het streekplan; de provincie neemt deze rol van het rijk
over zodat het (wettelijk) overleg over gemeentelijke plan
nen een provinciale bestuurlijke binding krijgt.
2Provinciale projectprocedure.
Naast het streekplan krijgt de provincie het instrument van
de "provinciale projectprocedure"; de Stuurgroep acht het
wenselijk dat projecten, waarvoor de provincie zichzelf ver
antwoordelijk acht, ook onder haar procedurele verantwoorde
lijkheid tot stand komen; voorwaarde is wel dat dergelijke
projecten in het streekplan zijn genoemd.
3Gemeentelijke planvormen en procedures.
De gemeente kan een structuurplan ontwikkelen voor haar gehe
le grondgebied. Dit structuurplan dient de gehele procedure
door te lopen van inspraak, overleg, vaststelling en goedkeu
ring.
Voor bestemmingsplannen die in zo'n structuurplan passen, is
geen goedkeuring meer nodig (alleen nog een meldingsplicht)
De provincie behoudt hier echter wel de bevoegdheid om in te
grijpen indien er afwijkende bestemmingsplannen ontstaan.
4. Vereenvoudiging procedure overige bestemmingsplannen.
Voor bestemmingsplannen die niet passen in een structuurplan
of bij het ontbreken van een structuurplan kan eveneens wor
den volstaan met een melding (in plaats van een goedkeuring
door G.S.) indien het wettelijke overleg over het ontwerp-be-
stemmingsplan positief is afgerond.
5Vrij stellingsprocedures
Voor wat beteft de vrijstellingsprocedures wordt gekozen
voor een algemene verklaring van geen bezwaar (art. 19) als
de projecten op grond van het streekplan niet worden aange
merkt als van bovenlokaal belang.
Daarnaast wordt voorgesteld dat een verklaring van geen be
zwaar niet meer nodig is voor bouwplannen die afwijken van
het bestemmingsplan maar passen in een goedgekeurd structuur
plan.
Ten aanzien van de voorstellen merkt ons college het volgende op.
Ons college spreekt haar waardering uit met betrekking tot de
genoemde voorstellen uit het eindrapport; een verminderde toe-
zichtsrol van de provincie alsmede de vereenvoudiging van ruimte
lijke ordeningsprocedures zijn elementen die ons college aanspre
ken omdat de burger in de nieuwe situatie veel "sneller bedient
kan worden" dan voorheen.
Wij reageren op zichzelf positief op de provinciale projectproce
dure; daarnaast stellen wij uw raad voor om de Stuurgroep te
verzoeken om bij de nadere concretisering van deze procedure
meer helderheid te verschaffen over enkele "vage termen" die het
eindrapport bevat ten aanzien van deze provinciale projectproce
dure: wanneer voelt de provincie "zich verantwoordelijk" voor
een project?; wanneer is een project van "bovenlokaal belang".
Welke rol speelt het gemeentebestuur in de concretisering van de
provinciale projectprocedure.
Met inachtneming van het voorgaande adviseert ons college uw
raad om:
RDVRFFl/RAAD/5