- 2 - Fryslân bij het algemeen bestuur van de Regionale Brandweer Fryslân ligt. Bij de term "organisatieplan" gaat het om een "totaaldekkend" beleidsplan dat alle aspecten en onderdelen van de veiligheidszorg en hulpverlening omvat, en waarin ook de samenhang tussen de regionale en gemeentelijke taken wordt beschreven. Tevens is in de gemeenschappelijke regeling de instelling van een Bestuurscommissie Alarmcentrale Fryslân opgenomen, waarin naast ge meentelijke bestuurders ook vertegenwoordigers uit de zorgsector zitting hebben met het oog op de taken op grond van de Wet ambulance vervoer. De concept-gemeenschappelijke regeling en de concept-verorde- ning, waarin de samenstelling en de taak van de Bestuurscommissie Alarmcentrale Fryslân wordt geregeld, treft u bij de stukken aan. Het organisatiebureau MEDE heeft in het verlengde van het door u vastgestelde organisatieplan "Bestuurlijke intenties brandweerorgani satie Fryslân" advies uitgebracht over de organisatie van die ene regionale brandweer. Het rapport "Ontwerp Regionale Brandweerorganisa tie Fryslân" van het bureau MEDE is bij de stukken gevoegd. De dagelijkse besturen hebben met het rapport ingestemd met dien verstande dat de omvang van de formatie medewerkers preventie afhanke lijk is van de gemeentelijke behoefte aan ondersteuning bij deze gemeentelijk taak. Met andere woorden: de nog af te sluiten overeen komsten met gemeenten voor preventiewerkzaamheden bepalen de omvang van de formatie. Voorshands wordt in de ontwerp-begroting 1999 over eenkomstig het MEDE-rapport uitgegaan van de budgettair neutrale aanstelling van drie preventiemedewerkers. De samenvoeging van de regionale brandweren, alarmcentrale en centra le post ambulancevervoer in samenhang met de voorgestelde organisatie is in het licht van het Project Versterking Brandweer niet zonder betekenis. In de komende tijd zal in het kader van voornoemd Project nog de nodige invulling gegeven moeten worden aan de gemaakte strate gische beleidskeuzen met betrekking tot het te bereiken niveau van brandweerzorg (vastgesteld organisatieplan Bestuurlijke intenties brandweerorganisatie Fryslân). Werkgroepen zijn reeds van start ge gaan. De uitwerking zal steeds worden teruggekoppeld naar de gemeen ten, maar zal ongetwijfeld tot gevolg hebben dat, ondanks extra rijks middelen, gemeenten met een toename van de kosten voor de brandweer zorg te maken zullen krijgen. Gelet op het regeerakkoord Paars II bestaan overigens overigens vraagtekens over het beschikbaar komen van extra rijksmiddelen. Voor alle duidelijkheid zij opgemerkt dat de in de voorliggende ontwerp-begroting 1999 is uitgegaan van bestaande rijksfinanciering. Er is dus niet vooruitgelopen op verwachte rijks- middelenr. Uitgangspunt voor de ontwerp-begroting Regionale Brandweer Fryslân voor het dienstjaar 1999 is de optelsom van de nadelige saldi van de huidige regionale brandweren (gemiddeld voor Fryslân f 4,99 per inwo ner) verhoogd met de kosten sociaal statuut. Deze laatste kosten worden geraamd op f 0,27 per inwoner, waarmee de bijdrage per inwoner voor de Regionale Brandweer Fryslân uitkomt op een bedrag van f 5,26. Voor de verdeling van het nadelig saldo van de Brandweer Fryslân over de gemeente is uitgangspunt het inwonertal. Deze verdeelsleutel wordt thans ook gehanteerd door de regionale brandweren Noord en Zuidwest en de Alarmcentrale Fryslân. De regionale brandweer De Friese Wouden hanteert thans het aantal woningen (gewogen) als verdeelsleutel Ook de ontwerp-begroting is bij de stukken gevoegd. Vergelijking van de ontwerp-begroting en de begroting 1999 van de gemeente Boarnster- him leert dat er ten aanzien van dit onderwerp voor 1999 een tekort REGBRW. VST/RMD/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 43