Side 8 een principebesluit. D66 voelt er niets voor een dergelijk stuk nieuw beleid, dat op termijn tot forse verplichtingen kan leiden onder het kopje "voortgang lopende begroting" mee te nemen; het voor gestelde programma voor de komende jaren is, gezien de erg optimistische raming van de inkom sten wel erg royaal. We kunnen beter eerst maar eens prioriteiten stellen. Ad 3 Structurele effecten beleidsontwikkeling 2000: bij het beoordelen van dit voorstel blijkt pas goed wat voor grabbelton u van deze voorjaarsnota heeft gemaakt; besluiten we alleen over de ko lom 2000 op pagina 24 of hebben de volgende kolommen ook nog betekenis; de meeste posten zijn te beschouwen als gaten in de begroting 2000 die nu gedicht worden met veronderstelde mee vallers in de inkomsten: het rekeningoverschot 2000 wordt al ingezet terwijl de rekening 1999 nog niet eens is vastgesteld. Niet fraai; met de verhoging van de post communicatie gaat D66 niet ak koord zo lang er geen fatsoenlijk voorstel bij is. Ad 4 Dekking uit reserves: het wordt hoog tijd eens wat systematischer naar stand, doel en inzet van de reserve welzijn te kijken. Er worden allerlei structurele verwachtingen en zelfs verplichtingen gedekt met eenmalig geld, dat een keer op is; er is geen enkele aanleiding om DPO en totaalvisie Grou uit de Algemene reserve te dekken; hoewel er voor een aantal onderdelen goede argumenten zijn komt het er toch op neer dat u gaten in de begroting (u weet wel, van de gatenkaas) voor een totaal van 8.5 ton dekt uit de Algemene Reserve. Met die werkwijze heeft D66 op zijn zachtst ge zegd enige moeite. Ik heb gezegd." De hear Ziilstra seit dat syn fraksje by de behanneling fan de maitiidsnota yn de kommisje al wiidweidich syn miening jûn hat. Dêrom kin it no koart om 'e hoeke. Earst in komplimint foar de opset fan de nota. Syn fraksje sjocht de nota as in rjochtingjowend stik. Rjochtingjowend hâldt yn dat der op details noch oanpassings plakfine kinne. In pear punten sil hy neier op yn gean. Wêrom moat de f 150.000,00 út it fûns foar wolwêzen helle foar de foarfinansiering foar de bibleteek? It soe dochs handiger wêze dit jild út it grûnbedriuw te heljen? Oer de BTW-konstruksje soe syn fraksje graach yn de kommisje útlis hawwe wolle. De OSG wurdt grutter as soe. Is it dan net ridlik dat Sevenwouden seis ek mear betellet? As syn fraksje de kar meitsje moast tusken Middelsérûte en in bettere regeling foar de minima dan is de útslach wol dúdlik. Fândêr dat syn fraksje in moasje makke hat dêr't beiden har diel yn krije. Mevrouw Wegman zegt: "De P.v.d.A.-fractie van de gemeenteraad van Boarnsterhim stelt voor om in het kader van de voor jaarsnota 2000 over te gaan tot uitvoeren van de wens tot uitbreding van het minimabeleid zoals geschetst in de Beleidsbegroting 2000 met als argumentiatie dat: -inwoners binnen onze gemeente die binnen het minimabeleid vallen door allerlei omstandigheden onvoldoende kunnen profiteren van de huidige welvaart; -voorkomen moet worden dat de sociaal-economische tweedeling nog verder toeneemt; -een extra financiële ondersteuning aldus gewenst is. De P.v.d.A.-fractie stelt daarom voor volgende motie aan te nemen: De gemeenteraad van Boarnsterhim bijeen in het kader van de bespreking van de Voorjaarsnota 2000 besluit om in het jaar 2000 over te gaan tot het verlenen van categorale bijstand, varianten I en II, zoals genoemd in de Beleidsbegroting 2000 in het kader van het minimabeleid. Dit betekent een extra bijdrage voor kinderen van f 300,00 en een bijdrage voor duurzame gebruiksgoede- ren(witgoedregeling). Dekking van de helft van het door Sociale Zaken begrote bedrag zijnde f 33.000,00 kan in 2000 worden gevonden in de post onvoorzien en structureel worden meegenomen in de Beleidsbegroting 2001." De foarsitter konstatearret dat de moasje foldwaande ûndertekene is en dat de moasje diel útmakket fan de besprekkings. standaard.dot/NL/8

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2000 | | pagina 12