Gemeente BOARNSTERHIM
Vergadering: 18 april
Agendapunt 13
Portefeuillehouder
De heer A. Bijlsma
Grou, 31 maart 2000
AAN DE GEMEENTERAAD
ONDERWERP
Cliêntenparticipatie sociale zaken
KORTE INHOUD:
Het beleid van de overheid kenmerkt zich de afgelopen jaren door decentrali
satie en deregulering. Gemeenten krijgen steeds meer ruimte voor eigen
beleid. In toenemende mate geldt dit ook voor het beleidsterrein van sociale
zaken. Met de ruimere beleidsvrijheid is de roep toegenomen van clienten en
belangenorganisaties om mee te mogen denken en adviseren over zaken die hun
bestaan direct raken.
In dit licht heeft de rijksoverheid besloten om belangenorganisaties
uitdrukkelijk te betrekken bij de verdere ontwikkeling van het armoedebeleid
en de participatie van uitkeringsgerechtigden bij dit beleid te waarborgen!
Gevolg van dit alles is dat wij als gemeente nu op basis van de bijstandswet
verplicht zijn een vorm van cliëntenparticipatie te realiseren voor de doel
groep uitkeringsgerechtigden, die breder is dan alleen de mensen in de
bij stand.
Het doel van cliëntenparticipatie kan omschreven worden als het collectief
behartigen van de belangen van personen die aanspraak kunnen maken op een
uitkering of verstrekking van de afdeling sociale zaken of op wie anderszins
het gemeentelijk minimabeleid van toepassing is. De wijze waarop de gemeente
hier inhoud aan geeft is vrijgelaten. Er bestaat voor de gemeente alleen een
verantwoordingsplicht om via het beleidsplan en beleidsverslag aan te geven
hoe de participatie is geregeld.
Niveaus van cliêntenparticipatie
Clientenparticipatie kan zich op verschillende niveaus afspelen. In het
algemeen worden de volgende zogenaamde participatieniveaus onderscheiden:
Niveau van Medeweten
De burger wordt (vaak achteraf) in de gelegenheid gesteld kennis te nemen
van bepaalde beslissingen en zaken.
Niveau van Meedenken
Naast medeweten wordt de burger ook aangespoord tot meedenken. Dit kan door
te vragen om een mondelinge of schriftelijke reactie op een bepaald beleids
voornemen
Niveau van Meepraten
De burger krijgt de gelegenheid tot meepraten via een gesprek of discussie
met ambtenaren/bestuurders.
VOORSTEL
raadsvoorstel clientenraad/l