5. Uitstroombevordering Naast de bevordering van de rechtmatigheid en de doelmatige uitvoering van de wet is de bevordering van de doorstroming van uitkeringsgerechtigden naar de arbeidsmarkt een belangrijk deel uit gaan maken van de taakstelling voor de afdeling Sociale Za ken. 5.1 Samenwerking gemeente arbeidsvoorziening Bij de uitstroombevordering speelt de samenwerking tussen gemeente en Arbeids voorziening een belangrijke rol. De wijze v/aarop deze samenwerking zou moeten plaatsvinden is vastgelegd in een convenant. Belangrijk voor de samenwerking is het tot stand komen van een vestiging van een arbeidsbureau voor de uitvoering van de basisdienstverlening te Grou, als uitvloei sel van de herstructurering van arbeidsvoorziening Friesland. In 1996 is het totale bestand in samenwerking met Arbeidsvoorziening gecategori seerd. Een aantal van 96 cliënten viel toen buiten deze categorisering omdat zij niet arbeidsplichtig zijn op grond van leeftijd, verzorging van kleine kinderen of wegens arbeidsongeschiktheid. In 1997 is bij het periodieke heronderzoek de fasering tel kens geactualiseerd. Dit levert het volgende totaalbeeld op per 31 december 1997: Aantal Fase 1 39 Fase 2 54 Fase 3 59 Fase 4 101 Totaal 253 taftet 8 Ten aanzien van het aantal niet-arbeidsplichtige cliënten dat buiten de fasering valt, kunnen we opmerken dat dit aantal per 31 december 1997 nog 40 personen be droeg. In 1997 zijn via het prestatiebudget van arbeidsvoorziening 24 personen opgeno men in een ITB traject. Hierbij gaat het dan om personen die behoren tot de fase 2 en 3 cliënten. Voor deze trajecten hanteert arbeidsvoorzieningen een interne doel stelling bij deze trajecten is dat hiervan 60% doorstroomt naar werk. Inmiddels zijn van de 24 personen er 6 doorgestroomd naar werk. De overige trajecten lopen nog. Naast de 24 trajecten via het prestatiebudget hebben wij via een ESF gefinancierd project nog eens 21 extra trajecten ingekocht. Deze trajecten zijn over het algemeen eerst in het vierde kwartaal 1997 van start gegaan, zodat de meeste nog lopen. Bij de invulling van deze extra trajecten is ook bijzondere aandacht uitgegaan naar de hoofden van eenoudergezinnen. Van de 21 extra plaatsen zijn er 9 ingevuld alleen staande ouders voor een cursus oriëntering op werk. Voor 6 van deze vrouwen wordt een vervolgtraject opgezet. 5.2 Fase 4-cliënten In 1997 is een start gemaakt met de beleidsontwikkeling voor de fase-4 cliënten. Voor deze cliënten heeft de gemeente een 'zorgplicht' hetgeen inhoudt dat zij zorg moeten dragen voor voorzieningen die voor langdurig werklozen die het sociaal Gemeente Boarnsterhim pagina 15 Beleidsverslag Uitvoering Abw 1997

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 67