- 3 - Belangenbehartiging kan dan gerealiseerd worden door de cliëntenraad de mo gelijkheid te geven het college van B&w gevraagd en ongevraagd te adviseren over alle onderwerpen die betrekking hebben op de ontwikkeling, de uitvoe ring en evaluatie van het gemeentelijk sociaal beleid. Tot deze onderwerpen behoren dan niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individu ele cliënten betrekking hebben. Hiervoor gebruikte procedures/regelingen weer wel. Elk advies van de cliëntenraad wordt inclusief ambtelijk advies van de afdeling aan het college voorgelegd. Het college kan dan vervolgens een besluit nemen en gemotiveerd aangeven waarom wel of niet op een bepaald advies is ingegaan. Dit wordt vervolgens teruggekoppeld naar de cliënten raad. Op deze manier onstaat en wisselwerking tussen de overwegingen van de cliëntenraad en van de gemeente. Er zijn wel een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden om via een cliëntenraad tot kansrijke participatie te komen. Draagvlak: Het creëren van voldoende draagvlak bij zowel de politiek, de afdeling, de sector en natuurlijk de cliënten en belangenorganisaties. Intern is het onderwerp inmiddels via het sectoroverleg (ISO) en teamoverleg soza aan de orde geweest. Een en ander is ook al met betrokken portefeuille houder voorbesproken. N.a.v. het teamoverleg kwam het idee om clienten te werven via het plaatsen van een advertentie. Op deze manier kan het ini tiatief aan iedereen bekend worden gemaakt en kan meteen aan een stukje PR rond dit onderwerp worden gedaan. Er zijn ook al (positieve)contacten geweest met belangenorganisaties over dit onderwerp, zoals vakbonden en Fries WAO-beraad. Structuur: Er dient een structuur vastgelegd te leggen bijvoorbeeld in de vorm van een reglement. Hierin wordt in ieder geval genoemd de doelstelling, de verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden. Op basis van ervaringen uit Heerenveen is een concept-reglement vastgesteld, die na overleg met beoogde cliëntenraad in werking gezet kan worden. Cultuur: We zullen moeten proberen zoveel mogelijk duidelijkheid te creëren over eikaars verwachtingen, de gewenste houding ten opzichte van elkaar en het gedrag van degenen die bij het proces betrokken is. Het is belangrijk dat alle partijen doordrongen zijn van het feit dat het op starten van een cliëntenraad een groeiproces is. Faciliteiten: Er zal een accommodatie geboden moeten worden voor vergaderingen. Daar naast is het voorstel om in ieder geval gedurende de startperiode ambte lijke ondersteuning te bieden om het geheel in goede banen te leiden. De aanwezige (ervarings) deskundigheid dient waar nodig verder te worden be vorderd (denk aan vergadertechnieken, het lezen van ambtelijke stukken etc.) Het voorstel is om hier vooralsnog een bedrag van maximaal /5.000,- per jaar voor beschikbaar te stellen. Na verloop van tijd kan beoordeeld worden of dit een realistische inschatting is of dat het bedrag aanpas sing behoeft. In de antwoordnota 2000 is aangegeven dat er gestreeft zal worden de kosten van het instellen van een cliëntenraad binnen de begroting op te vangen. Wij willen hier mede gezien de doelgroep invulling aan geven door de kosten te dekken binnen het budget van de bijzondere bijstand en minimabeleid raadsvoorstel clientenraad/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2000 | | pagina 63