GEMEENTE BOARNSTERHIM
VOORSTEL
Vergadering 23 juni 1998
Agendapunt 10
Portefeui1lehouder
A. Bijlsma
Grou, 12 juni 1998.
AAN DE GEMEENTERAAD
ONDERWERP
Bestuurlijke vernieuwing openbaar onderwijs Boamsterhim
WAT IS DE STAND VAN ZAKEN?
Wat was de aanleiding om een onderzoek in te stellen naar bestuur
lijke vernieuwing binnen het openbaar basisonderwijs?
De discussie over de voor- en nadelen van verschillende bestuurs
vormen van het openbaar onderwijs is zo oud als het openbaar basison
derwijs zelf. De afgelopen vijf jaar heeft er echter onmiskenbaar een
omwenteling plaatsgevonden. Het traditionele bestuur door college van
B&W en gemeenteraad (enerzijds bevoegd gezag van het openbaar onder
wijs; anderzijds algemeen hoedster als lokale overheid) wordt steeds
minder wenselijk beschouwd. Door de decentralisatie van rijkstaken
naar de gemeenten (onderwijsbegeleiding, achterstandsbestrijding en
huisvesting)- is deze dubbele petten-problematiek nog eens extra gaan
opspelen. Bovendien is er de roep van ouders en onderwijspersoneel
naar meer autonomie. Met ondersteuning van rijksmiddelen die vorig
jaar beschikbaar kwamen, gaven wij het startschot om te onderzoeken
op welk» wijze aan deze wens: om bestuur én management van het open
baar basisonderwijs te professionaliseren en om de dubbelrol van de
gemeente te beëindigen, gehoor te geven.
Wat is er daarna concreet gebeurd?
Op 4 juni 1997 organiseerden wij een algemene informatie-avond voor
alle betrokkenen uit het onderwijsveld en de gemeenteraad. Wij beslo
ten daarna een speciale stuurgroep in het leven te roepen die de
opdracht kreeg om voor 1 maart 1998 een samenhangend advies uit te
brengen over de toekomstige inrichting en organisatiestructuur van
bestuur, school)management en (ambtelijke) ondersteuning.
Op de informatie-avond pleitten de aanwezigen voor heldere informatie
tijdens het projectjaar. De stuurgroep heeft daarom in totaal vijf
nieuwsbrieven gemaakt die alle betrokkenen op de hoogte hield van de
proj ectvoortgang
ONDERW.JUN/RAAD/1