- 2 -
Fryslân bij het algemeen bestuur van de Regionale Brandweer Fryslân
ligt. Bij de term "organisatieplan" gaat het om een "totaaldekkend"
beleidsplan dat alle aspecten en onderdelen van de veiligheidszorg en
hulpverlening omvat, en waarin ook de samenhang tussen de regionale
en gemeentelijke taken wordt beschreven.
Tevens is in de gemeenschappelijke regeling de instelling van een
Bestuurscommissie Alarmcentrale Fryslân opgenomen, waarin naast ge
meentelijke bestuurders ook vertegenwoordigers uit de zorgsector
zitting hebben met het oog op de taken op grond van de Wet ambulance
vervoer. De concept-gemeenschappelijke regeling en de concept-verorde-
ning, waarin de samenstelling en de taak van de Bestuurscommissie
Alarmcentrale Fryslân wordt geregeld, treft u bij de stukken aan.
Het organisatiebureau MEDE heeft in het verlengde van het door u
vastgestelde organisatieplan "Bestuurlijke intenties brandweerorgani
satie Fryslân" advies uitgebracht over de organisatie van die ene
regionale brandweer. Het rapport "Ontwerp Regionale Brandweerorganisa
tie Fryslân" van het bureau MEDE is bij de stukken gevoegd.
De dagelijkse besturen hebben met het rapport ingestemd met dien
verstande dat de omvang van de formatie medewerkers preventie afhanke
lijk is van de gemeentelijke behoefte aan ondersteuning bij deze
gemeentelijk taak. Met andere woorden: de nog af te sluiten overeen
komsten met gemeenten voor preventiewerkzaamheden bepalen de omvang
van de formatie. Voorshands wordt in de ontwerp-begroting 1999 over
eenkomstig het MEDE-rapport uitgegaan van de budgettair neutrale
aanstelling van drie preventiemedewerkers.
De samenvoeging van de regionale brandweren, alarmcentrale en centra
le post ambulancevervoer in samenhang met de voorgestelde organisatie
is in het licht van het Project Versterking Brandweer niet zonder
betekenis. In de komende tijd zal in het kader van voornoemd Project
nog de nodige invulling gegeven moeten worden aan de gemaakte strate
gische beleidskeuzen met betrekking tot het te bereiken niveau van
brandweerzorg (vastgesteld organisatieplan Bestuurlijke intenties
brandweerorganisatie Fryslân). Werkgroepen zijn reeds van start ge
gaan. De uitwerking zal steeds worden teruggekoppeld naar de gemeen
ten, maar zal ongetwijfeld tot gevolg hebben dat, ondanks extra rijks
middelen, gemeenten met een toename van de kosten voor de brandweer
zorg te maken zullen krijgen. Gelet op het regeerakkoord Paars II
bestaan overigens overigens vraagtekens over het beschikbaar komen
van extra rijksmiddelen. Voor alle duidelijkheid zij opgemerkt dat de
in de voorliggende ontwerp-begroting 1999 is uitgegaan van bestaande
rijksfinanciering. Er is dus niet vooruitgelopen op verwachte rijks-
middelenr.
Uitgangspunt voor de ontwerp-begroting Regionale Brandweer Fryslân
voor het dienstjaar 1999 is de optelsom van de nadelige saldi van de
huidige regionale brandweren (gemiddeld voor Fryslân f 4,99 per inwo
ner) verhoogd met de kosten sociaal statuut. Deze laatste kosten
worden geraamd op f 0,27 per inwoner, waarmee de bijdrage per inwoner
voor de Regionale Brandweer Fryslân uitkomt op een bedrag van f 5,26.
Voor de verdeling van het nadelig saldo van de Brandweer Fryslân over
de gemeente is uitgangspunt het inwonertal. Deze verdeelsleutel wordt
thans ook gehanteerd door de regionale brandweren Noord en Zuidwest
en de Alarmcentrale Fryslân. De regionale brandweer De Friese Wouden
hanteert thans het aantal woningen (gewogen) als verdeelsleutel
Ook de ontwerp-begroting is bij de stukken gevoegd. Vergelijking van
de ontwerp-begroting en de begroting 1999 van de gemeente Boarnster-
him leert dat er ten aanzien van dit onderwerp voor 1999 een tekort
REGBRW. VST/RMD/2