over al dan niet herindelen. Die besluitvorming zal zich voltrek ken via de procedure van de Wet ARHI Ons college is van oordeel dat het huidige voorstel van de Stuur groep inzake de stadsgewestelijke samenwerking niet strookt met de door uw raad ingenomen standpunten van 11 april 1995 (reactie op notitie "Tuskenspul") en 24 november 1995 (reactie inzake Rapport "Structuur op maat voor Stadsgewest Leeuwarden) In samenspraak met de gemeenten LittenseradielMenaldumadeel Leeuwarderadeel en Tytstjerksteradiel (alle Stadsgewestgemeen ten) streven wij naar een gezamenlijk standpunt inzake dit onder deel van het eindrapport "Fryslân Fernijt"; een eerste aanzet hiertoe heeft plaatsgevonden in een gezamenlijke overleg van de portefeuillehouders van de betreffende gemeenten op 16 februari 1995. Tijdens dit overleg is afgesproken om gezamenlijk (met of zonder Leeuwarden) de volgende passage op te nemen als reactie ten aan zien van dit taakonderdeel: "Met betrekking tot hoofdstuk 4 (Economische zaken) merken wij op dat deze vrijwel geheel betrekking heeft op de positie van Leeuwarden als hoofdstad. In beginsel onderschrijven wij dat ten aanzien van de economische ontwikkeling van Leeuwarden een ster ker sturende rol van de provincie gewenst c.q. noodzakelijk is. Tevens zijn wij met de Stuurgroep van oordeel dat een beperkte herindeling van de gemeente Leeuwarden met Menaldumadeel en Leeuwarderadeel de problemen van Leeuwarden niet oplost. Mocht evenwel een herindeling nodig zijn - hetgeen wij overigens ten zeerste betwijfelen - dan is de ARHI-procedure waartoe de provin cie inmiddels initiatieven heeft ontwikkeld, de geëigende proce dure. Bij die discussie zal het gehele stadsgewest worden betrok ken. Het lijkt ons het verstandigst deze discussie af te wachten alvorens een standpunt in te nemen over het stadsgewest. Immers, wat er ook uit de bus komt, enige vorm van samenwerking tussen buurgemeenten zal er moeten blijven bestaan (Westergozone)Men gooie geen oude schoenen weg voor men nieuwe heeft". Gelet op het voorgaande adviseert ons college uw raad om ten aanzien van dit taakonderdeel te reageren conform het gezamenlij ke standpunt van de Stadsgewestgemeenten (exclusief Leeuwarden). VII. ZORG. Het taakcluster "Zorg" beperkt zich in de eindrapportage tot de GGD en de indicatiestelling omdat deze beide taakstellingen thans in WGR-verband worden uitgevoerd. De Stuurgroep gaat er van uit dat in een vervolgtraject de gele genheid zal worden geboden om het terrein van volksgezondheid en zorg in z'n geheel op z'n relevantie uit het oogpunt van bestuur lijke vernieuwing te onderzoeken. A. Collectieve preventieve volksgezondheid (GGD) Op grond van de Wet collectieve preventie volksgezondheid berust op de gemeente de picht om zorg te dragen voor de instelling en instandhouding van gemeentelijke gezondheidsdiensten. De schaal waarop de drie Friese GGD'en georganiseerd zijn en werken is thans te klein. Uit een oogpunt van deskundigheid is samenvoeging tot één GGD Friesland noodzakelijk. RDVRITl/RAAD/ll

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 67