- 12 - De wet klachtrecht cliënten zorgsector is daartoe ontworpen en de wetgever heeft besloten deze ook op de kinderopvang van toepassing te verklaren. De Wet klachtrecht cliënten zorgsector, van kracht per 22 juni 1995, beoogt een extra bijdrage te leveren aan de kwaliteitsbewa king en optimalisering van de zorg in zowel de gesubsidieerde alks ongesubsidieerde kinderopvang. Dit staat niet in de weg dat kinderop vangcentra zelf verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van de op vang. de regeling gaat ervan uit dat kinderopvangvoorzieningen gezien de verantwoordelijkheid voor hun eigen functioneren, belang erbij hebben om klachten van ouders zorgvuldig af te wikkelen en te ge bruiken voor verbetering van de opvang. De klachtenopvang moet zo geregeld worden dat de klager zich serieus genomen voelt en genoeg doening krijgt, de wet verplicht de kinderopvangvoorziening om de klager te laten weten welke maatregelen zij zal nemen naar aanleiding van de klacht. Artikel 2 bepaalt dat kinderopvanginstellingen een regeling dienen op te stellen waarin een procedure is vastgelegd voor de behandeling van klachten van ouders. De instelling heeft de vrijheid zelf te be slissen hoe hij de klachteregeling uitvoert. Hij kan kiezen voor het instellen van een commissie of een persoon aanwijzen die belast is met het behandelen van klachten. Voorts moet hij de getroffen rege ling onder de aandacht van de ouders brengen. Artikel 3 voorziet in de instelling van klachtencommissies in alle provincies, alsmede in de vier grote steden, het Staatstoezicht op de Volksgezondheid zal ook toezien op het tot stand brengen van klachteregelingen. Voor deze verordening is gekozen om geen nadere regels te stellen aan specifieke wijzen van klachtenafhandeling. Aanbieders van kinderop vang moeten zelf een klachtenregeling opstellen voor ontevreden ou ders en deze regelen als controle op de kwaliteit van de kinderop vang. Klachten komen niet terecht bij de gemeente maar bij de instel ling en moeten ook door hen afgehandeld worden. (Het VOG (Vereniging Ondernemingen gepremieerde en gesubsidieerde Sector) heeft hieromtrent een modelreglement opgesteld. In dit ver band kan daarbij ook worden gewezen op het tevens door de VOG op gestelde protocol seksueel misbruik in instellingen voor kinderop vang, een richtlijn ter voorkoming van en in geval van (een vermoeden van) seksueel misbruik van kinderen door medewerkers van het kinder centrum) Artikel 14 De aansprakelijkheids- en ongevallenverzekering Dit artikel voorkomt eventuele problemen over gemeentelijke aanspra kelijkheid. De formulering is een concretisering van artikel 2, lid 1, onderdeel c, en artikel 3, onderdeel d van het Tijdelijk besluit kwaliteitsregels kinderopvang. Paragraaf 2 Specifieke regels voor kindercentra Artikel 15 Groepsgrootte en aantallen functionarissen De normen voor groepsgrootte per leeftijdscategorie en aantallen func tionarissen (lid 1, 2 en 3) zijn afkomstig uit het Tijdelijk besluit kwaliteitsregels kinderopvang (artikel 2, lid onderdelen a, b, c en d). Uiteraard kan het aantal kinderen per groep verlaagd worden. De groepsgrootte en het aantal kinderen dat tegelijkertijd aan een func tionaris is toevertrouwd zijn van grote invloed op de kwaliteit van de kinderopvang. Kleinere groepen betekenen echter een verhoging van de personeelslasten. In de verordening is gekozen voor dezelfde groepsgrootte voor alle soorten voorzieningen. AVTLVOKI/RAAD/12

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1997 | | pagina 71