- 8 - Wij denken dat het op dit moment minder zinvol is om buiten de orde om allerlei mogelijke lokaties voor een gemeentekantoor naar buiten te brengen. Anderzijds is het verheugend te kunnen constateren dat de PvdA inmiddels ook overtuigd is dat nieuwe huisvesting voor het huidi ge gemeentelijk apparaat moet worden gerealiseerd. Financieel- en tarievenbeleid. Het valt ons op dat er een zekere euforie is inzake de goede ontwikke ling van de financiële positie van onze gemeente. Wij zijn ons ervan bewust dat er draconische maatregelen genomen moesten worden om het wanbeleid uit het verleden recht te trekken. Dan nog vallen ons een aantal dingen op. Uit de jaarrekening 1995 blijkt dat de gerealiseerde leges en belastingopbrengsten per inwoner gemiddeld f 477,00 bedroegen. Uit de kerngegevens financiële struc tuur dat de geraamde opbrengsten in 1997 per inwoner f 648,00 be dragen. Dit betekent een stijging met maar liefst circa 36%. Tegenover deze ontwikkeling staat nog het gegeven dat de bijdragen van onze gemeente aan lokale en gemeentelijke vereni gingen/initiatieven volledig zijn uitgebeend. Dit terwijl onze gemeen te vrijwel klakkeloos en kritiekloos bijdragen verstrekt aan inter gemeentelijke regelingen en omslagen. Wij hebben reeds enkele malen geconstateerd dat er ieder jaar meerde re investeringsprojecten, zoals deze zijn opgenomen in de meerjaren investeringsbegroting, niet binnen het jaarlijks aangegeven inves- tingsprogramma worden uitgevoerd. Dit betekent in concreto dat de betreffende begrote kapitaalslasten in dat jaar vrijvallen. Het lijkt ons niet zo moeilijk om op dit punt een helder inzicht te verschaffen in de omvang daarvan. Wellicht dat vrijvallende middelen, los van nieuw beleid, aangewend kunnen worden om enkele knelpunten op te lossen. Hierbij kan gedacht worden aan enige extra ondersteuning voor de gemeentelijke bibliotheek, finan ciering vervolg onderzoek de Haven Reduzum e.a. Gemeentebelangen 2000 is bijzonder content dat het college als crite rium voor tariefstijgingen het prijsindexcijfer van het CBS voor werknemersgezinnen hanteert zoals wij vorig jaar hebben gevraagd. Ook vinden wij het een goede zaak dat het komend jaar niet naar de toeristisch recreatieve markt wordt gekeken als melkkoe om financiële gaten te dichten. Hierdoor mogen wij verwachten dat de steigergelden in onze gemeente beter in de pas gaan lopen met concurrerende gemeenten. Ook het feit dat de onroerend zaak belasting zich beweegt in de richting van de nullijn vinden wij verheugend. Gemeentebelangen 2000 is voor het jaar 1997 echter van mening dat, gelet op onze positie als één van de gemeenten met de hoogste OZB-tarieven, met betrekking tot de onroe rend zaak belasting de nullijn gehanteerd had moeten worden. Beleid privatisering sportvelden. De fractie van Gemeentebelangen 2000 maakt zich grote zorgen over de afwikkeling van de privatisering van de sportvelden. Op basis van de briefwisseling en de nadere specifieke informatie vrezen wij dat het volstrekte verschil van inzicht tussen het college en de federatie sportverenigingen zal leiden tot een situatie die onwrikbaar is en niet tot een oplossing kan leiden. Dit zal naar onze mening betekenen dat er voor 1997 extra budgetruimte zal moeten worden vrijgemaakt. Investeringsruimte nieuw beleid. Naar aanleiding van de meerjareninvesteringsbegroting van het zwembad "de Twine" wordt voor de jaren 1997 en 1999 bij elkaar f 335.000,00 gereserveerd. Dit lijkt een hoog bedrag gegeven het feit dat de discussie over de plaats en de functie van het zwembad nog moet plaatsvinden. N0T1411/0/H/BR0UUERJ/8

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1997 | | pagina 11