GEMEENTE BOARNSTERHIM
VOORSTEL
Vergadering 25 mei 1999
Agendapunt 8
Portefeuillehouder
A.P. Oosterhof
Grou, 12 mei 1999.
AAN DE GEMEENTERAAD
ONDERWERP
Toekenning en besteding van subsidies die aan de gemeente verleend
worden in het kader van het 'Startprogramma Duurzaam Veilig Verkeer'.
KORTE INHOUD
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Unie van Waterschappen,
het Interprovinciaal Overleg en de Minister van Verkeer en Waterstaat
zijn overeengekomen een gezamenlijke impuls te geven aan het streven
naar Duurzaam Veilig Verkeer, met het oog op de taakstelling met
betrekking tot verkeersveiligheid:
25% minder verkeersslachtoffers in het jaar 2000, ten opzichte
van het gemiddelde over de periode 1984-1986;
40% minder gewonden en 50% minder doden in het verkeer in 2010,
ten opzichte van 1986.
Na raadpleging van ieders achterban is op 15 december 1997 op lande
lijk niveau een convenant gesloten over het 'Startprogramma Duurzaam
Veilig Verkeer' waarin afspraken zijn gemaakt over de uitvoering van
Duurzaam Veilig Verkeer in twee fasen. De eerste fase loopt tot en
met het jaar 2001 en omvat een samenhangend pakket maatregelen op het
gebied van da infrastructuur en regelgeving, handhaving, educatie en
voorlichting. Vanaf de tweede fase in het jaar 2002 wordt ingezet op
de integrale uitvoering van Duurzaam Veilig Verkeer. Hierover worden
tijden» de eerste fase nadere afspraken gemaakt.
In het kader van het 'Startprogramma Duurzaam Veilig Verkeer' le fase
verleent het Ministerie van Verkeer en Waterstaat subsidies voor
fiets- en bromfietsmaatregelen en voor 30 km— en 60 km-projecten.
Subsidie voor fiets- en bromfiet,<"Mfl«-i,eff«>1
Eind 1999 wordt 'bromfiets op de rijbaan' ingevoerd. Dat houdt in dat
de bromfietser in de meeste gevallen op de rijbaan moet rijden. Uit
proeven is gebleken dat dan veel minder verkeersslachtoffers vallen.
Bij sommige wegen echter is het veiliger wanneer bromfietsers en
fietsers op hetzelfde pad rijden. Daarom is afgesproken dat de wegbe-
heerders voor die tijd onderscheid maken tussen fietspaden en
fiets/bromfietspaden. Dat betekent dat bij een aantal paden de ver
keersborden moeten worden vervangen en dat de bromfietser moet worden
verwezen hoe deze van de rijbaan naar het fiets/bromfietspad gaat en
omgekeerd
WVSUBFB.VST/RAAD1