2
Zonder de financiële middelen zal de versterking van de stadsregio niet van de grond komen.
De omvang van de projecten is inmiddels becijferd op een investeringsbedrag van 1,4 miljard
gulden voor de periode tot 2010.
Naast de concrete afspraken uit het regio convenant en het stadconvenant en het te
behouden Westergoconvenant is het voornemen vastgesteld om in 2000 te starten met het
formuleren van een Ontwikkelingsvisie voor de periode na 2010.
Het pakket bestuurlijk beoordeeld
Het doel van het proces Ontwikkelingskader I en II is de versterking van de stad en -zoals door
de staten in het statenvoorstel van 9 december 1998 aangegeven- de gehele stadsregio.
Uitgangspunt is een sterke stad en een sterk platteland in de regio. De stad en de regio kennen
immers grote samenhang en vormen een netwerk van wonen, werken, voorzieningen.
Infrastructuur verbindt de regio en de stad. Drie elementen dienen terug te komen in de
voorstellen, te weten de daadkracht van de stad Leeuwarden, bindende samenwerking van
Leeuwarden en de haar omringende gemeenten en een herkenbare regierol van de provincie.
De inspanningen van de stad in de afgelopen jaren beschouwend en de inzet die de stad
zichzelf oplegt in de voorliggende afspraken geeft het vertrouwen dat voldoende invulling
gegeven kan worden aan het eerste element. De concrete afspraken die middels het convenant
worden aangegaan en de vorming van een investeringsfonds gekoppeld aan een
uitvoeringsprogramma is een aansprekende invulling van de bindende samenwerking. Het
geheel valt onder provinciale regie. Waar de regie op het onderdeel wonen onmiskenbaar is
geldt dat in de voorstellen in mindere mate de uitvoering van andere onderdelen. Deze zal
worden gevolgd middels een jaarlijks gezamenlijk vast te stellen voortgangsrapport. Naast de
rol in de regiefunctie fungeert dit eveneens als een ijkpunt voor de deelnemende gemeenten,
zowel voor iedere gemeente op zich als in onderlinge samenhang. De conclusie is dat middels
het pakket wordt voldaan aan de gewenste drie elementen.
De bestuurlijke vormgeving
Uitvoering van het pakket zal overleg- en afstemming vergen, waarbij bestuurlijke en
ambtelijke inzet noodzakelijk is. De verdere invulling van het programma OKL-II wordt gedaan
voor het stadconvenant door de Stuurgroep Convenant Provincie - gemeente Leeuwarden en
voor het regioconvenant door het Bestuurlijk Overleg Leeuwarden Stadregio. Door de
stuurgroep OKL-II is bewust gekozen voor een licht bestuurlijke constructie gericht op practisch
werken. Het secretariaat wordt verzorgd door een van de gemeenten. Het draagt zorg voor het
voorbereiden en uitwerken van vergaderingen. Het bestuurlijk overleg maakt jaarlijks een
uitvoeringsprogramma met projecten en een FSL-jaarprogramma. De werkwijze zal nog nader
worden vorm gegeven in een huishoudelijk reglement. Iedere gemeente wijst een contact
ambtenaar aan. Een en ander betekent dat het Bestuurlijk Overlegplatform Stadsgewest
opgeheven zal worden.
Het pakket OKL en de gemeente Boarnsterhim
Voor de periode 2000-2010 is het concept regioconvenant Leeuwarden opgesteld, waarin
betrokkenen concrete afspraken maken om de versterking van Leeuwarden en de omringende
plattelandsgemeenten vorm te geven. Twee onderdelen uit dit convenant behoeven goede
aandacht van de gemeenteraad van Boarnsterhim: wonen en regiofonds.
Wonen
Uitgangspunt voor de afspraken over wonen zijn de richtgetallen voor nieuw te bouwen
woningen, zoals die door de provincie zijn vastgesteld in "Wenjen yn Fryslân 1998 - 2010".
Voor Boarnsterhim betekent het dat -na aftrek van de reeds gebouwde aantallen- voor de
komende tien jaar nog 727 woningen gebouwd mogen worden. Omdat wij inmiddels
contractuele verplichtingen waren aangegaan voor met name Boarnstee en Meinga, kunnen wij
het grootste deel (530 woningen) bouwen in de komende periode van 4 jaren.
rol raad okl.doc/1