- 6 - Nu moeten wij nog een volgende kleine stap nemen waarmee ons ambitie niveau helder wordt namelijk: de coördinator bedrijfsleven moet zich kunnen afficheren als bureau bedrijfsleven. U zult denken "what 's in a name" maar het komt professioneler over. Ook achten wij het daarnaast wenselijk dat uw college overgaat tot het instellen van een adviserend overlegorgaan tussen het georgani seerd bedrijfsleven in onze gemeente en uw college samen onderne mend). Een standpunt dienaangaande vernemen wij graag. Vergadercultuur Wij constateren voor ons zelf en voor anderen een belangrijk dilemma. Om een kwalitatieve invulling te geven aan het raadslidmaatschap is informatie nodig. In het huidige tijdsgewricht waarbinnen vrijwel iedereen gebrek aan tijd heeft, vraagt dit om een efficiënte manier van besturen. Dit betekent in ieder geval, dat de essentie van de benodigde informatie wordt verstrekt om een gefundeerde beslissing te nemen Teveel wordt een beroep gedaan op de raadsleden om informatie op te halen middels dossiers en stapels bijlagen. Gemeentebelangen 2000 is van mening dat het college in staat moet zijn om de essentie van een probleem/vraagstelling duidelijk te maken. Dit betekent niet per definitie veel tekst maar de juiste tekst. "In die Beschränkung zeigt sich der Meister" (Goethe). Eén en ander be tekent ook iets voor onze vergadercultuur. Vergaderingen hebben als doelstelling om enerzijds te informeren en anderzijds om beslissingen te nemen. Ten aanzien van informatieoverdracht kun je je afvragen of een verga dering altijd het juiste medium is of dat wellicht nieuwe media hier voor beter geschikt zijn. Wellicht zouden wij eens moeten kijken of Internet een oplossing kan bieden. Anderzijds moet elk overleg worden getoetst of er überhaupt beslis singen zijn genomen. Dus ook voor ambtelijk overleg geldt hetzelfde. Een vergadering moet passen in de doelstelling van het bedrijf en dat vereist een sturende rol van de voorzitter waarbij zaken doelmatig en "to the point" worden afgehandeld. Kosten adviseurs, ziekteverzuim en outplacement. Wederom willen wij u, voor de zoveelste keer, vragen inzicht te ge ven, in de kosten van externe adviseurs en interim-krachten. Wij hebben de afgelopen jaren nog steeds geen antwoord op deze vraag gekregen. Het lijkt ons toch niet zo moeilijk om deze gegevens boven tafel te krijgen. Het continu in gebreke blijven van uw college op dit punt informatie te verstrekken, begint boven onze "irritatiedrempel" uit te stijgen. Ook op het gebied van ziekteverzuim willen wij graag weten hoe de stand van zaken is, met name ook de component langdurige ziektegeval len. Ruim een jaar geleden heeft de raad budget vrijgemaakt om via een outplacementregeling gewezen wethouders aan een passende baan te helpen. Wordt hier nu serieus naar gekeken? Zo ja, wat zijn dan de resul taten? En zo nee, hebben wij budget vrijgemaakt voor iets wat in tweede instantie niet zo erg zinnig lijkt. Naast onze opmerkingen van algemene aard ook nog enkele kritische kanttekeningen met betrekking tot een aantal beleidsthema's. Om te beginnen. N0T14110/H/BROUWERJ6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1997 | | pagina 9