- 2 -
C-kandidaten 4.500, -
Achtergronden nieuw systeem:
Het onderscheid in leeftijd en non profit/profit sector blijft gehandhaafd
Er zijn gemeenten die dit onderscheid er uit hebben gehaald. Achterliggende
gedachte voor deze gemeenten is dat een plaatsing in profit sector meer per
spectief op doorstroom biedt, terwijl de inleenvergoedingen die in deze sec
tor gevraagd worden hoger zijn. Dit wordt als onredelijk beschouwd.
Reden voor onze gemeente om toch onderscheid te blijven maken is dat wij er
voor willen waken dat er inleenplekken verloren gaan omdat de inleenvergoe-
ding voor 2000 ten opzichte van 1999 ineens behoorlijk gaat stijgen. De non
profit sector is over het algemeen toch minder kapitaalkrachtig en gezien de
samenstelling van ons huidige bestand (relatief veel fase 4-clienten) zijn
beschikbare instroomplekken in de non profit sector van groot belang.
Voor de non profit sector verandert er wat betreft inleenvergoeding dus
niets. Voor een jongere blijft de inleenvergoeding 1.000,- en voor werkne
mer ouder dan 23 jaar 4.500,-.
Voor de profitsector geldt wel het nieuwe systeem waarbij de vergoeding
wordt vastgesteld per categorie met daarin de vrijheid om individueel afwij
kende afspraken te maken.
Bij het opzetten van het nieuw systeem is zoveel mogelijk afstemming gezocht
met het door gemeente Leeuwarden gevoerde beleid. De stichting Werkwijzer
voert de WIW-dienstbetrekkingen ook voor deze gemeente uit en wij staan op
het standpunt dat het systeem van inleenvergoedingen zo eenduidig mogelijk
moet zijn voor de inlenende instanties en ook voor de uitvoerende organisa
tie.
Uitgangspunten nieuw systeem:
C-kandidaten plaatsen in de non-profit sector;
A en B-kandidaten in de profitsector.
Zoveel mogelijk zorgen voor uitbreiding werkplekken in profitsector om zo
meer uitstroom te realiseren en de inkomsten uit de inleenvergoedingen te
verhogen
Het systeem gaat gelden voor nieuw te plaatsen kandidaten en bij kandida
ten die het traject voortzetten in de profitsector en toe zijn aan een
nieuw onderhandelingsmoment
Een andere belangrijke wijziging in de overeenkomst is dat de gemiddelde
kosten voor uitvoering en begeleiding per WIW-deelnemer gestegen zijn van
3.250,- naar 3.600,-. Deze verhoging wordt veroorzaakt door toepassing
van de prijsindex en doorberekening van de integrale kosten. Deze verhoging
is nodig om uitvoering van de WIW voor de stichting Werkwijzer haalbaar kos
tendekkend te maken. Dekking hiervoor is te vinden op de post WIW-werkfonds
Een laatste wijziging is de opname van een streefaantal (50) en minimumaan
tal (45) deelnemers. Dit om te voorkomen dat gaande weg het jaar verschillen
ontstaan over taakstelling van deelnemers. Om de voortgang beter te bewaken
zal om de drie maanden overleg plaatsvinden over de ontwikkeling van de
deelnemers
De wijzigingen zijn allemaal opgenomen in de bijgevoegde overeenkomst.
Gezien het feit dat het hier om een verlenging gaat willen wij voorstellen
geen aparte ondertekeningsbijeenkomst te beleggen.
raadsvoorstel ww.doc/2