- 9 -
dat al niet zijn.
Het voornemen om burgers en maatschappelijke en private organisaties
verder bij het bestuur te betrekken valt bij onze fractie in goede aar
de. Nu is zo'n voornemen makkelijk uitgesproken, maar om het tot con
creet en uitvoeringsgericht beleid te verheffen is een andere zaak.
Onze fractie is bij voortduring verbaasd over het aantal brieven dat
ons bereikt van burgers c.s. die zich beklagen over het gebrek aan in
formatie of zelfs de afwezigheid van informatie over zaken die zij zelf
erg belangrijk vinden. Dus laat het niet bij woorden maar zet het om in
daden welke tevens verankering krijgen bij onze ambtelijke organisatie.
De fractie van Gemeentebelangen 2000 neemt met belangstelling kennis
van de dadendrang van de gemeente Leeuwarden om een wanbeleid op het
gebied van ruimtelijk economische ontwikkelingen (w.o. volkshuisves
ting) in de afgelopen decennia in een zeer korte periode recht te trek
ken. Voor zover deze dadendrang een negatief effect heeft op de ruimte
lijke ontwikkelingen in de gemeente Boarnsterhim, verandert onze be
langstelling in verontwaardiging.
Onze gemeente is gelegen tussen twee economische kernzones namelijk de
Westergo zone en de A7 zone. Onze fractie veronderstelt dat wij juist
een perfecte schakel zijn tussen deze twee zones. Dit zou tot uiting
moeten komen in een passende bedrijfsmatige ontwikkeling en in een ver
dere ontwikkeling als woongebied van onze gemeente. Een beperking van
het aantal woningbouwcontingenten is voor onze fractie dan ook onbe
spreekbaar. Juist handhaving met een claim op uitbreiding van woning
bouwcontingenten zou met verve moeten worden bepleit.
Het voornemen van ons college is om de ambtelijke organisatie zich ex
pliciet bezig te laten houden met beleidsvoorbereidende taken en de
toezichthoudende taak op beleidsuitvoering. Op zich een goed voornemen,
echter dit vereist wel specifieke deskundigheid en vaardigheden om hier
inhoud aan te kunnen geven. Onze vraag is of onze huidige ambtelijke
organisatie hier klaar voor is. Onze fractie is verheugd over het feit
dat het college onze aanbevelingen inzake het "out-sourcen" van taken
thans ook daadwerkelijk inhoud wil geven. Dat daarbij ook gedacht is
aan te realiseren kostenbesparingen (f 100.000,00 op jaarbasis) stemt
tot tevredenheid.
In het verleden heeft onze fractie opgemerkt dat een gemeente die pre
tendeert voor nu en de nabije toekomst zelfstandig te willen zijn, ook
in staat moet zijn om zijn ambtelijk apparaat op een passende wijze te
huisvesten.
Op voorhand is gestart met een reservering voor de uiteindelijke reali
satie van de nieuwe huisvesting. De manier waarop de uiteindelijke
huisvesting gefinancierd wordt maakt onze fractie niets uit. Dit mag,
mits financieel interessant, wat ons betreft koop, huur, lease of meng
vormen daarvan zijn. Dat op dit moment al één miljoen gulden uit de re
serve huisvesting gehaald wordt om de begroting voor 1999 sluitend te
krijgen vinden wij een notoire kunstgreep en niet verantwoord. Wij had
den inmiddels vastgesteld dat we ook al f 850.000,00 nodig hadden om
dit huis te renoveren. Alleen al om die reden is het onverantwoord.
Onze fractie is in beginsel positief over het sociale beleid dat onze
gemeente voert. Wij vinden met name dat op dit onderdeel de kwaliteit
sterk verbeterd is. Wij kunnen dan ook meegaan met de voorstellen die u
binnen dit domein doet.
We hebben kennis genomen van uw voornemen dat voor de verdere invulling
van de Kadernota f 200.000,00 is vrijgemaakt. Dit lijkt in eerste in
stantie een sympathiek gebaar. Onze fractie verwacht echter dat er
sprake zal zijn van grote verwarring als de doeluitkeringen structureel
niet beter gedefinieerd worden.
Nu is er sprake van teveel vrijheidsgraden en wij garanderen u de nodi-
raad 12-11-1998.doc/9