Voorzitter, zoals uw college bekend is, heeft Gemeentebelangen 2000 bij de begrotingsbehandelingen in de afgelopen twee jaar aangedrongen op een kwalitatief betere voorbereiding van de agendapunten voor de commissie- en raadsvergaderingen. Wij heb ben u daartoe ook enkele handreikingen gegeven. U hebt toegezegd hiervoor te zullen zorgdragen. Wij hebben op dit punt enkele voorbeelden kunnen zien waar de voorbereiding van agendapunten perfect was. We zien de afgelopen periode helaas wederom te vaak dat de voorbereiding van de stuk ken beneden het niveau is dat wij, als raadsleden, daaraan mogen stellen. Ondanks alle externe adviseurs en interim-managers, welke onze gemeente vele tonnen en waarschijnlijk miljoenen kosten, blijken uw college en het management nog steeds niet respectievelijk onvoldoende in staat te voldoen aan de eisen die de gemeenteraad op dit punt stelt. (Overigens voorzitter, onze vragen met be trekking tot de kosten van externe adviseurs zijn nog steeds niet beantwoord) Alleen al met betrekking tot het aangaan van een nieuwe gemeen schappelijke regeling constateren wij dat een financiële review niet heeft plaatsgevonden. Evenmin zijn eventuele financiële risico's voor onze gemeente in beeld gebracht. Dit terwijl de transformatienota aangeeft dat het mnogelijk wegvallen van sub sidie-stromen van de overheid een groter bedrijfsrisico zal betekenen voor de gemeenten. Voor ons onbegrijpelijk en onaccep tabel dat er met betrekking tot dit soort vraagstukken ambtelijk niet interdisciplinair samengewerkt wordt of anders gezegd: gebruik gemaakt wordt van kennis welke op de afdelingen beschik baar is Voorzitter, wij gaan er vanuit dat u zich omtrent de kwaliteit van de voorbereiding van raadsstukken en de interdisciplinaire toetsing van vraagstukken, welke op het terrein liggen van ande re ambtenaren binnen de organisatie, niet wederom een brevet van onvermogen kunt permitteren en u er zorg voor zal dragen dat de gemaakte afspraken heromtrent zullen worden nageleefd. Met betrekking tot de transformatie van het GCO legt u ons een vijftal voorstellen voor. Alvorens hier nader op in te gaan willen wij nog één ding nadruk kelijk stellen, namelijk: het is niet ongebruikelijk dat men, alvorens te besluiten tot het aangaan van een nieuwe financiële verplichting, de afgelopen periode evalueert. Helaas ontbreekt ons op dit punt de noodzakelijke informatie. Wij vinden het gewenst dat de werkzaamheden welke het GCO voor de onderwijsin stellingen in onze gemeente verricht, worden getoetst op kwali teit, de prijs/prestatie-verhouding en effectiviteit. Een onder zoek hieromtrent bij de scholen welke gebruik maken van de dien sten van het GCO, is naar onze mening aan te bevelen. Wij zullen ons dan ook vooreerst moeten onthouden van een meer inhoudelijke beoordeling van de activiteiten van het GCO. Wel vernemen wij van u gaarne een standpunt met betrekking tot ons voorstel in dezen. Voorstel 1: beëindiging huidige gemeenschappelijke regeling. Gemeentebelanmgen 2000 kan instemmen met de beëindiging van de huidige gemeenschappelijke regeling GCO. Voorstel 2: toetreding tot de Gemeenschappelijke Regeling Gemeen schappelijk Afstemmingsorgaan Onderwijs Friesland. Gemeentebelangen 2000 kan niet instemmen met de toedreding tot de Gemeenschappelijke Regeling Gemeenschappelijk Afstemmingsor gaan Onderwijs Friesland. NOT0810/0/H/BR0UWBRJ/7

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1996 | | pagina 9