Wij achten dit logisch omdat dit typisch een taakonderdeel is "dat dicht bij de burgers thuishoort". Gelet op het voorgaande adviseert ons college uw raad om, met inachtneming van het gestelde in uw concept-reactie van 20 maart 1996, accoord te gaan met de voorstellen omtrent het Stads- en dorpsvernieuwingsfonds, Monumentenzorg en Woningbouwsubsidies C. Verkeer en vervoer. Samengevat komen de voorstellen ten aanzien van dit taakonder deel op het volgende neer. In het kader van dit taakonderdeel sluit de Stuurgroep aan bij twee landelijke convenanten. Enerzijds is er een convenant tussen rijk, VNG en IPO ten aan zien van een nieuwe toedeling van bevoegdheden aan de drie be stuurslagen; dit convenant uit 1995, dat nog nader dient te wor den geconcretiseerd, houdt in hoofdlijnen het volgende in: a. Algemeen beleid en planstructuur. Het rijk blijft een structuurschema voor verkeer en vervoer (SVV) opstellen waarin de hoofdlijnen van het nationale be leid worden beschreven. De provincie krijgt de wettelijke taak om een provinciaal plan voor verkeer en vervoer op te stellen voor het bovenlok ale schaalniveau. De gemeenteraad stelt voortaan een Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP) vast; bij het opstellen van dit plan is afstemming met buurgemeenten en de provincie gewenst. b. Openbaar vervoer. Taken, bevoegdheden en middelen voor het streekvervoer wor den van het rijk naar de provincie gedecentraliseerd; de provincie wordt derhalve opdrachtgever voor het streekver voer. Bevoegdheden en middelen voor het lokale openbaar vervoer blijven bij de gemeenten (in Friesland geldt dit alleen voor Leeuwarden en Smallingerland) De provincies krijgen de taak om streek- en stadsvervoer op elkaar af te stemmen. Voorts is in het accoord vastgelegd dat gemeenten en provin cie afstemming met het doelgroepenvervoer (WVG-vervoer, leer lingenvervoer) nastreven. c. Infrastructuur. Ten aanzien van de grote infrastructuur (boven de 25 mil joen) verandert er weinig: het rijk wijst toe op basis van proj ectbeschikkingen Voor de infrastructuur onder de 25 miljoen wordt een gebun delde doeluitkering (slechts 4.7 miljoen voor geheel Fries land) aan de provincies verleend; de provincies verdelen deze middelen op basis van het provinciale plan voor verkeer en vervoer. Anderzijds is er een convenant gesloten tussen rijk, VNG en IPO inzake de verkeersveiligheid. Met ingang van 1994 heeft er op het gebied van de verkeersveiligheid een decentralisatie plaats gevonden van rijkstaken naar de provincies. Afgesproken is dat RDVRITl/RAAD/7

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 63