Democratische legitimatie: Bij een heldere taakverdeling hoort een directe controle door gekozen volksvertegenwoordigers; de consequentie hiervan is dat een indirecte beslissingsstructuur zoals bij gemeenschappelijke regelingen en andere hulpstructuren zoveel mogelijk moet worden voorkomen. De consequenties van de voorgaande uitgangspunten zijn dat er voor de hulpstructuren (regio's) geen plaats meer is omdat zij geen oplossing hebben gebracht voor de schaalproblemen. Door het verdwijnen van de regio's alsmede door de zwaardere rol van de provincie (verschuiving toezichtsrol naar regierol) is een goede communicatie/afstemming tussen gemeenten en provincie noodzakelijk. In het voorgaande hebben wij in hoofdlijnen aangegeven vanuit welke achtergrond de takendiscussie in het project is aangepakt; hierna willen wij de concrete voorstellen, inclusief ons stand punt op de verschillende beleidsterreinen aan de orde stellen. IV. OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID. A. Politie. Samengevat komen de voorstellen over de politiezorg op het vol gende neer: Het bestuur van de politie verschuift van het Regionale College naar Provinciale Staten; het Regionale College krijgt een, wette lijk vastgelegde, zwaarwegende adviesfunctie. De Commissaris van de Koningin wordt korpsbeheerder in plaats van de burgemeester van Leeuwarden. De burgemeesters behouden het gezag over de politie. De koppeling van beheer en gezag moet gestalte krijgen in het driehoeksoverleg op districtsniveau. Bestaande districten en basiseenheden worden in elkaar geschoven. Op grond van artikel 36 van de Politiewet wordt een optimale delegatie voorgesteld van beheerstaken van het provinciale niveau naar deze districten. Ten aanzien van de voorstellen merkt ons college het volgende op. Ons college acht een verschuiving in de richting van Provinciale Politie niet raadzaam; op z'n minst dient de evaluatie van de Politiewet die dit jaar op het programma staat te worden afge wacht Ons college overweegt hierbij dat de door de Stuurgroep bedoelde verschuiving in de richting van Provinciale Staten onvoldoende recht doet aan het sterk in ontwikkeling zijnde veiligheidsden- ken. Juist uw raad zal zich willen uitspreken over de meest ge wenste invulling van lokale veiligheidszorg. Veiligheidszorg wordt steeds meer een zaak van burgers, bedrijven en gemeentelij ke diensten. In de nota Veiligheidsbeleid merkt het kabinet zelfs op dat integrale veiligheid voor tachtig procent een loka le zorg is en voor twintig procent een rijkszorg; voor de provin cie ligt er in het geheel geen taak! Daarnaast blijkt uit de praktijk dat de overgang naar provincia le politie zowel in politie- als in bestuurlijke kringen omstre den is. Het landelijke korpsbeheerdersraad is geen voorstander van provinciale politie; het Regionale College van Friesland heeft zich eveneens uitgesproken tegen deze plannen. RDVRITl/RAAD/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 59