- 3 - koste gaan van het onderhoud van de molens. Aanbeveling 4,6 en 7 zijn accoord. Haar fractie vindt dat er eerst een notitie werkge legenheidsbeleid moet komen alvorens het fonds werkgelegenheid wordt gevoed(punt 5). Haar fractie heeft bezwaar tegen punt 8. Per jaar moet dat opnieuw worden bekeken. Zij is het niet eens met punt 9. Haar fractie is voorstander van een lager normniveau ten aanzien van de algemene reserve. Zij denkt dat de norm die ook de provincie Friesland hanteert f379.000,00) meer dan ge noeg is. Zij citeert de notitie van het college waarin gezegd wordt dat een te grote buffer onnodig bestedingsmogelijkheden blokkeert. Daardoor ook wordt het belastingniveau onnodig te hoog opgeschroefd. De hear De Jager seit dat BMC neffens syn fraksje in goed stikje wurk levere hat troch de reserves en foarsjennings op in helder rijtsje te setten en troch op in logyske wize ried te jaan hoe om te gean mei werskikking en werbeneaming. De ried hat no op *e nij in stik ynstrumentarium krigen dat stjoeren op haadlinen makliker en effisjinter meitsje kin. Oan in tal foardielen binne fansels ek neidielen ferbûn. Ien dêrfan kin wêze dat de fer- lieding binnenslüpt om guon reserves in nije sympatike bes- timming te jaan. Syn fraksje is fan miening dat hjir hiel hoeden mei omgien wurde moat omreden dat Boarnsterhim in tal projekten opstarten hat wêrfan de finansjele risiko's net goed ynskatten wurde kinne. It soe sa komme kinne dat eltse sint breanedich is, al wie it allinne mar om de boargers in fierdere lestenferheging te besparjen. Syn fraksje stimt dêrom yn mei it ütstel. De heer Postma zegt dat zijn fractie bij de beoordeling van het college-voorstel voor een planmatige benadering in stappen is. De eerste stap, de herschikking van de reserves wordt nu gezet. Daarna zullen nog een tweede, derde en vierde stap moeten vol gen. Zijn fractie constateert dat de tekst van het raadsvoorstel niet spoort met het geactualiseerde overzicht. Hij vindt dat bijzonder jammer. Concreet: Gemeentebelangen stemt in met de opheffing van 16 bestemmingsreserves, zoals vermeld in het geac tualiseerde overzicht. Wat hem betreft zou de reserve uitgelote obligaties daaraan nog kunnen worden toegevoegd. De fractie stemt in met de wijziging van de tenaamstelling van reserves en voorzieningen. Hij gaat niet accoord met het op dit moment ver sterken van de reserve werkgelegenheid. Dit zou niet eerder moe ten gebeuren dan nadat er concrete voorstellen zijn geformu leerd. Zijn fractie stemt in met de punten 6, 7 en 8 van de aan beveling. Ten aanzien van punt 7 wil zijn fractie dat het prijs indexcijfer voor werknemersgezinnen van het CBS wordt gehan teerd. Zijn fractie wenst nog geen beslissing te nemen over de vaststelling van de norm voor de bufferfunctie van de algemene reserve. De reden daarvan is dat er nog geen afgewogen oordeel is te geven omtrent de omvang van de diverse reserves en voorzie ningen. Daarnaast zal de kwaliteit van de organisatie mede bepa lend zijn voor de hoogte van de algemene reserve. Ook de belas tingdruk zal een rol moeten spelen bij de vaststelling van de hoogte van de algemene reserve. De keuze die het college maakt heeft een vrij statisch karakter. Tot slot enkele kanttekenin gen. Een structurele financiering van de exploitatie uit rente en inkomsten uit de dekkingsreserves wordt door zijn fractie verworpen. Er zal een plan van aanpak moeten komen om dit om te buigen. Ten tweede, de belastingdruk in onze gemeente ligt op een topniveau. Bijstelling dient plaats te vinden en bekeken te worden in relatie tot de algemene reserve. Als laatste de rol N0T2105/0/H/BR0UWEBJ/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 5