- 12 -
De wet klachtrecht cliënten zorgsector is daartoe ontworpen en de
wetgever heeft besloten deze ook op de kinderopvang van toepassing te
verklaren. De Wet klachtrecht cliënten zorgsector, van kracht per 22
juni 1995, beoogt een extra bijdrage te leveren aan de kwaliteitsbewa
king en optimalisering van de zorg in zowel de gesubsidieerde alks
ongesubsidieerde kinderopvang. Dit staat niet in de weg dat kinderop
vangcentra zelf verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van de op
vang. de regeling gaat ervan uit dat kinderopvangvoorzieningen gezien
de verantwoordelijkheid voor hun eigen functioneren, belang erbij
hebben om klachten van ouders zorgvuldig af te wikkelen en te ge
bruiken voor verbetering van de opvang. De klachtenopvang moet zo
geregeld worden dat de klager zich serieus genomen voelt en genoeg
doening krijgt, de wet verplicht de kinderopvangvoorziening om de
klager te laten weten welke maatregelen zij zal nemen naar aanleiding
van de klacht.
Artikel 2 bepaalt dat kinderopvanginstellingen een regeling dienen op
te stellen waarin een procedure is vastgelegd voor de behandeling van
klachten van ouders. De instelling heeft de vrijheid zelf te be
slissen hoe hij de klachteregeling uitvoert. Hij kan kiezen voor het
instellen van een commissie of een persoon aanwijzen die belast is
met het behandelen van klachten. Voorts moet hij de getroffen rege
ling onder de aandacht van de ouders brengen. Artikel 3 voorziet in
de instelling van klachtencommissies in alle provincies, alsmede in
de vier grote steden, het Staatstoezicht op de Volksgezondheid zal
ook toezien op het tot stand brengen van klachteregelingen.
Voor deze verordening is gekozen om geen nadere regels te stellen aan
specifieke wijzen van klachtenafhandeling. Aanbieders van kinderop
vang moeten zelf een klachtenregeling opstellen voor ontevreden ou
ders en deze regelen als controle op de kwaliteit van de kinderop
vang. Klachten komen niet terecht bij de gemeente maar bij de instel
ling en moeten ook door hen afgehandeld worden.
(Het VOG (Vereniging Ondernemingen gepremieerde en gesubsidieerde
Sector) heeft hieromtrent een modelreglement opgesteld. In dit ver
band kan daarbij ook worden gewezen op het tevens door de VOG op
gestelde protocol seksueel misbruik in instellingen voor kinderop
vang, een richtlijn ter voorkoming van en in geval van (een vermoeden
van) seksueel misbruik van kinderen door medewerkers van het kinder
centrum)
Artikel 14 De aansprakelijkheids- en ongevallenverzekering
Dit artikel voorkomt eventuele problemen over gemeentelijke aanspra
kelijkheid. De formulering is een concretisering van artikel 2, lid
1, onderdeel c, en artikel 3, onderdeel d van het Tijdelijk besluit
kwaliteitsregels kinderopvang.
Paragraaf 2 Specifieke regels voor kindercentra
Artikel 15 Groepsgrootte en aantallen functionarissen
De normen voor groepsgrootte per leeftijdscategorie en aantallen func
tionarissen (lid 1, 2 en 3) zijn afkomstig uit het Tijdelijk besluit
kwaliteitsregels kinderopvang (artikel 2, lid onderdelen a, b, c en
d).
Uiteraard kan het aantal kinderen per groep verlaagd worden. De
groepsgrootte en het aantal kinderen dat tegelijkertijd aan een func
tionaris is toevertrouwd zijn van grote invloed op de kwaliteit van
de kinderopvang. Kleinere groepen betekenen echter een verhoging van
de personeelslasten. In de verordening is gekozen voor dezelfde
groepsgrootte voor alle soorten voorzieningen.
AVTLVOKI/RAAD/12