De gemeente is niet alleen belast met de taxaties van alle onroerende zaken maar heeft daarnaast de verplichting om alle gegevens te verza melen en aktueel te houden die ten behoeve van de kwaliteitseisen benodigd zijn. Kort gezegd: er ontstaat een administratie verplich ting met betrekking tot het registreren van gegevens per object. Voor 26 februari 1997 dient kenbaar te worden gemaakt, via een beschik king, welke waardepaling gebruikt gaat worden door zowel de gemeente, waterschappen als Rijksbelastingdienst. Het is mogelijk hiertegen een bezwaarschrift in te dienen. Wetsfictie. Zoals reeds in het bovenstaande is aangegeven, heeft de wet WOZ als doelstelling het vaststellen van een correcte maatstaf voor de hef fing van de verschillende belastingen. Een correcte maatstaf betekent reële taxatiewaarden overeenkomstig een uniform waardebegrip. De waar deringskamer heeft een onderzoek uitgevoerd naar de juistheid van de huidige waardebepaling in onze gemeente. Dit heeft geresulteerd in een mededeling dat onze gemeente in aanmerking kan komen voor wetsfic tie. De "wetsfictie" maakt het mogelijk dat de huidige taxatiewaarden (peildatum 1 januari 1992) kunnen worden gebruikt. Het voordeel is dat geen massale herwaardering hoeft te worden uitge voerd. Wel komen enkele bijzondere categorieën objecten voor een nade re waardevaststelling in aanmerking. Het betreft hier de waardebepa ling van niet-woningen waarvan beoordeeld moet worden of de gecorri geerde vervangingswaarde (waardebepaling aan de hand van objectkenmer- ken) wellicht hoger is dan de vastgestelde waarde in het economisch verkeer. In aanvulling op de taxatiewaarde schrijft de Wet-WOZ voor dat er aanvullende gegevens moeten worden verzameld, geregistreerd en bijge houden. Wij hebben besloten gebruik' te maken van de wetsfictie mogelijkheid. Dit betekent dat de waardebepaling per 1-1-92 voor het tijdvak 1995 t/m 2001 zal worden gehanteerd. Noodzakelijke gegevens. In het kader van de Wet WOZ dienen continue (markt) gegevens te worden verzameld en/of geactualiseerd om een basis te vormen die essentieel is voor de uitvoering van de (landelijke) waardebepaling van de objec ten. Hierbij dient te worden gedacht aan de navolgende gegevens: - oppervlakte perceel; - kadastrale aanduiding; - object aanduiding; - huurgegevens niet-woningen; - transactiegegevens kadaster; - registratie stichtingskosten en gronduitgifteprijzen, - referentienetwerk. Dit betekent een taakverzwaring voor de gemeente. Voorheen werd al leen gebruik gemaakt van de uiterst noodzakelijk gegevens om tot een waardebepaling te kunnen komen. Nu dienen meerdere gegevens te worden bijgehouden om de waarde van het object te kunnen motiveren. Invoering wet WOZ. Om een goed beeld te krijgen ten aanzien van de effecten van de wet WOZ is een plan van aanpak en een invoeringsplan opgesteld. In het plan van aanpak wordt gedetailleerd beschreven welke activitei ten (invoeringseisen) noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Wet-WOZ. TRWOZPRG.TOE/RAAD/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 29