- 9 - dat al niet zijn. Het voornemen om burgers en maatschappelijke en private organisaties verder bij het bestuur te betrekken valt bij onze fractie in goede aar de. Nu is zo'n voornemen makkelijk uitgesproken, maar om het tot con creet en uitvoeringsgericht beleid te verheffen is een andere zaak. Onze fractie is bij voortduring verbaasd over het aantal brieven dat ons bereikt van burgers c.s. die zich beklagen over het gebrek aan in formatie of zelfs de afwezigheid van informatie over zaken die zij zelf erg belangrijk vinden. Dus laat het niet bij woorden maar zet het om in daden welke tevens verankering krijgen bij onze ambtelijke organisatie. De fractie van Gemeentebelangen 2000 neemt met belangstelling kennis van de dadendrang van de gemeente Leeuwarden om een wanbeleid op het gebied van ruimtelijk economische ontwikkelingen (w.o. volkshuisves ting) in de afgelopen decennia in een zeer korte periode recht te trek ken. Voor zover deze dadendrang een negatief effect heeft op de ruimte lijke ontwikkelingen in de gemeente Boarnsterhim, verandert onze be langstelling in verontwaardiging. Onze gemeente is gelegen tussen twee economische kernzones namelijk de Westergo zone en de A7 zone. Onze fractie veronderstelt dat wij juist een perfecte schakel zijn tussen deze twee zones. Dit zou tot uiting moeten komen in een passende bedrijfsmatige ontwikkeling en in een ver dere ontwikkeling als woongebied van onze gemeente. Een beperking van het aantal woningbouwcontingenten is voor onze fractie dan ook onbe spreekbaar. Juist handhaving met een claim op uitbreiding van woning bouwcontingenten zou met verve moeten worden bepleit. Het voornemen van ons college is om de ambtelijke organisatie zich ex pliciet bezig te laten houden met beleidsvoorbereidende taken en de toezichthoudende taak op beleidsuitvoering. Op zich een goed voornemen, echter dit vereist wel specifieke deskundigheid en vaardigheden om hier inhoud aan te kunnen geven. Onze vraag is of onze huidige ambtelijke organisatie hier klaar voor is. Onze fractie is verheugd over het feit dat het college onze aanbevelingen inzake het "out-sourcen" van taken thans ook daadwerkelijk inhoud wil geven. Dat daarbij ook gedacht is aan te realiseren kostenbesparingen (f 100.000,00 op jaarbasis) stemt tot tevredenheid. In het verleden heeft onze fractie opgemerkt dat een gemeente die pre tendeert voor nu en de nabije toekomst zelfstandig te willen zijn, ook in staat moet zijn om zijn ambtelijk apparaat op een passende wijze te huisvesten. Op voorhand is gestart met een reservering voor de uiteindelijke reali satie van de nieuwe huisvesting. De manier waarop de uiteindelijke huisvesting gefinancierd wordt maakt onze fractie niets uit. Dit mag, mits financieel interessant, wat ons betreft koop, huur, lease of meng vormen daarvan zijn. Dat op dit moment al één miljoen gulden uit de re serve huisvesting gehaald wordt om de begroting voor 1999 sluitend te krijgen vinden wij een notoire kunstgreep en niet verantwoord. Wij had den inmiddels vastgesteld dat we ook al f 850.000,00 nodig hadden om dit huis te renoveren. Alleen al om die reden is het onverantwoord. Onze fractie is in beginsel positief over het sociale beleid dat onze gemeente voert. Wij vinden met name dat op dit onderdeel de kwaliteit sterk verbeterd is. Wij kunnen dan ook meegaan met de voorstellen die u binnen dit domein doet. We hebben kennis genomen van uw voornemen dat voor de verdere invulling van de Kadernota f 200.000,00 is vrijgemaakt. Dit lijkt in eerste in stantie een sympathiek gebaar. Onze fractie verwacht echter dat er sprake zal zijn van grote verwarring als de doeluitkeringen structureel niet beter gedefinieerd worden. Nu is er sprake van teveel vrijheidsgraden en wij garanderen u de nodi- raad 12-11-1998.doc/9

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 13