over al dan niet herindelen. Die besluitvorming zal zich voltrek
ken via de procedure van de Wet ARHI
Ons college is van oordeel dat het huidige voorstel van de Stuur
groep inzake de stadsgewestelijke samenwerking niet strookt met
de door uw raad ingenomen standpunten van 11 april 1995 (reactie
op notitie "Tuskenspul") en 24 november 1995 (reactie inzake
Rapport "Structuur op maat voor Stadsgewest Leeuwarden)
In samenspraak met de gemeenten LittenseradielMenaldumadeel
Leeuwarderadeel en Tytstjerksteradiel (alle Stadsgewestgemeen
ten) streven wij naar een gezamenlijk standpunt inzake dit onder
deel van het eindrapport "Fryslân Fernijt"; een eerste aanzet
hiertoe heeft plaatsgevonden in een gezamenlijke overleg van de
portefeuillehouders van de betreffende gemeenten op 16 februari
1995.
Tijdens dit overleg is afgesproken om gezamenlijk (met of zonder
Leeuwarden) de volgende passage op te nemen als reactie ten aan
zien van dit taakonderdeel:
"Met betrekking tot hoofdstuk 4 (Economische zaken) merken wij
op dat deze vrijwel geheel betrekking heeft op de positie van
Leeuwarden als hoofdstad. In beginsel onderschrijven wij dat ten
aanzien van de economische ontwikkeling van Leeuwarden een ster
ker sturende rol van de provincie gewenst c.q. noodzakelijk is.
Tevens zijn wij met de Stuurgroep van oordeel dat een beperkte
herindeling van de gemeente Leeuwarden met Menaldumadeel en
Leeuwarderadeel de problemen van Leeuwarden niet oplost. Mocht
evenwel een herindeling nodig zijn - hetgeen wij overigens ten
zeerste betwijfelen - dan is de ARHI-procedure waartoe de provin
cie inmiddels initiatieven heeft ontwikkeld, de geëigende proce
dure. Bij die discussie zal het gehele stadsgewest worden betrok
ken. Het lijkt ons het verstandigst deze discussie af te wachten
alvorens een standpunt in te nemen over het stadsgewest. Immers,
wat er ook uit de bus komt, enige vorm van samenwerking tussen
buurgemeenten zal er moeten blijven bestaan (Westergozone)Men
gooie geen oude schoenen weg voor men nieuwe heeft".
Gelet op het voorgaande adviseert ons college uw raad om ten
aanzien van dit taakonderdeel te reageren conform het gezamenlij
ke standpunt van de Stadsgewestgemeenten (exclusief Leeuwarden).
VII. ZORG.
Het taakcluster "Zorg" beperkt zich in de eindrapportage tot de
GGD en de indicatiestelling omdat deze beide taakstellingen
thans in WGR-verband worden uitgevoerd.
De Stuurgroep gaat er van uit dat in een vervolgtraject de gele
genheid zal worden geboden om het terrein van volksgezondheid en
zorg in z'n geheel op z'n relevantie uit het oogpunt van bestuur
lijke vernieuwing te onderzoeken.
A. Collectieve preventieve volksgezondheid (GGD)
Op grond van de Wet collectieve preventie volksgezondheid berust
op de gemeente de picht om zorg te dragen voor de instelling en
instandhouding van gemeentelijke gezondheidsdiensten.
De schaal waarop de drie Friese GGD'en georganiseerd zijn en
werken is thans te klein. Uit een oogpunt van deskundigheid is
samenvoeging tot één GGD Friesland noodzakelijk.
RDVRITl/RAAD/ll