Gemeente BOARNSTERHIM Vergadering: 18 april Agendapunt 13 Portefeuillehouder De heer A. Bijlsma Grou, 31 maart 2000 AAN DE GEMEENTERAAD ONDERWERP Cliêntenparticipatie sociale zaken KORTE INHOUD: Het beleid van de overheid kenmerkt zich de afgelopen jaren door decentrali satie en deregulering. Gemeenten krijgen steeds meer ruimte voor eigen beleid. In toenemende mate geldt dit ook voor het beleidsterrein van sociale zaken. Met de ruimere beleidsvrijheid is de roep toegenomen van clienten en belangenorganisaties om mee te mogen denken en adviseren over zaken die hun bestaan direct raken. In dit licht heeft de rijksoverheid besloten om belangenorganisaties uitdrukkelijk te betrekken bij de verdere ontwikkeling van het armoedebeleid en de participatie van uitkeringsgerechtigden bij dit beleid te waarborgen! Gevolg van dit alles is dat wij als gemeente nu op basis van de bijstandswet verplicht zijn een vorm van cliëntenparticipatie te realiseren voor de doel groep uitkeringsgerechtigden, die breder is dan alleen de mensen in de bij stand. Het doel van cliëntenparticipatie kan omschreven worden als het collectief behartigen van de belangen van personen die aanspraak kunnen maken op een uitkering of verstrekking van de afdeling sociale zaken of op wie anderszins het gemeentelijk minimabeleid van toepassing is. De wijze waarop de gemeente hier inhoud aan geeft is vrijgelaten. Er bestaat voor de gemeente alleen een verantwoordingsplicht om via het beleidsplan en beleidsverslag aan te geven hoe de participatie is geregeld. Niveaus van cliêntenparticipatie Clientenparticipatie kan zich op verschillende niveaus afspelen. In het algemeen worden de volgende zogenaamde participatieniveaus onderscheiden: Niveau van Medeweten De burger wordt (vaak achteraf) in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van bepaalde beslissingen en zaken. Niveau van Meedenken Naast medeweten wordt de burger ook aangespoord tot meedenken. Dit kan door te vragen om een mondelinge of schriftelijke reactie op een bepaald beleids voornemen Niveau van Meepraten De burger krijgt de gelegenheid tot meepraten via een gesprek of discussie met ambtenaren/bestuurders. VOORSTEL raadsvoorstel clientenraad/l

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2000 | | pagina 61