- 20 -
Automatisering
Hiervoor wordt f 250.000,00 opgenomen in het investeringsplan. Het
lijkt onze fractie verstandig om aan het computerinformatiebeleid
paal en perk te stellen. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat teveel
informatie via de computer slecht is voor de gezondheid. Naast het
ontstaan van een "muisarm" leidt de enorme hoeveelheid feiten, die
beschikbaar komt via de computer tot het "informatie-moeheidssyn
droom". De symptomen hiervan zijn angstgevoelens, slapeloosheid, een
obsessie om méér informatie te verwerven en als laatste maar zeker
niet onbelangrijkste symptoom, "het onvermogen tot eenvoudige conclu
sies of besluiten te komen". Vandaar onze waarschuwing om grenzen te
stellen aan computerinformatie; want stel dat wij niet meer in staat
zijn om goede besluiten te nemen, waar blijven we dan? U begrijpt
hopelijk dat deze luchtige ondertoon een serieus aandachtspunt sugge
reert
Recreatief en toeristisch beleid:
Voor enkele objecten zijn voor 1997, 1998 en 1999 investeringsbedra
gen geraamd. Het gaat onder andere om Kameleon Terherne, Waterfront
Grou, fietspad en pontje Burd-Grêft voor resp.f 325.000,00,
f 225.000,00 en f 55.000,00. Deze objecten leggen een behoorlijk
beslag op het meerjaren-investeringsplan. Ten eerste gaat het om
forse bedragen en ten tweede hanteert u lange afschrijvingstermijnen
van 25 jaar; dit laatste betekent een te lange belasting. Onze frac
tie constateert dat er momenteel te weinig inzicht bestaat in de
voortgang en uitwerking van genoemde projecten. Het is om die redenen
dat de WD-fractie een voorbehoud maakt ten aanzien van het opnemen
van deze bedragen in de meerjaren-raming.
Reserves
De vertaling van eerdere besluitvorming over de hoogte van reserves
vindt in deze begroting plaats. Met die besluitvorming hadden wij de
nodige moeite, maar democratisch gezien, leggen wij er ons vooreerst
bij neer. Intussen is de algemene reserve gegroeid tot een hoogte van
6,4 miljoen, en stijgt nu uit boven het vastgestelde "bufferniveau"
van 4,2 miljoen. Het lijkt daarom een "noodgreep" van 1.750.000,00
van uw college in de algemene reserve, om te zorgen dat deze reserve
weer tot zijn proporties wordt teruggebracht. Die genoemde
f 1.750.000,00 wordt afgezonderd ten behoeve van een voorziening
"Langdeel". Eerst een brug, nu waarschijnlijk een aquaduct; dit laat
ste met name om de grote scheepvaartbedrijven te gerieven. Wij vragen
ons wel af, hoe ver onze gemeente zich financieel moet blijven uit
rekken, nu blijkt dat diezelfde bedrijven niet kunnen leven met een
vaste Fonejachtbrug in combinatie met het genoemde aquaduct. Het
wordt tijd om inzicht te krijgen in de werkelijk toekomstvisie van
deze scheepvaartbedrijven. Met name Bijlsma in Warten heeft hierbij
onze gemeentelijke aandacht. Blijven deze bedrijven gericht op vesti
ging in het midden van Friesland of ligt hun toekomst aan de Friese
kust? In onze optiek is het zowel een gemeentelijk als ook een provin
ciaal vraagstuk. Duidelijkheid hierover vergemakkelijkt de discussie
over reservering voor of bruggen, en/of vaste brug en/of aquaduct.
Vooruitlopend op deze discussie vindt de WD-fractie het prematuur om
voor f 1.750.000,00 beslag te leggen op de algemene reserve.
Belastingen en heffingen:
De WD-fractie spreekt van een stap in de goede richting van uw colle
ge om de belastingdruk neerwaarts bij de stellen. Dit betekent voor
de onroerend-zaakbelasting een verhoging van 1% in plaats van 3
N0T14110/H/BR0UWERJ20