- 8 -
ministerie tot decentralisatie heeft besloten. Sommige gemeenten kwamen
al direct in de problemen. In onze gemeente is het duidelijk dat de
middelen via de decentralisatie uit het gemeentefonds wel voldoende
zijn voor de lopende verplichtingen maar dat wezenlijke vernieuwingen
niet daaruit kunnen worden betaald. Onze gemeente is daarin geen uit
zondering. Op enig moment zullen gemeenten meer moeten betalen aan
huisvesting dan via het gemeentefonds binnenkomt. Dat geldt niet alleen
voor de huisvesting, de buitenkant" maar ook voor de binnenkant"
Hij geeft een compliment voor de wijze waarop deze ingewikkelde materie
in hoofdlijnen is weergegeven. Het investeringsprogramma geeft nu voor
het eerst voor een langere termijn aan wat er nodig zal zijn aan onder
houd en nieuwbouw. Of de gemeente alle bedragen zelf zal moeten betalen
is de vraag. De gemeenten worden immers in staat geacht meer met de on
derwijsgebouwen te doen. Het blijft echter de vraag wat de consequen
ties zullen zijn als het budget te krap blijkt te zijn. Heeft het col
lege al enig idee wat er dan moet gebeuren? Over bij voorbeeld de OSG
zal uiterlijk in december beslist moeten worden. Vreest het college
niet dat verwachtingen van nu later als verplichtingen zullen worden
gezien? Hij gaat er vanuit dat de voorstellen ad I en II een inspan
ningsverplichting betekenen voor het college om de in de raming opgeno
men bedragen boven water te krijgen. Zodra het afrekentraject Andere
Voorzieningen is afgerond zal het programma wel geactualiseerd moeten
worden ten aanzien van de binnenkant" van de gebouwen. Wanneer zijn
de resultaten van het afrekentraject beschikbaar? Een splitsing van re
serves binnenkant" en buitenkant" lijkt hem onontkoombaar. Hij
stelt een andere formulering van punt III van het besluit voor: Het
restantbedrag van f 465.353.000,00 te laten staan voor kosten in ver
band met de bestuurlijke verzelfstandiging openbaar basisonderwijs en
overigens ten behoeve van voorzieningen waarin wegens urgentie op korte
termijn moet worden voorzien.
De hear Van der Baan seit dat syn fraksje wiis is mei it feit dat der
no in helder en dúdlik byld ûntstien is dêr't wat mei dien wurde kin.
Hy konstatearret dat der de ôfrûne jierren te min oandacht west hat
foar it ûnderwiis. De achterstân is ek yn de léste perioade net ynrûn
en ek net oanjûn. Syn fraksje fynt dat it net folie doel hat op alle
details yn te gean. Hy fertrout der op dat it kolleezje mei deeglike
útwurkingsútstellen komme sil. Hy stipet it útstel fan de fraksje fan
D66 om it beslút wizige fêst te stellen.
Wethâlder Bii lsma seit dat it yndied in goede saak is dat de stân fan
saken no bekind is. Hy ferwachtet dat it ôfrekkentrajekt Oare Foarsjen-
nings yn de hjerst by de begrutting bekind is. Desintralisaasje mei net
de nedige finansjele middels dêrfoar dêr rint it kolleezje tsjinoan.
Hielendal no't it iepenbier ûnderwiis wat mear op ôfstân setten wurdt.
De OSG is in ferhaal dat folop rint en is dêrom ek meinommen yn it oer-
sjoch oer de kommende 10 jier. It kolleezje nimt de suggestje fan de
hear Smittenberg oer oangeande punt III fan it beslút.
Mefrou Santema seit dat as de OSG fan de begrutting ôffierd wurde moat
om de begrutting rûn te krijen dat foar har fraksje in ûnsmaaklik út-
stel fan de fraksje fan it C.D.A. is. It fuortset ûnderwiis is fan be
lang foar in goede wenomjouwingUnderwiis is de drager fan de mienskip
en it is fan grut belang dat bern lang yn de omjouwing nei skoalle ta
kinne. Har fraksje kin ynstimme mei it útstel fan de hear Smittenberg
om de tekst fan it beslút te wizigjen.
De hear Van der Meulen seit dat syn fraksje gjin útstel dien hat om de
ried 23 juny!998.doc/8