Democratische legitimatie:
Bij een heldere taakverdeling hoort een directe controle door
gekozen volksvertegenwoordigers; de consequentie hiervan is dat
een indirecte beslissingsstructuur zoals bij gemeenschappelijke
regelingen en andere hulpstructuren zoveel mogelijk moet worden
voorkomen.
De consequenties van de voorgaande uitgangspunten zijn dat er
voor de hulpstructuren (regio's) geen plaats meer is omdat zij
geen oplossing hebben gebracht voor de schaalproblemen.
Door het verdwijnen van de regio's alsmede door de zwaardere rol
van de provincie (verschuiving toezichtsrol naar regierol) is
een goede communicatie/afstemming tussen gemeenten en provincie
noodzakelijk.
In het voorgaande hebben wij in hoofdlijnen aangegeven vanuit
welke achtergrond de takendiscussie in het project is aangepakt;
hierna willen wij de concrete voorstellen, inclusief ons stand
punt op de verschillende beleidsterreinen aan de orde stellen.
IV. OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID.
A. Politie.
Samengevat komen de voorstellen over de politiezorg op het vol
gende neer:
Het bestuur van de politie verschuift van het Regionale College
naar Provinciale Staten; het Regionale College krijgt een, wette
lijk vastgelegde, zwaarwegende adviesfunctie.
De Commissaris van de Koningin wordt korpsbeheerder in plaats
van de burgemeester van Leeuwarden.
De burgemeesters behouden het gezag over de politie.
De koppeling van beheer en gezag moet gestalte krijgen in het
driehoeksoverleg op districtsniveau. Bestaande districten en
basiseenheden worden in elkaar geschoven. Op grond van artikel
36 van de Politiewet wordt een optimale delegatie voorgesteld
van beheerstaken van het provinciale niveau naar deze districten.
Ten aanzien van de voorstellen merkt ons college het volgende op.
Ons college acht een verschuiving in de richting van Provinciale
Politie niet raadzaam; op z'n minst dient de evaluatie van de
Politiewet die dit jaar op het programma staat te worden afge
wacht
Ons college overweegt hierbij dat de door de Stuurgroep bedoelde
verschuiving in de richting van Provinciale Staten onvoldoende
recht doet aan het sterk in ontwikkeling zijnde veiligheidsden-
ken. Juist uw raad zal zich willen uitspreken over de meest ge
wenste invulling van lokale veiligheidszorg. Veiligheidszorg
wordt steeds meer een zaak van burgers, bedrijven en gemeentelij
ke diensten. In de nota Veiligheidsbeleid merkt het kabinet
zelfs op dat integrale veiligheid voor tachtig procent een loka
le zorg is en voor twintig procent een rijkszorg; voor de provin
cie ligt er in het geheel geen taak!
Daarnaast blijkt uit de praktijk dat de overgang naar provincia
le politie zowel in politie- als in bestuurlijke kringen omstre
den is. Het landelijke korpsbeheerdersraad is geen voorstander
van provinciale politie; het Regionale College van Friesland
heeft zich eveneens uitgesproken tegen deze plannen.
RDVRITl/RAAD/3