- 8 -
Wij denken dat het op dit moment minder zinvol is om buiten de orde
om allerlei mogelijke lokaties voor een gemeentekantoor naar buiten
te brengen. Anderzijds is het verheugend te kunnen constateren dat de
PvdA inmiddels ook overtuigd is dat nieuwe huisvesting voor het huidi
ge gemeentelijk apparaat moet worden gerealiseerd.
Financieel- en tarievenbeleid.
Het valt ons op dat er een zekere euforie is inzake de goede ontwikke
ling van de financiële positie van onze gemeente. Wij zijn ons ervan
bewust dat er draconische maatregelen genomen moesten worden om het
wanbeleid uit het verleden recht te trekken.
Dan nog vallen ons een aantal dingen op. Uit de jaarrekening 1995
blijkt dat de gerealiseerde leges en belastingopbrengsten per inwoner
gemiddeld f 477,00 bedroegen. Uit de kerngegevens financiële struc
tuur dat de geraamde opbrengsten in 1997 per inwoner f 648,00 be
dragen. Dit betekent een stijging met maar liefst circa 36%.
Tegenover deze ontwikkeling staat nog het gegeven dat de bijdragen
van onze gemeente aan lokale en gemeentelijke vereni
gingen/initiatieven volledig zijn uitgebeend. Dit terwijl onze gemeen
te vrijwel klakkeloos en kritiekloos bijdragen verstrekt aan inter
gemeentelijke regelingen en omslagen.
Wij hebben reeds enkele malen geconstateerd dat er ieder jaar meerde
re investeringsprojecten, zoals deze zijn opgenomen in de meerjaren
investeringsbegroting, niet binnen het jaarlijks aangegeven inves-
tingsprogramma worden uitgevoerd.
Dit betekent in concreto dat de betreffende begrote kapitaalslasten
in dat jaar vrijvallen. Het lijkt ons niet zo moeilijk om op dit punt
een helder inzicht te verschaffen in de omvang daarvan. Wellicht dat
vrijvallende middelen, los van nieuw beleid, aangewend kunnen worden
om enkele knelpunten op te lossen. Hierbij kan gedacht worden aan
enige extra ondersteuning voor de gemeentelijke bibliotheek, finan
ciering vervolg onderzoek de Haven Reduzum e.a.
Gemeentebelangen 2000 is bijzonder content dat het college als crite
rium voor tariefstijgingen het prijsindexcijfer van het CBS voor
werknemersgezinnen hanteert zoals wij vorig jaar hebben gevraagd.
Ook vinden wij het een goede zaak dat het komend jaar niet naar de
toeristisch recreatieve markt wordt gekeken als melkkoe om financiële
gaten te dichten.
Hierdoor mogen wij verwachten dat de steigergelden in onze gemeente
beter in de pas gaan lopen met concurrerende gemeenten. Ook het feit
dat de onroerend zaak belasting zich beweegt in de richting van de
nullijn vinden wij verheugend. Gemeentebelangen 2000 is voor het jaar
1997 echter van mening dat, gelet op onze positie als één van de
gemeenten met de hoogste OZB-tarieven, met betrekking tot de onroe
rend zaak belasting de nullijn gehanteerd had moeten worden.
Beleid privatisering sportvelden.
De fractie van Gemeentebelangen 2000 maakt zich grote zorgen over de
afwikkeling van de privatisering van de sportvelden. Op basis van de
briefwisseling en de nadere specifieke informatie vrezen wij dat het
volstrekte verschil van inzicht tussen het college en de federatie
sportverenigingen zal leiden tot een situatie die onwrikbaar is en
niet tot een oplossing kan leiden. Dit zal naar onze mening betekenen
dat er voor 1997 extra budgetruimte zal moeten worden vrijgemaakt.
Investeringsruimte nieuw beleid.
Naar aanleiding van de meerjareninvesteringsbegroting van het zwembad
"de Twine" wordt voor de jaren 1997 en 1999 bij elkaar f 335.000,00
gereserveerd.
Dit lijkt een hoog bedrag gegeven het feit dat de discussie over de
plaats en de functie van het zwembad nog moet plaatsvinden.
N0T1411/0/H/BR0UUERJ/8