- 2 - De betreffende overhevelingsregeling is op 11 september 1997 ge publiceerd. In principe dienden de gemeenten binnen een termijn van zes maanden na ontvangst van het vastgestelde rekenprogramma zorg te dragen voor de vaststelling van het Saldo Andere Voorzieningen. In het algemeen lukte dit niet. Bij overschrijding van de aangegeven termijn is wettelijk geen sanctie aangegeven. Overigens is over de onderwerp reeds overleg gepleegd met de schoolbesturen in de gemeente Boarnsterhim. Hierbij is ook aangegeven dat de afrekening binnen een termijn van zes maanden niet gehaald zou worden. Het afrekentraject dient plaats te vinden op grond van de bepalingen in de overhevelingsregeling. Daarbij is door het Rijk het rekenpro gramma VUPO beschikbaar gesteld. De afrekening dient plaats te vinden via dit rekenprogramma. In de gemeente Boarnsterhim is er voor gekozen de uitvoering van dit traject te laten verzorgen door VB Accountants. Naast de verplichte berekening via het rekenprogramma kan de gemeente wel een keuze maken uit twee systemen van berekening. Deze zijn: 1. de normatieve berekeningswijze. Hierbij worden de uitgaven in de berekeningsprogramma normatief aangegeven. Normatief wil in dit verband zeggen, volgens de cycli zoals aangegeven in het be kostigingsstelsel. De normatieve berekening is een benadering van de werkelijkheid. 2. De werkelijke berekeningswijze. Hierbij worden de werkelijke uitgaven in het berekeningsprogramma aangegeven. Deze systema tiek vergt in de uitvoerbaarheid ook meer tijd en kosten. De inkomsten zijn bij beide systemen uiteraard hetzelfde. De vraag is aan de orde voor welke systematiek gekozen moet worden. Wij hebben bij de voorbereiding gekozen voor de normatieve berekeningswijze. In eerste instantie omdat dit beter uitvoerbaar is. De werkelijke berekeningswijze vergt veel meer dossieronderzoek. Immers alle uitgaven over de periode 1 augustus 1985 tot 1 januari 1997 moeten geïnventariseerd worden. Daarnaast is het vraag welke systematiek het meest redelijk is voor de schoolbesturen. Dit is niet per definitie op basis van de werke lijke uitgaven. Dit hangt samen met het gehanteerde beleid bij de aanvragen op grond van artikel 74 van de WBO. Indien dit beleid ruimhartig was in het verleden, dan kan de normatieve berekeningswij ze nog wel eens gunstiger zijn voor de schoolbesturen. De gemeente Boarnsterhim heeft bij de toepassing van artikel 74 van de WBO een ruimhartig beleid gevoerd. Vandaar onze keuze voor de normatieve berekeningswijze. Overigens kan elk schoolbestuur - bij toepassing van de normatieve berekeningswijze door de gemeente nog gebruik maken van de hardheids clausule. In dit geval dient het schoolbestuur zelf aan te tonen dat de werke lijke uitgaven minder zijn dan de normatieve uitgaven die volgen uit het rekenprogramma VUPO. VREHSAV/RMD/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 28