- 6 - Bij de aanvraag voor een vergunning voor het houden van gastouderbu reaus zijn in ieder geval de volgende gegevens relevant (voor zover voorradig op het moment van aanvraag) a. aantal functionarissen en een afschrift van hun diploma's; b. een afschrift van de aansprakelijkheids- en ongevallenpolis; c. aantal bemiddelingen dat men jaarlijks denkt te verrichten; d. eventuele overige vormen van dienstverlening; e. een afschrift van de overeenkomst met de gastouders; f. als de houder een natuurlijke persoon is: een opgave van naam, adres, geboortedatum; g. indien de houder een rechtspersoon is: een opgave van namen en adressen van de bestuursleden en de statuten; h. naam en adres van de contactpersoon. Verklaring in plaats van vergunning In de verordening is gekozen voor een vergunningsstelsel. Het Tijde lijk besluit kwaliteitsregels kinderopvang laat echter ook toe dat gekozen wordt voor een stelsel waarbij de gemeente aan de houder van een kindercentrum of gastouderbureau een verklaring verstrekt, waar uit blijkt dat wordt voldaan aan de in de gemeentelijke verordening gestelde kwaliteitseisen (artikel 5 Besluit) Als gekozen wordt voor het stelsel van verklaringen, kan de volgende bepaling worden gebruikt: 1Het is verboden een kindercentrum op te zetten of te houden zon der voorafgaande verklaring van burgemeester en wethouders dat aan de kwaliteitseisen wordt voldaan die in of op basis van deze verordening worden gesteld. 2. Het is verboden een gastouderbureau op te zetten of te houden zonder voorafgaande verklaring van burgemeester en wethouders dat aan de kwaliteitseisen wordt voldaan die in of op basis van deze verordening worden gesteld. Wat betreft de rechtsgevolgen zijn er geen verschillen tussen het verlenen van een vergunning en het afgeven van een verklaring. Beide verschaffen het recht aan de houder om een kindercentrum/gastouder bureau op te zetten of te houden. Het werken met verklaringen vormt een goed alternatief voor een ver gunningsstelsel, wanneer de gemeente uitsluitend algemene kwaliteits regels wil stellen en er (dus) geen behoefte aan heeft om in concrete gevallen nadere voorschriften en/ of beperkingen te kunnen stellen. Het is overigens wel mogelijk om aan het afgeven van verklaringen voorschriften en beperkingen te verbinden. Omdat in zo'n situatie de verschillen met een vergunnningsstelsel wegvallen, kan de gemeente dan beter voor de duidelijkheid kiezen voor een vergunningsstelsel. De keuze voor een vergunningsstelsel ligt bovendien om praktische redenen voor de hand; dit in verband met de mogelijkheid van belas tingaftrek voor bedrijven die kinderopvangplaatsen voor hun personeel regelen en ouders die gebruik maken van kinderopvang. Zij moeten hiervoor echter beschikken over een verklaring van de gemeente dat het formele kinderopang betreft en dat het kindercentrum voldoet aan de kwaliteitseisen. De gemeente kan zo'n verklaring echter pas na controle afgeven. Dan ligt het voor de hand om meteen een vergunning stelsel te introduceren. Bovendien was in de oude verordening ook al sprake van een vergunningstelsel. Artikel 3 Weigering en ontheffing In het eerste lid wordt aangegeven dat burgemeester en wethouders uiteraard de vergunning weigeren als niet wordt voldaan aan de voor een vergunning noodzakelijke voorschriften. AVTLVOKI/RAAD/6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1997 | | pagina 65