe bestuurlijke verhoudingen in onze provincie. In de notitie "Tuskenspul" zijn hiertoe algemene richtinggevende uitspraken (grondslagen) geformuleerd. In het eindrapport "Fryslân Fernijt" wordt vermeld dat de geza menlijke bestuurslagen met de vernieuwing "een helder en herken baar bestuur voor de friese sasienleving" willen bereiken. Kort samengevat houdt dit het volgende in: Doorzichtigheid: Duidelijkheid voor de burger welke bestuurslaag waarover be slist; bij voorkeur beslist één bestuurslaag over een zaak; ver eenvoudiging van procedures komt de snelheid van besluitvorming ten goede. Snel handelend: Een efficiënte en effectieve dienstverlening van de overheid richting de burger. Samenhangend: Beleid van de drie overheidslagen dient op elkaar aan te slui ten; aan de samenhang moet vorm worden gegeven. De overheid dicht bij huis. Heeft de burger direct met de uitoefening van een overheidstaak te maken, dan behoort die taak in principe tot de verantwoorde lijkheid van de gemeente. RDVRTÎ1/RAAD/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 58