Side 7 ring gebaseerd op een structurele inzet van de middelen die we hebben. Voor de organisatie lijkt ons een periode van stabilisatie een goede zaak. Nieuwbouw van het gemeentehuis zal daar overi gens nog genoeg dynamiek aan toe voegen. Boarnsterhim moet blijven zoeken naar een balans tus sen ontwikkeling en uitvoering. Beleidsontwikkeling vraagt visie, brede kennis, creativiteit en een projectmatige aanpak. Maar ook politieke durf, vertrouwen en eensgezindheid. Meer dan in deze gemeenteraad te vinden is. De uitvoerende taken vragen zorgvuldigheid, gedegen vakkennis en een zorgvuldige procesvoering. Het toenemend aantal burgers dat om het geringste geschil over feiten of principes naar de rechter stapt noopt ons daartoe. Wanneer de organisatie die kwaliteiten vol doende in huis heeft, heeft de Raad er geen omkijken naar. Helaas is die situatie nog niet bereikt zoals onder meer blijkt uit het verslag van de commissie voor beroep en bezwaar. Voorzitter, in de visie op de organisatieontwikkeling heeft het college terecht vastgesteld dat het op het vlak van ontwikkelen of uitvoeren, maar ook van zelf doen of uitbesteden moeilijk balanceren is. De keuze voor zelf doen, dus met eigen vast personeel; via een gemeenschappelijke dienst (milieu, GGD, GCO) of uitbesteed aan een commerciële organisatie, kan per geval anders uitpakken. Uitbesteding stelt hoge eisen aan de medewerkers, die de opdrachten moeten voorbereiden en controleren. Uitvoering in eigen beheer stelt de hoogste eisen aan het management als het gaat om lanning en inzet van de personele middelen. Ter wille van een flexibele en effectieve organisatie kiest D66 voor de benadering: zelf doen wanneer daar goede argumenten voor zijn; uitbesteden wanneer die argumenten ontbreken. Maar ook dan: zoals u zelf aangeeft moet er flink in de kwaliteit van de organisatie geïnvesteerd worden. Dat is andere koek dan de f 100.000.- kostenverlaging die u nog in de begroting verwerkte! Die balans is bepaald nog niet in evenwicht. Het rapport van de commissie Elzinga over vernieuwing van de lokale democratie heeft veel discussie losgemaakt. Ik pak er één punt uit: de balans tussen het college van b. en w. enerzijds en de raad met haar fracties anderzijds. Dat dit twee zeer verschillende grootheden zijn is in Boarnsterhim zeer manifest. Het wordt daarom hoog tijd dat in de commissies uit de Raad de portefeuillehouders een zelfstandiger positie krijgen en dus niet langer voorzitter zijn. D66 bepleit dat al jaren. Dan zijn we ook gelijk af van die schijndiscussie over een rekenkamer die gelijk is aan de commissie AZ maar dan zonder de burgemeester. D66 heeft geen behoefte aan een aparte discussie over een rekenkamer los van de evaluatie van de commissiestructuur en los van een discussie over de communicatie. Voorzitter, met het laatste punt heb ik gelijk mijn standpunt gegeven over het laatste onderdeel van uw voorstel in de voorjaarsnota. Rest mij het geven van een reactie op de andere voorstellen. Ik heb vaker gezegd niet te houden van verplicht puzzelen. Uw nota staat bol van formuleringen als: lebben wij middelen vrijgemaakt voor; het is verstandig een bedrag te reserveren voor; is een bedrag gereserveerd; in deze voorjaarsnota zijn extra middelen opgenomen. Zonder er bij te vermelden om welke begrotingspost of andere wijze van financiering het gaat. Dat mochten we zelf uitzoeken. Voorbeeld: waar vind ik de extra middelen ter grootte van f 20.000.00 voor verkeersbeleid in deze voorjaarsnota. Na goed zoeken blijkt dat bedoeld wordt het voornemen om in de begroting 2001 de structurele middelen met het genoemde bedrag op te hogen. Als voorbereiding voor heldere besluitvorming krijgt deze nota van D66 een dikke onvoldoende. Ik heb de puzzels toch maar gemaakt en kom tot de volgende conclusies: Ad 1 Ontwikkelingsrichtingen: de exploitatie (financiering, beheer en onderhoud) van gemeentelijke accommodaties behoort in principe bij het grondbedrijf. In andere gevallen dient er een duidelijk beheersstatuut of overeenkomst te zijn; formatie-uitbreiding is geen hoofdlijn; het gaat om de voor een begrotingsproduct benodigde middelen; ontwikkelingslocatie A32. Laten we hier snel een betere aanduiding voor gaan gebruiken voorstel: een prijsvraag? Als richting gaat D66 akkoord met een overdekt zwembad; de wenselijkheid om de structurele kosten voor het complex Twine te beperken ligt voor de hand. Maar om daar al van uit te gaan en het vrijkomende bedrag alweer te verwerken in de meerjarenbegroting gaat ons te ver. Ad 2 Meerjareninvesteringsplan: toename in 2001; brug Terherne akkoord. Overigens is dit min of meer een onvoorziene calamiteit die ook deels eenmalig uit de algemene reserve zou kunnen; Mid- delseeroute. Dit onderwerp had ai veel eerder apart aan de raad kunnen worden voorgelegd voor standaard .dot/NL/7

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2000 | | pagina 11