6- tijd, zeker over 10 jaar, is duidelijk of de ontwikkeling van het plange bied Wergea-zuid al dit geld kan genereren en dan kan de investering via de algemene dienst weer ongedaan worden gemaakt De heer Jonkers zegt dat zijn fractie vindt dat het dom zou zijn niet ak koord te gaan met dit voorstel, waar met een bijdrage van de gemeente van 4,2 5 miljoen werken worden gerealiseerd met een waarde van 3 6,7 miljoen. Zijn fractie is vanaf het begin positief geweest over de Staandemast- route. Op onderdelen maakt zijn fractie zich echter zorgen, omdat er in de gedetailleerde uitwerking nog zoveel onduidelijkheden zitten. Als de uit werking onduidelijk is dan zijn ook de kosten onduidelijk. De eigenaren van de woonboten in de Wergeastervaart zijn ook vaak de eigenaar van de grond waar de woonboot ligt. Hij zou verwachten dat die zaken uitonderhan deld zijn, maar dat is niet het geval. Als dit gedeelte valt binnen het risicogebied van de gemeente Boarnsterhim wordt hij daar op zijn minst on rustig van. Wat in de ontwikkelingen zou moeten worden meegenomen is de renovatie van de oude vaarverbinding door Wergea. Deze oude vaarroute ver keert momenteel in een deplorabele staat. Kan het college enig uitsluitsel geven omtrent deze noodzakelijke renovatie en de financiering daarvan. Verder ziet zijn fractie graag dat er al oplossingsrichtingen worden aan gegeven voor het fietsverkeer tussen Grou en Wergea en Grou en Warten. De consequenties van het verleggen van de verkeersdruk zijn voor hem onduide lijk. Zowel voor de financiering van de Staandemast-route als voor de ont wikkeling van Wergea is woningbouw in de genoemde aantallen onontbeerlijk. Nogmaals vraagt zijn fractie het college, gezien de druk die Leeuwarden uitoefent, om maximale inspanningen te plegen genoemde woningbouw te hand haven De heer Smittenbercr zegt dat hij zich voor een groot deel aansluit bij de vorige sprekers. Hij wil echter toch een paar accenten plaatsen. Eind 80- er jaren is de ruimtelijke economische structuurschets voor het stadsge west Leeuwarden verschenen. Een belangrijk onderdeel was de Blauwe Zone. Toen al stond daar de Staandemast-route in. Toen is de samenwerking met Leeuwarden op dit terrein begonnen. Nu is het tijd voor het definitieve besluit. Het plan voor de Staandemast-route heeft veel consequenties, voor de vaarweg zelf, voor de aanliggenden en voor het dorp Wergea. Hij kan in stemmen met het voorgestelde tracé, dat zijns inziens de beste mogelijkhe den biedt. Zorgen heeft hij over het oude tracé door het dorp heen. De ge volgen voor het dorp Grou zijn groot en ook voor de omgeving in wijdere zin. Ook voor de gemeentelijke organisatie zijn de gevolgen groot. Er moet veel werk worden verzet. De Staandemast-route is ook een forse financiële klus. Hij vraagt het college te zorgen dat het overleg met de woonbootei genaren goed gaat verlopen. Wat is het tijdplan voor de aanpassing van de bestemmingsplannen? Het sluipverkeer blijft een punt van zorg. Eveneens de financiering van het fietspad als ook de hardheid van het woningcontin gent. De bijdrage voor de westoever in Wergea is in het dekkingsvoorstel net duidelijk. In het voorstel is sprake van nadere afspraken tussen pro vincie en Boarnsterhim over de uitvoering. Die afspraken lagen niet bij de stukken. Mefrou Veldstra seit dat har fraksje akkoart giet mei it trasé foar de Steandemest-rûte oant de Nauwe Galle. De fierdere útfiering, de trochbraak fan de Nauwe Golle en de ûntwikkeling fan Biensma fynt har fraksje op dit stuit te riskant. Mei dizze wurken rint de gemeente te grutte risiko's. Dan binne dêr noch de brêgen en it behear en ûnderhâld dêrfan en it net freegjen fan brêgejild. It docht bliken dat de gemeente Boarnsterhim op dracht jower is foar it oanlizzen fan de oansluting by Grou en fiert de ge meente it wurk út foar eigen rekken en risiko. raadl71198.doc/6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1999 | | pagina 7