- 2 - Niveau van Adviseren Naast meepraten wordt op dit niveau aan de betrokkenen ook de gelegenheid geven een advies uit te brengen aan het college van B&W. Niveau van Meebeslissen Op dit niveau heeft men ook een stem in de besluitvormingsprocedure. Cliéntenparticipatie binnen sociale zaken begeeft zich op het niveau van medeweten, meedenken, meepraten en adviseren. Er kan geen sprake zijn van medebeslissingsrecht. De beslissingen over deze zaken is voorbehouden aan het college van B&W. Evenzo geldt dat cliëntenparticipatie voor sociale zaken zich beperkt tot die zaken waarover de gemeente zelf kan beslissen en eigen beleid kan voeren. Zaken als de hoogte van uitkering en toelating zijn nu eenmaal voor behouden aan de rijksoverheid. Huidige situatie Boarnsterhim: Onze gemeente heeft tot nu geen vorm van cliëntenparticipatie voor uitkeringsgerechtigden anders dan die voor de WVG. Cliënten van sociale zaken worden door de consulenten zo goed en zorgvuldig mogelijk voorgelicht en gewezen op hun rechten en plichten. Daarnaast probeert de gemeente met eigen voorlichtingsmateriaal en materiaal van het ministerie de doelgroep te bereiken en voor te lichten. Mede gezien echter de wettelijke verplichting maar ook in het kader van het intensiveren van de voorlichting is het wenselijk een meer structurele en zwaardere vorm op te zetten om clientenparticipatie mogelijk te maken. Gewenste situaties Er zijn een aantal mogelijkheden om vorm te geven aan cliëntenparticipatie. Uit een vorig jaar gehouden onderzoek van het PUF (Platform Uitkeringsge rechtigden Friesland) blijken de gemeenten in Friesland hier verschillend mee om te gaan. Sommigen hebben een cliëntenraad ingesteld (bijvoorbeeld Heerenveen en Drachten)sommigen hebben een platform (Opsterland)sommige hebben nog niets of zijn bezig. Er kan voor een van de onderstaande vormen worden gekozen. Bij elke vorm wordt meteen aangegeven of deze haalbaar is om in onze gemeente toe te pas sen. Kwaliteitspanel: Bij een kwaliteitspanel wordt afhankelijk van het onderwerp een panel samengesteld dat om een mening gevraagd wordt. Er vindt een directe kwaliteitsmeting plaats. Deze vorm vergt een vrije forse tijdsinvestering van de afdeling om het te organiseren. Daarnaast is onze gemeente gezien het aanbod van belan genvertegenwoordigers hier iets te kleinschalig voor. Terugkerende tevredenheidsonderzoeken (monitoring)en/of incidentele signalering van cliënten: Monitoren kan een prima instrument zijn maar heeft een vrijblijvend karakter. De cliënt is afhankelijk van de bereidheid van de gemeente om wat met de resultaten te doen. Het is een passieve vorm. Dit geldt ook voor incidentele signalering van cliënten door middel van bijvoorbeeld het invullen van klachtenformulieren of het instellen van een ideëenbus. Platform of Cliëntenraad: De gemeente is al een aantal jaren bekend met werk van het wVG-platform. Ook voor sociale zaken lijkt een platform of cliëntenraad de meest ge schikte vorm. Eenmaal op poten gezet, biedt het in onze situatie van alle vormen de meeste continiuteitDaarnaast sluit het prima aan bij gestelde doel van clientenparticipatie In het geval van sociale zaken willen wij opteren voor een cliëntenraad, die zal gaan bestaan uit clienten en belangenorganisaties voor uitke ringsgerechtigden. Het instellen van een cliëntenraad verschilt ten op zichte van een platform door de zwaardere structuur die er vast wordt ge hangen. Beide partijen (gemeente en de cliëntenraad) leggen zich door middel van een huishoudelijk reglement vast (voorbeeld is bijgevoegd) raadsvoorstel clientenraad/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2000 | | pagina 62