GEMEENTE BOARNSTERHIM VOORSTEL Vergadering 25 mei 1999 Agendapunt 8 Portefeuillehouder A.P. Oosterhof Grou, 12 mei 1999. AAN DE GEMEENTERAAD ONDERWERP Toekenning en besteding van subsidies die aan de gemeente verleend worden in het kader van het 'Startprogramma Duurzaam Veilig Verkeer'. KORTE INHOUD De Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Unie van Waterschappen, het Interprovinciaal Overleg en de Minister van Verkeer en Waterstaat zijn overeengekomen een gezamenlijke impuls te geven aan het streven naar Duurzaam Veilig Verkeer, met het oog op de taakstelling met betrekking tot verkeersveiligheid: 25% minder verkeersslachtoffers in het jaar 2000, ten opzichte van het gemiddelde over de periode 1984-1986; 40% minder gewonden en 50% minder doden in het verkeer in 2010, ten opzichte van 1986. Na raadpleging van ieders achterban is op 15 december 1997 op lande lijk niveau een convenant gesloten over het 'Startprogramma Duurzaam Veilig Verkeer' waarin afspraken zijn gemaakt over de uitvoering van Duurzaam Veilig Verkeer in twee fasen. De eerste fase loopt tot en met het jaar 2001 en omvat een samenhangend pakket maatregelen op het gebied van da infrastructuur en regelgeving, handhaving, educatie en voorlichting. Vanaf de tweede fase in het jaar 2002 wordt ingezet op de integrale uitvoering van Duurzaam Veilig Verkeer. Hierover worden tijden» de eerste fase nadere afspraken gemaakt. In het kader van het 'Startprogramma Duurzaam Veilig Verkeer' le fase verleent het Ministerie van Verkeer en Waterstaat subsidies voor fiets- en bromfietsmaatregelen en voor 30 km— en 60 km-projecten. Subsidie voor fiets- en bromfiet,<"Mfl«-i,eff«>1 Eind 1999 wordt 'bromfiets op de rijbaan' ingevoerd. Dat houdt in dat de bromfietser in de meeste gevallen op de rijbaan moet rijden. Uit proeven is gebleken dat dan veel minder verkeersslachtoffers vallen. Bij sommige wegen echter is het veiliger wanneer bromfietsers en fietsers op hetzelfde pad rijden. Daarom is afgesproken dat de wegbe- heerders voor die tijd onderscheid maken tussen fietspaden en fiets/bromfietspaden. Dat betekent dat bij een aantal paden de ver keersborden moeten worden vervangen en dat de bromfietser moet worden verwezen hoe deze van de rijbaan naar het fiets/bromfietspad gaat en omgekeerd WVSUBFB.VST/RAAD1

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1999 | | pagina 30