- 6 -
Bij de aanvraag voor een vergunning voor het houden van gastouderbu
reaus zijn in ieder geval de volgende gegevens relevant (voor zover
voorradig op het moment van aanvraag)
a. aantal functionarissen en een afschrift van hun diploma's;
b. een afschrift van de aansprakelijkheids- en ongevallenpolis;
c. aantal bemiddelingen dat men jaarlijks denkt te verrichten;
d. eventuele overige vormen van dienstverlening;
e. een afschrift van de overeenkomst met de gastouders;
f. als de houder een natuurlijke persoon is: een opgave van naam,
adres, geboortedatum;
g. indien de houder een rechtspersoon is: een opgave van namen en
adressen van de bestuursleden en de statuten;
h. naam en adres van de contactpersoon.
Verklaring in plaats van vergunning
In de verordening is gekozen voor een vergunningsstelsel. Het Tijde
lijk besluit kwaliteitsregels kinderopvang laat echter ook toe dat
gekozen wordt voor een stelsel waarbij de gemeente aan de houder van
een kindercentrum of gastouderbureau een verklaring verstrekt, waar
uit blijkt dat wordt voldaan aan de in de gemeentelijke verordening
gestelde kwaliteitseisen (artikel 5 Besluit)
Als gekozen wordt voor het stelsel van verklaringen, kan de volgende
bepaling worden gebruikt:
1Het is verboden een kindercentrum op te zetten of te houden zon
der voorafgaande verklaring van burgemeester en wethouders dat
aan de kwaliteitseisen wordt voldaan die in of op basis van deze
verordening worden gesteld.
2. Het is verboden een gastouderbureau op te zetten of te houden
zonder voorafgaande verklaring van burgemeester en wethouders
dat aan de kwaliteitseisen wordt voldaan die in of op basis van
deze verordening worden gesteld.
Wat betreft de rechtsgevolgen zijn er geen verschillen tussen het
verlenen van een vergunning en het afgeven van een verklaring. Beide
verschaffen het recht aan de houder om een kindercentrum/gastouder
bureau op te zetten of te houden.
Het werken met verklaringen vormt een goed alternatief voor een ver
gunningsstelsel, wanneer de gemeente uitsluitend algemene kwaliteits
regels wil stellen en er (dus) geen behoefte aan heeft om in concrete
gevallen nadere voorschriften en/ of beperkingen te kunnen stellen.
Het is overigens wel mogelijk om aan het afgeven van verklaringen
voorschriften en beperkingen te verbinden. Omdat in zo'n situatie de
verschillen met een vergunnningsstelsel wegvallen, kan de gemeente
dan beter voor de duidelijkheid kiezen voor een vergunningsstelsel.
De keuze voor een vergunningsstelsel ligt bovendien om praktische
redenen voor de hand; dit in verband met de mogelijkheid van belas
tingaftrek voor bedrijven die kinderopvangplaatsen voor hun personeel
regelen en ouders die gebruik maken van kinderopvang. Zij moeten
hiervoor echter beschikken over een verklaring van de gemeente dat
het formele kinderopang betreft en dat het kindercentrum voldoet aan
de kwaliteitseisen. De gemeente kan zo'n verklaring echter pas na
controle afgeven. Dan ligt het voor de hand om meteen een vergunning
stelsel te introduceren. Bovendien was in de oude verordening ook al
sprake van een vergunningstelsel.
Artikel 3 Weigering en ontheffing
In het eerste lid wordt aangegeven dat burgemeester en wethouders
uiteraard de vergunning weigeren als niet wordt voldaan aan de voor
een vergunning noodzakelijke voorschriften.
AVTLVOKI/RAAD/6