De gemeente is niet alleen belast met de taxaties van alle onroerende
zaken maar heeft daarnaast de verplichting om alle gegevens te verza
melen en aktueel te houden die ten behoeve van de kwaliteitseisen
benodigd zijn. Kort gezegd: er ontstaat een administratie verplich
ting met betrekking tot het registreren van gegevens per object. Voor
26 februari 1997 dient kenbaar te worden gemaakt, via een beschik
king, welke waardepaling gebruikt gaat worden door zowel de gemeente,
waterschappen als Rijksbelastingdienst. Het is mogelijk hiertegen een
bezwaarschrift in te dienen.
Wetsfictie.
Zoals reeds in het bovenstaande is aangegeven, heeft de wet WOZ als
doelstelling het vaststellen van een correcte maatstaf voor de hef
fing van de verschillende belastingen. Een correcte maatstaf betekent
reële taxatiewaarden overeenkomstig een uniform waardebegrip. De waar
deringskamer heeft een onderzoek uitgevoerd naar de juistheid van de
huidige waardebepaling in onze gemeente. Dit heeft geresulteerd in
een mededeling dat onze gemeente in aanmerking kan komen voor wetsfic
tie. De "wetsfictie" maakt het mogelijk dat de huidige taxatiewaarden
(peildatum 1 januari 1992) kunnen worden gebruikt.
Het voordeel is dat geen massale herwaardering hoeft te worden uitge
voerd. Wel komen enkele bijzondere categorieën objecten voor een nade
re waardevaststelling in aanmerking. Het betreft hier de waardebepa
ling van niet-woningen waarvan beoordeeld moet worden of de gecorri
geerde vervangingswaarde (waardebepaling aan de hand van objectkenmer-
ken) wellicht hoger is dan de vastgestelde waarde in het economisch
verkeer.
In aanvulling op de taxatiewaarde schrijft de Wet-WOZ voor dat er
aanvullende gegevens moeten worden verzameld, geregistreerd en bijge
houden.
Wij hebben besloten gebruik' te maken van de wetsfictie mogelijkheid.
Dit betekent dat de waardebepaling per 1-1-92 voor het tijdvak 1995
t/m 2001 zal worden gehanteerd.
Noodzakelijke gegevens.
In het kader van de Wet WOZ dienen continue (markt) gegevens te worden
verzameld en/of geactualiseerd om een basis te vormen die essentieel
is voor de uitvoering van de (landelijke) waardebepaling van de objec
ten.
Hierbij dient te worden gedacht aan de navolgende gegevens:
- oppervlakte perceel;
- kadastrale aanduiding;
- object aanduiding;
- huurgegevens niet-woningen;
- transactiegegevens kadaster;
- registratie stichtingskosten en gronduitgifteprijzen,
- referentienetwerk.
Dit betekent een taakverzwaring voor de gemeente. Voorheen werd al
leen gebruik gemaakt van de uiterst noodzakelijk gegevens om tot een
waardebepaling te kunnen komen. Nu dienen meerdere gegevens te worden
bijgehouden om de waarde van het object te kunnen motiveren.
Invoering wet WOZ.
Om een goed beeld te krijgen ten aanzien van de effecten van de wet
WOZ is een plan van aanpak en een invoeringsplan opgesteld.
In het plan van aanpak wordt gedetailleerd beschreven welke activitei
ten (invoeringseisen) noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de
Wet-WOZ.
TRWOZPRG.TOE/RAAD/2